Netuitbreiding Groningen (Vierverlaten-Meerstad 110kV)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martien
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2022 10:37
Dichtstbijzijnde trafo: GNBS

Netuitbreiding Groningen (Vierverlaten-Meerstad 110kV)

Bericht door martien » 17 mar 2023 13:38

Gemeente Groningen schreef:Plannen voor nieuwe ondergrondse hoogspanningsverbinding tussen Meerstad en Vierverlaten

Netbeheerder TenneT gaat de komende jaren het hoogspanningsnet in en rond de gemeente Groningen (verder) versterken. Onderdeel is aanleg van een nieuwe ondergrondse (110 kV) hoogspanningsverbinding noordelijk van de stad, tussen een nieuw te bouwen hoogspanningsstation Meerstad (Noord) en het hoogspanningsstation Vierverlaten bij Hoogkerk.

TenneT en de gemeente Groningen nodigen bewoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen uit om mee te denken, zoals over het tracé (route) van de ondergrondse kabelverbinding. Dat kan door naar een van informatiebijeenkomsten te komen en daar een reactie te geven op dit voornemen of schriftelijk een reactie te geven.

TenneT organiseert twee inloopbijeenkomsten over de plannen. Iedereen kan dan tussen 19.00 en 21.00 uur binnenlopen. Woensdag 22 maart is TenneT in het Dorpshuis De Kern, Noordwolderweg 8 in Zuidwolde en donderdag 23 maart in Sportcentrum Kardinge (zaal 5), Kardingerplein 1, Groningen. Meer informatie vind je op de website van TenneT.
Ik lees niets over de grotendeels parallel verlopende verbinding Vierverlaten-Hunze. Mag ik aannemen dat die blijft?

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Netuitbreiding Groningen (Vierverlaten-Meerstad 110kV)

Bericht door ds23man » 17 mar 2023 16:57

Volgens mij lopen die lijnen straks nergens parallel. Lijkt me geografisch ook wel lastig trouwens.

Of bedoel je Hunze-Delfzijl?

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Netuitbreiding Groningen (Vierverlaten-Meerstad 110kV)

Bericht door JarnoS » 17 mar 2023 19:32

Waarom wordt het juist niet gewoon een inlussing gemaakt vanuit mast 8 van Vierverlaten Hunze 110kV?

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Netuitbreiding Groningen (Vierverlaten-Meerstad 110kV)

Bericht door ds23man » 22 mar 2023 08:39

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze lijn Vierverlaten-Meerstad dermate zwaar gaan uitvoeren zodat ze later van Meerstad naar station Hunze kunnen gaan. De lijn Vierverlaten-Hunze stamt uit 1961 en loopt dwars door bebouwd gebied ( industrie en wonen) en staat gewoon hopeloos in de weg voor verdere stadsontwikkeling.

Plaats reactie