Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door PJK » 26 sep 2022 22:49

Bij toeval via een krantenartikeltje kwam ik dit documentje op het spoor. Daarin staat dat Tennet in november/december naar buiten komt met het plan om een nieuwe, tweede bovengrondse verbinding Geertruidenberg-Krimpen, of eventueel Geertruidenberg-Crayestein aan te leggen.

Onderweg kwam ik nog wat meer leesvoer tegen.

Vooral de snelheid valt me op; voor 2030 moet het al staan.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door JarnoS » 27 sep 2022 08:33

Ik denk dat Geertruidenberg-Biesbosch 150kV gecombineerd met die tweede lijn.
Gaat dan helaas stukje nethistorie weg.

Dweep
150 kV
Berichten: 153
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Dweep » 27 sep 2022 21:05

Ik vrees ik dat stukje historie mis.
Waarom is die 150 kV naar Biesbosch en daarna niet (volgens netkaart) ondergrond naar Crayenstein?
Is die verbinding alleen voor regionaal 10kV?

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Bram Gaastra » 28 sep 2022 08:10

20220927_203341.jpg
20220927_203341.jpg (415.66 KiB) 1525 keer bekeken

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door BasH » 28 sep 2022 09:21

Dweep schreef:
27 sep 2022 21:05
Ik vrees ik dat stukje historie mis.
Waarom is die 150 kV naar Biesbosch en daarna niet (volgens netkaart) ondergrond naar Crayenstein?
Is die verbinding alleen voor regionaal 10kV?
Dit was een koppelverbinding tussen Dordrecht (Centrale Merwedehaven van 1952) en centrales van Geertruidenberg. De koppelfunctie is overgenomen door de 380 kV verbinding Geertruidenberg-Krimpen en de centrale Merwedehaven is in 1982 gesloopt. De oude verbinding was kort daarna ook aan de beurt.

Op deze online topografische kaart is de volledige verbinding ingetekend t/m 1987, maar deze kaart loopt meestal een paar jaar achter...
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1987/ ... 21017,9.67

Tegelijkertijd (jaren 70) waren er in de Biesbosch een aantal spaarbekkens aangelegd. Hiervoor waren grote elektrische pompen nodig en daarvoor is trafostation Biesbosch gebouwd. De voormalige koppelverbinding is bij mijn weten nu de kleinste 150 kV verbinding van Nederland (30 MVA volgens de netkaart). De ontwerpcapaciteit zal eerder tussen de 150 en 250 MVA zijn geweest.

Wat de verdubbeling van Geertruidenberg-Krimpen betreft, bij een verbinding via Crayenstein lijkt me onwaarschijnlijk dat deze bovengronds door de Biesbosch zal worden aangelegd (beschermd natuurgebied, daar deed men tot in de 60er jaren niet moeilijk over, nu wel) en omdat ondergrondse 380 kV verbindingen nog steeds uitdagingen bieden, lijkt een tracé parallel aan de oude verbinding me waarschijnlijker.

Vriendelijke groeten,
Bas
Laatst gewijzigd door BasH op 29 sep 2022 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Dweep
150 kV
Berichten: 153
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Dweep » 28 sep 2022 20:25

Hoi Bas,

Top en bedankt voor deze heldere en achteraf bezien logisch verklaring.

Het lijkt me mogelijk vanaf station Biesbosch middels boring een verbinding aan te leggen naar Crayenstein, of is dat meer dan 20 km?
Dat geeft TenneT als technisch maximum voor ondergronds dacht ik.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door PJK » 28 sep 2022 22:08

Nog een leeswaardig rapport om alle overwegingen rondom uitbreiden van het 380kV-net eens onder elkaar te zien:

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 1-2040.pdf

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door Tom » 29 sep 2022 08:45

Ik verwacht niet dat een tracé via de huidige 150 kV-lijn mogelijk is. Vanwege natuur zal het volgen van het huidige 380 kV-tracé meer voor de hand liggen. Om de lastige kruising met de Amer te voorkomen en ook daar doorsnijding van natuur, zou een boring er in kunnen zitten. Mogelijk ook op het laatste stuk van het tracé naar Crayestein.

CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door CM » 29 sep 2022 19:47

Dat er een tweede lijn met vakwerkmasten zal komen naast de bestaande lijn zie ik niet gebeuren. Het zal een grotendeels ondergrondse verbinding worden denk ik zeker omdat masten in de Alblasserwaard een heet hangijzer is. Ondergronds wordt kennelijk steeds aantrekkelijker want van de nieuwe lijn van Rilland naar Tilburg verdwijnen ook de nodige kilometers ondergronds. Verder begreep ik dat TenneT ook een stuk van de bestaande 380 kV lijn bij ik dacht Kruiningen gaat verkabelen als het gehele gebeuren Borssele - Tilburg in de toekomst gereed is.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030

Bericht door JarnoS » 29 sep 2022 20:05

Wel apart van de verkabeling van 380kV buiten de woonwijken en ook wij moeten wel ervoor betalen voor deze tijd.
Ik vind het juist niet logisch.

Plaats reactie