storing Haarlem

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
MKS
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2022 10:24

Re: storing Haarlem

Bericht door MKS » 25 dec 2022 09:11

ProRail heeft tijdens het ontstaan van de storing ook bij Haarlem ook op diverse plekken in het land kortstondig last gehad van voedingsstoringen, rond getroffen gebied zelf (Schiphol, Alkmaar) maar ook rondom Amersfoort, en Gouda, en Hilversum

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: storing Haarlem

Bericht door maurice » 25 dec 2022 09:51

In mijn woonplaats (Amersfoort) ging het licht vrijdag ook heel even uit (paar 100 ms).
Ik weet natuurlijk niet zeker of het aan deze storing gerelateerd is, maar opvallend is het wel.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: storing Haarlem

Bericht door Paullus » 25 dec 2022 11:25

Het is inderdaad opvallend dat er meerdere meldingen komen over spanningsdippen rond 23:07 uur. In en rondom Haarlem is dit normaal gedrag als er kortsluiting optreedt in een onderstation in de regio. Dan trekt de kortsluiting naburige verbindingen naar beneden in spanning, omdat deze onderdeel zijn van het betreffende 150 kV deelnet.

Anders wordt het als er ook gelijktijdig dippen optreden in andere delen van het land. Daar is geen directe 150 kV koppeling met de regio Haarlem en die kennen hun eigen invoedingspunten vanuit 380/150 kV stations in de buurt. Het enige gemeenschappelijke netvlak tussen de verschillende regio's is dan ook de 380 kV. Heeft zich dan ook in het 380 kV net in midden/ west Nederland een storing voorgedaan rond die 23:07 uur?

Dan kan ik me voorstellen dat er als gevolg van dat gegeven een poging gedaan is om 150 kV te verschakelen naar een andere 380/150 kV invoeding voor de Waarderpolder. Van Vijfhuizen naar Beverwijk via Velsen 150 kV, waarbij blijkbaar die verbinding naar Waarderpolder meteen door ontploffing in het veld uitgeschakeld werd.
Tevens wordt dan verklaard dat er in andere regio's in het midden en westen van Nederland met eigen 150 kV deelnetten toch een spanningsdip is waargenomen rond dezelfde tijd.

Aart Rietveld
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jun 2021 20:22
Dichtstbijzijnde trafo: Sassenheim

Re: storing Haarlem

Bericht door Aart Rietveld » 25 dec 2022 21:32

Het valt me op dat verstoringen in een 150kV-net toch door kunnen werken naar andere 150kV-netten die ogenschijnlijk los van elkaar staan.
Nu wordt er melding gemaakt van spanningsdips in Amersfoort maar ik hoorde van een collega dat hij in Bussum een zware dip veroorzaakt door de kortsluiting onlangs in Leiden had opgemerkt. Blijkbaar is het 380kV-net rond Diemen niet zo sterk dat deze de gevolgen van een sluiting in een 150kV-net geheel kan dempen.

Plaats reactie