Tornado vs. Deltamasten

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Tornado vs. Deltamasten

Bericht door Powerlion » 21 mei 2013 11:09

In dit filmpje zie je hoe enkele deltamasten vechten tegen de zuigkracht van een EF-4/EF-5 wedge tornado.
https://www.youtube.com/watch?v=7EV87q093ow

Hoewel de tornado de lijn niet rechtstreeks raakt, zie je hoe de bomen nabij sterk afbuigen, en de isolatorkettingen doen dat ook. Conclusie: stevige mastjes!

Met dank aan TVN (TornadoVideos.Net)

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Tornado vs. Deltamasten

Bericht door Tom » 21 mei 2013 19:43

Hmm, ik zie eigenlijk niks waaruit blijkt dat de masten onder invloed van tornadowind komen. De afstand is moeilijk in te schatten. Zeker omdat het een echt grote is.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Tornado vs. Deltamasten

Bericht door Max » 21 mei 2013 23:05

Er is een aflevering van Storm Chasers waar in te zien is dat een aantal deltamasten tegen de vlakte gaan! Is helaas geen footage van te vinden op youtube.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tornado vs. Deltamasten

Bericht door Hans » 21 mei 2013 23:15

Max, kan ik je als Nederlandse onweerchaser misschien blij maken met dit?

Afbeelding

Voor sommige dingen hoef je het land tegenwoordig niet eens meer uit.
Hoe dan ook, er worden ieder jaar een aanzienlijk aantal hoogspanningslijnen vernield door windgeweld in Amerika en opnamen daarvan zullen zeker bestaan. Ik heb daar zelf alleen nooit naar gezocht. Überhaupt kijk ik nauwelijks naar programma's over stormchasers, want daar zit de boerenzoon in mij de hobby in de weg: vernielde gewassen, gesloopte gebouwen en gedood vee: het is moreel geen makkelijke hobby voor boeren.

Allicht kent een andere chaser in de Nederlandse groep onweerchasers (circa 40 mensen) wel een opname van gevelde hoogspanningslijnen. Het is een klein wereldje waarin iedereen elkaar kent. Ik kan eens even een query in de groep chasers gooien want we vervelen ons in Nederland toch een slag in de rondte op dit moment.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

hugo
laagspanning
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2012 21:20

Re: Tornado vs. Deltamasten

Bericht door hugo » 01 jun 2013 20:42


Plaats reactie