Het land van Stevin

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2037
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 24 jan 2014 12:51

Zoals ik eerder al vermeldde komt er met het Stevinproject een nieuw masttype in België, namelijk de 380kV dubbelvlag met geïsoleerde mastarmen.
Op 70kV bestaat dit al (met betonpalen dan wel) maar voor dergelijk omvang is het een primeur.
Bijlagen
ibsm1.JPG
ibsm1.JPG (44.05 KiB) 2039 keer geschouwd

voltron
380 kV
Loads: 713
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het land van Stevin

Load door voltron » 24 jan 2014 13:53

wow, deze hebben ze ook in italie! hadden ze hier ook wel mogen gebruiken ipv die wind tracks
http://goo.gl/maps/bYj6e

Mastbeeld van deze aansluiting
Mark
Globale moderator
Loads: 1179
Aangesloten op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Het land van Stevin

Load door Mark » 24 jan 2014 15:53

Zou best mogelijk kunnen zijn dat de Wintrack hierop gebaseerd is, bij de 380/150 kV dubbellijn bij Delft zie je dit ook terug.

Afbeelding
Along motorway A4 by Mark van der Meer, on Flickr

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3218
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Load door Peter » 24 jan 2014 17:47

Dat nieuwe ontwerp met geïsoleerde mastarmen ziet er in elk geval beter uit dan onze wintracks. De aambeeld vormige bliksembok geeft dat mast toch een Belgisch tintje. Ik ben wel benieuwd hoe dit er in het echt uit gaat zien

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2037
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 24 jan 2014 18:41


Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3218
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Het land van Stevin

Load door Peter » 24 jan 2014 20:23

Mooie gedetailleerde tekeningen! De hoekmasten blijven dus wel van het bestaande ontwerp. Wat me verder opvalt is dat de traversen in een vrij scherpe punt eindigen. Dat kennen we hier in Nederland niet zo. Toch wel een opvallend verschil.

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3359
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Het land van Stevin

Load door Hans » 24 jan 2014 21:35

Potdikkie, die schematekeningen zijn bijna goed genoeg om als bouwtekeningen te dienen. Mooi spul zeg! Wie pakt de uitdaging om een model van een Stevin-draagmast te bouwen?
Inclusief bliksembok en een roodwitte schildering zou het een prachtige blikvanger kunnen worden.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

voltron
380 kV
Loads: 713
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Het land van Stevin

Load door voltron » 24 jan 2014 22:19

gaan ze in die lijn ook van die flauwe bocht masten gebruiken zoals deze?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2037
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Het land van Stevin

Load door Shrek » 25 jan 2014 10:52

voltron voegde de load toe:gaan ze in die lijn ook van die flauwe bocht masten gebruiken zoals deze?
De flauwe bochten worden gewoon uitgevoerd met dezelfde masten als de rechte stukken

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 328
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Het land van Stevin

Load door Paullus » 25 jan 2014 16:59

Dit soort vakwerkmasten ziet er toch een stuk beter uit dan die Wintrack.
Een mooi mastbeeld waar men al decennia aan gewend is met toch het voordeel van lage EM velden voor de eventuele omwonenden.
Natuurlijk is het mastbeeld anders dan de Donauvarianten, maar het verschil is kleiner, door het gebruik van vakwerktechniek, in tegenstelling tot het moeten wennen aan die breinaalden, welke vooral een zeer fragiele, kromtrekkende en daardoor onbetrouwbare indruk opwekken.

Plaats reactie