Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 13 mei 2014 20:05

Mooie foto's, het perspectief en de lucht laten het goed zien. Dat van die mogelijke vierbundel zou je niet direct voor mogelijk houden omdat de mast verder volkomen identiek is aan de oorspronkelijke masten, hoewel natuurlijk de staalsoort wel hoogwaardiger kan zijn.

Is die foto van mast 4 nu bij een nieuwe mast of een bestaande die een nieuwe funderingspoer heeft?

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 13 mei 2014 22:03

TomBorger schreef:Is die foto van mast 4 nu bij een nieuwe mast of een bestaande die een nieuwe funderingspoer heeft?
Mast 4 (HC+9) is de bestaande hoekmast die nu via draagmast 5 gericht is op hoekmast 6 zuidelijk van de A1. Als je in die foto de menselijke maat in acht neemt, moet dat een enorme partij beton gaan worden. Mast 4 in oude staat zie je een paar bijdragen geleden; die foto met het Boze Oog van BouWatch.

@Peter. Je opmerking over 10N is correct. De extra hoogte ontstaat met name door een extra torenstuk -> twee nieuwe delen. Vraag me ff niet waar dit vandaan komt, maar 10N wordt een S+9. Ook je opmerking over halfverankering klopt. Laterale V's alleen in buitenbochten, en dan alleen 2 x op de ondertraverse. Also Im Westen nichts Neues (geen stijlbreuk). Mast 8N is trouwens een doodgewone S+0 (maar her & der met dikker staal).
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 14 mei 2014 08:39

Ok, ik vraag het omdat ik de pootverbanden in het broekstuk mistte, een wat vreemde constructie die ook bij de kruisingsmasten voorkomt.
Het is mij niet geheel duidelijk waarom er zoveel beton over deze poeren heen moet worden gestort, zo te zien wordt de lijnhoek hier niet groter of voldoet de fundering nu al eigenlijk niet aan de laatste voorschriften? De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik het erg lelijk vind, die betonklompen. (Valt voor mij ook onder het noemertje mastverrommeling)

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door captain007 » 14 mei 2014 08:52

Vanochtend weer eens over de A1 gereden en de nieuwe mast zit in elkaar. De mast vind ik door de railings echter wel flink afwijken van de rest van de masten. Nu zal dat straks wel minder worden als er nog meer nieuwe masten verschijnen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 14 mei 2014 09:55

Dankzij de railings wordt het wel meteen duidelijk dat het om een nieuwe mast gaat

Ik ben wel benieuwd in hoeverre de nieuwe masten uiteindelijk echt gaan afwijken van de originele eerste generatie 380kV masten. Ik meende een aantal berichten eerder gelezen te hebben dat men van plan was om v-ophangingen toe te passen, o.a. bij de Vechtkruising en in mast 10N. Vandaar dat ik eigenlijk wel had verwacht dat de nieuwe traversen daar op voorbereid waren. Dit past gelukkig beter bij het lijnbeeld. Toch verwacht ik nog wel enkele steunmasten met v-ophanging, o.a. bij mast 19 die na de verbouwing een kleine lijnhoek gaat krijgen. Bij mast 18N zou het ook nog kunnen als dit een steunmast wordt.

Ik neem aan dat vandaag hoekmast 7N in elkaar wordt gezet?

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Ot » 14 mei 2014 10:42

O nee wat een afschuwelijke railing weer. Het lijkt nu wel een soort Sterren Springen

wel een hele mooie foto van de montage van het bovenste torendeel ET. bijna heel SAA zou aan onze neus voorbij gaan als jij er niet was die af en toe foto's zou maken, dank je wel!
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 14 mei 2014 15:25

Peter schreef:Ik neem aan dat vandaag hoekmast 7N in elkaar wordt gezet?
Nee, helaas niet. Het beton van de dwarsverbanden moet nog worden gestort.
De enige activiteit was het aanbrengen van de latchways in 8N. Bij 10N staan de twee nieuwe delen klaar.
IMG_0089B_800.jpg
Foto 14 mei 2014.
IMG_0089B_800.jpg (174.67 KiB) 5722 keer bekeken
IMG_0094B_800.jpg
Foto 14 mei 2014.
IMG_0094B_800.jpg (168.38 KiB) 5722 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 14 mei 2014 16:16

Tja die railingen, kan dat nou niet wat minder lomp heren ontwerpers.
Op die laatste foto: dat ziet er mooi uit zo'n compact broekstukje. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien met de mast erop.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Ot » 15 mei 2014 10:36

zou dat niet weer zo'n broek op half zeven worden, een mast met zo'n heel laag klein broekstukje en daar boven een grote hoge toren zodat het er allemaal wat buiten proportie uitziet?

Wel interessant die houten balken, zijn die er soms aan vast geknoopt om te voorkomen dat de twee helften van het broekstuk vervormen bij de centrale knoopplaat wanneer ze overeind worden getakelt totdat ze tegen elkaar aan worden gezet? als dat zo is dan is een van die balken inmiddels mooi een meter of twee verzakt.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 15 mei 2014 18:37

Op de terugweg vanuit de regio Amsterdam naar Almere via de A1 zag ik dat er aan de mast 7N wordt gesleuteld. Het broekstuk stond al rechtop. Dus morgen...

@Ot, ik denk dat die ronde balken geen enkele constructieve betekenis hebben, maar eerder ondersteuning voor de 'hoogwerkers' bieden. Je ziet van die knoopverbindingen met een hoog padvindergehalte.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie