Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 20 okt 2016 22:42

Na het noodzakelijk kwaad (je ogen niet sluiten voor het einde der dingen) was het tijd om te vertrekken
Liever niet, maar we moeten het misschien maar onder ogen zien, zeker als je er dichtbij woont kan ik me voorstellen.
Verder is er niets aan toe te voegen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 18 apr 2017 18:01

Inmiddels zijn we weer enkele maanden verder en de operatie nadert zijn voltooiing.
Bij Veenoord zijn vorige maand de laatste fundamenten pal naast het trafostation uitgegraven. De twee betonnen platen van het laatste bokje en positie 93 van Hoogeveen-Veenoord waren vooralsnog achtergebleven om mij onbekende redenen. De rest was al eerder verwijderd.

IMG_20170324_092350.jpg
IMG_20170324_092350.jpg (52.93 KiB) 5176 keer bekeken

Wat er op station Veenoord zelf nog aan reconstructies moet plaatsvinden is niet bekend. De vermogensschakelaars staan er nog wel, maar voor de aansluitvelden lijkt niet direct een nieuwe bestemming voorhanden. Aan de andere zijde van de oude schakeltuin staan de plaatselijke distributietrafo's T111 en T112 nog chagrijnig te brommen, dus voorlopig zal men de oude schakeltuin wel gewoon aanhouden. Mogelijk biedt het toekomstige ruimte voor aansluiting van een nieuwe grondkabel, afhankelijk van de ontwikkeling van zware zonneparken die in de omgeving (mede door het windmolenprotest) opeens onvoorzien snel momentum hebben gekregen. Op de foto zien we overigens de 'verkeerde' zijde van het station. Het paardenschuurtje staat precies voor de oude aansluitvelden. Een betere actuele foto is momenteel niet voorhanden.

IMG_20170324_092344.jpg
IMG_20170324_092344.jpg (58.38 KiB) 5176 keer bekeken

Van Hoogeveen-Veenoord zijn in ieder geval vier mastposities in de oostelijke helft van de verbinding behouden gebleven. Twee stuks dragen een antenne en een derde exemplaar is van zijn traversen ontdaan en lijkt op eenzelfde nieuwe bestemming af te stevenen, maar er is nog geen antenne aangebracht. Eigenlijk is deze vorm van hergebruik alleen maar toe te juichen, want als men de broodnodige antennes in de voormalige masten van Hoogeveen-Veenoord hangt, blijft Zwolle-Meeden misschien wel antennevrij.

IMG_20170213_105617.jpg
IMG_20170213_105617.jpg (62.49 KiB) 5176 keer bekeken

Het vierde exemplaar staat in een natuurgebied waar het zelfs deze winter zo nat was dat men niet is begonnen aan sloop. Hier zien we hem op een zes weken oude foto, hij was met traversen en al blijven staan. Last Pylon Standing, zogezegd. Geen enkele andere had nog traversen. Maar deze morgen op weg naar Wageningen bleek het toch anders te gaan. Vanaf de snelweg was nog net te zien dat de traversen inmiddels toch verwijderd leken te zijn en dat er een graafmachine bij stond. Het lijkt er dus op dat hij toch weg gaat of tenminste ook een antennefunctie krijgt. Een relictmast wordt het niet.

Verder valt op Zwolle-Meeden op dat de circuitbordjes tussen mast 98 en 118 inmiddels zijn vervangen door een nieuw kleurtje. Jawel, Coevordenstroom a.k.a. landeigenaar van positie 98 had gelijk: we hebben een paars circuit erbij gekregen. :phew:

Dat betekent dat de operatie elektrisch gezien afgerond is en dat Coevorden intussen van 65 MVA op een steeklijn naar 270 MVA plus aansluiting vanuit Hardenberg is opgeschaald. Een en ander moet nog aangepast worden op de netkaart en de maffe opbouw op mast 98 zal er wel weer af moeten worden gehaald.
Dat vraagt om een blik in Veenhuizen - en dat komt mooi uit, want ik moet nog wat documentatie terugbrengen die ik geleend had voor ZLMEEEEMS20 vorig jaar. Ik zal wel een belletje doen. ;)

Edit: 720 MVA moest natuurlijk zijn 270 MVA. Typootje.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Tom » 18 apr 2017 20:28

Hoewel het te verwachten was, toch jammer dat ze de traverses verwijderd hebben bij de niet afgebroken exemplaren.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen Hoogeveen-Veenoord-Coevorden

Bericht door Hans » 28 apr 2017 09:52

Zoals beloofd, een week en een blik verder.
Ik had maandag maar weinig tijd en heb daardoor nog niet de operatie gepland om een belletje te doen naar de landeigenaar om de documentatie terug te brengen, zodat een en ander opzettelijk even beperkt bleef tot een waanzinnig ver ingezoomde foto. Geen beste, want tevens met slecht weer, een digitale camera met 3.2 megapixels, digitaal ingezoomd, van achter een voorruit, bewegend, met de verkeerde camera-instelling én net te zwaar JPEG-gecomprimeerd. Men doet het er maar even mee. Mogelijk ben ik binnenkort in de positie wat beter werk te schieten.

ZL-MEE 97 uitbouw is er weer af.JPG
(____)-kwaliteit foto die toch precies toont wat ie moet doen, namelijk dat de uitbouw er weer af ligt.
ZL-MEE 97 uitbouw is er weer af.JPG (18.44 KiB) 4842 keer bekeken

We kunnen nog net zien dat de uitbouw er weer af is gesloopt en dat het opstijgpunt nu een inlussing is. Zoals al eerder beweerd is de operatie dus elektrisch voltooid.

Overigens is de laatste overgebleven mast van Hoogeveen - Veenoord die nog traversen had nu in zijn geheel verwijderd. Kennelijk was het afgelopen najaar dus inderdaad te nat voor het zware materieel in het natuurgebiedje. Wat er in Hoogeveen nog is blijven staan vraagt om een inspectie of andere vorm van veldwerk, maar met enige waarschijnlijkheid is vorige week het laatste exemplaar dat nog traversen had nu echt gesneuveld.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie