Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Bij toeval via een krantenartikeltje kwam ik dit documentje op het spoor. Daarin staat dat Tennet in november/december naar buiten komt met het plan om een nieuwe, tweede bovengrondse verbinding Geertruidenberg-Krimpen, of eventueel Geertruidenberg-Crayestein aan te leggen.
Onderweg kwam ik nog wat meer leesvoer tegen.
Vooral de snelheid valt me op; voor 2030 moet het al staan.
Onderweg kwam ik nog wat meer leesvoer tegen.
Vooral de snelheid valt me op; voor 2030 moet het al staan.
Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Ik denk dat Geertruidenberg-Biesbosch 150kV gecombineerd met die tweede lijn.
Gaat dan helaas stukje nethistorie weg.
Gaat dan helaas stukje nethistorie weg.
Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Ik vrees ik dat stukje historie mis.
Waarom is die 150 kV naar Biesbosch en daarna niet (volgens netkaart) ondergrond naar Crayenstein?
Is die verbinding alleen voor regionaal 10kV?
Waarom is die 150 kV naar Biesbosch en daarna niet (volgens netkaart) ondergrond naar Crayenstein?
Is die verbinding alleen voor regionaal 10kV?
-
- Loads: 184
- Aangesloten op: 23 mei 2020 19:49
Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Dit was een koppelverbinding tussen Dordrecht (Centrale Merwedehaven van 1952) en centrales van Geertruidenberg. De koppelfunctie is overgenomen door de 380 kV verbinding Geertruidenberg-Krimpen en de centrale Merwedehaven is in 1982 gesloopt. De oude verbinding was kort daarna ook aan de beurt.
Op deze online topografische kaart is de volledige verbinding ingetekend t/m 1987, maar deze kaart loopt meestal een paar jaar achter...
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1987/ ... 21017,9.67
Tegelijkertijd (jaren 70) waren er in de Biesbosch een aantal spaarbekkens aangelegd. Hiervoor waren grote elektrische pompen nodig en daarvoor is trafostation Biesbosch gebouwd. De voormalige koppelverbinding is bij mijn weten nu de kleinste 150 kV verbinding van Nederland (30 MVA volgens de netkaart). De ontwerpcapaciteit zal eerder tussen de 150 en 250 MVA zijn geweest.
Wat de verdubbeling van Geertruidenberg-Krimpen betreft, bij een verbinding via Crayenstein lijkt me onwaarschijnlijk dat deze bovengronds door de Biesbosch zal worden aangelegd (beschermd natuurgebied, daar deed men tot in de 60er jaren niet moeilijk over, nu wel) en omdat ondergrondse 380 kV verbindingen nog steeds uitdagingen bieden, lijkt een tracé parallel aan de oude verbinding me waarschijnlijker.
Vriendelijke groeten,
Bas
Laatst gewijzigd door 1 op BasH, in totaal 29 keer gewijzigd.
Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Hoi Bas,
Top en bedankt voor deze heldere en achteraf bezien logisch verklaring.
Het lijkt me mogelijk vanaf station Biesbosch middels boring een verbinding aan te leggen naar Crayenstein, of is dat meer dan 20 km?
Dat geeft TenneT als technisch maximum voor ondergronds dacht ik.
Top en bedankt voor deze heldere en achteraf bezien logisch verklaring.
Het lijkt me mogelijk vanaf station Biesbosch middels boring een verbinding aan te leggen naar Crayenstein, of is dat meer dan 20 km?
Dat geeft TenneT als technisch maximum voor ondergronds dacht ik.
Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Nog een leeswaardig rapport om alle overwegingen rondom uitbreiden van het 380kV-net eens onder elkaar te zien:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 1-2040.pdf
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 1-2040.pdf
Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Ik verwacht niet dat een tracé via de huidige 150 kV-lijn mogelijk is. Vanwege natuur zal het volgen van het huidige 380 kV-tracé meer voor de hand liggen. Om de lastige kruising met de Amer te voorkomen en ook daar doorsnijding van natuur, zou een boring er in kunnen zitten. Mogelijk ook op het laatste stuk van het tracé naar Crayestein.
Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Dat er een tweede lijn met vakwerkmasten zal komen naast de bestaande lijn zie ik niet gebeuren. Het zal een grotendeels ondergrondse verbinding worden denk ik zeker omdat masten in de Alblasserwaard een heet hangijzer is. Ondergronds wordt kennelijk steeds aantrekkelijker want van de nieuwe lijn van Rilland naar Tilburg verdwijnen ook de nodige kilometers ondergronds. Verder begreep ik dat TenneT ook een stuk van de bestaande 380 kV lijn bij ik dacht Kruiningen gaat verkabelen als het gehele gebeuren Borssele - Tilburg in de toekomst gereed is.
Re: Verdubbeling Geertruidenberg-Krimpen voor 2030
Wel apart van de verkabeling van 380kV buiten de woonwijken en ook wij moeten wel ervoor betalen voor deze tijd.
Ik vind het juist niet logisch.
Ik vind het juist niet logisch.