Grote storing Olsterpad met vlambogen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Hans » 10 sep 2022 22:41

PJK schreef:
10 sep 2022 22:28
Nee maar, staat daar gewoon een 150kV-station dat vanmiddag nog niet op de netkaart stond. Zo te zien heeft iemand vandaag al zitten tekenen met nog een vraag over de secundaire spanning. Welnu, die is 33V. En hij staat ook al operationeel.
Ik heb 'm letterlijk een kwartiertje geleden ingetekend. :lol: :lol:

@Kubbetocht: Voor dit soort bijkomende informatie (die overigens zeer welkom is :) ) de volgende keer graag een apart onderwerp starten.

Windpark Blauw is ingetekend voor wat betreft het 150 kV-gedeelte. Het zonnepark aan de Meerkoetenweg is aangesloten op middenspanning, niet op 150 kV. Daar is ook bewijs van, zie de foto op de site van kabellegger Van Gelder. Dat zijn geen 150 kV-geleiders.

Voor de andere twee stations is morgen wat aanvullend onderzoek nodig. Er gebeurt daar van alles in de polder. Loopt dit best interessante zijstraatje uit de hand, dan splits ik 'm in een apart topic.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
GeB193
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2022 12:09
Dichtstbijzijnde trafo: Emmeloord-Zuidervaart

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door GeB193 » 11 sep 2022 08:32

Toen de kortsluitstroom eenmaal stationair was geworden had toen de secundaire beveiliging van de voedende trafo niet moeten trippen? Dan had er wel een groot gebied zonder spanning gezeten maar was de boel niet zo naar de klote gegaan. Er zal nu een zo’n 25x hogere stroom door de kabels zijn gejaagd toch?

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Johan » 11 sep 2022 12:23

@GEB193: In de middenspanning is het veelal wel zo dat bij een fasesluiting de relais van de voedende trafo ook aanspreken. Wordt de kortsluitstroom niet onderbroken door kapot relais of een weigerende schakelaar dan schakelt het voedende trafoveld ±0,3 sec later uit en is de kans op schade door de kortsluitstroom beperkt. Wel zijn alle afgaande velden van die rail dan spanningsloos.

Bij de storing naar het Olsterpad was de kortsluitstroom ?? niet hoog genoeg om de voedende velden uit te schakelen. De storingsplaats was ruim 20 km van Lelystad. Om en berekening te maken ontbreken te veel gegevens.

@maarten: In de spanningsregeling is een wachttijd ingesteld.
Dat gaat natuurlijk niet op voor deze storing. De wachttijd zal misschien een viertal seconden zijn.

Johan

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Johan » 15 sep 2022 11:24

Ik moet terugkomen op mijn idee “een zware voeding naar Woudhuis”.
Door de wijziging van de netkaart door Hans bij mast 223 kom ik tot een heel andere netsituatie, het middelste circuit uit Lelystad wordt gebruikt als N-1 voor Dronten, Olsterpad en Zuidbroek en eindigt in Woudhuis.

Ik heb de berichten allemaal nog is doorgenomen en aan de hand daarvan onderstaande verloop van de storing gemaakt.

Netsituatie voor de storing
Het volgt uit de storingsmelding van Tennet dat de circuits naar Dronten ook zijn uitgevallen. Dit maakt dat op het moment
van de storing Olsterpad van twee kanten onder spanning stond. De bretelle bij mast 48 moet dus gesloten zijn.

Netsituatie bij de kortsluiting
Onverklaarbaar, In Olsterpad schakelt de lijnaarder in richting Lelystad.
Dit zijn scheiders en die kunnen een kortsluitstroom niet schakelen.
Er ontstaat een kortsluiting met veel vuurwerk.
Alle drie de circuits uit Lelystad voeren nu een hoge kortsluitstroom.
De spanning in Dronten zal op dat moment heel laag zijn maar niet helemaal nul.

Netsituatie na eerste uitschakeling
Binnen een heel korte tijd is de vermogensschakelaar uitgeschakeld in Olsterpad
richting Lelystad. Er vanuit gaande dat deze schakelaar met de beveiliging nog werkte.
Als dit niet zo was dan zal de vermogensschakelaar uit zuid zijn uitgeschakeld.
In Dronten hersteld de spanning wel, maar niet helemaal door de lage railspanning in Lelystad.
De 150 kV railspanning in Lelystad is door de kortsluitstroom nog heel laag!
In Lelystad weigert de vermogensschakelaar richting Olsterpad uit te schakelen, niet op het
uitschakelcommando van de relais en ook niet door afstandsbediening.
De hoge stroom blijft door het paarse? Circuit lopen en de draden worden heel warm gaan roken en worden langer.
Ze gaan zo ver doorhangen dat ze de 1500 volt van het spoor raken en daar veel schade veroorzaken.
De 150/MS trafo’s achter Lelystad gaan door de lage spanning allemaal de middenspanning omhoog regelen.

Netsituatie na het losbranden rail in Lelystad
In Lelystad wordt de railaftak richting Olsterpad zo warm dat die los smelt en zo de kortsluitstroom onderbreekt.
De 150 kV spanning komt weer op zijn normale waarde terug.
Hierdoor is de spanning achter Lelystad te hoog omdat de trafo’s in de hoogste regelstand staan. De gaan wel terug regelen maar dat kost tijd voordat die weer op de normale waarde staan.
.
Na het rapport van Tennet over het verloop van de storing moet ik wat zaken aanpassen
Doordat in Olsterpad de 150kV niet doorgeschakeld was is "Net situatie bij kortsluiting niet van toepassing!
Hierdoor is "Netsituatie na eerste uitschakeling" de eerste situatie dus na inschakelen van de aardschakelaar.
.
Storing Lelystad Olsterpad.JPG
Storing Lelystad Olsterpad.JPG (87.48 KiB) 4754 keer bekeken
Netsituatie na de storing.JPG
Netsituatie na de storing.JPG (60.64 KiB) 4754 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Johan op 24 dec 2022 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Hans » 15 sep 2022 11:39

Poah. Dit is een net stukje analyse Johan. :)

Voor zover we nu weten wat tenminste de in- en uitschakelsituatie was vlak voor de sluiting ontstond (Olsterpad was immers nog onder constructie) schetst dit een heel aannemelijk verloop. Alles past, tot en met de losgebrandde rail, de overspanningen die door de trafo's op Lelystad heen kwamen, de lage netspanning in de metingen die hier beschikbaar zijn gekomen, en de nettopologie voor zover wij die denken te kennen op basis van de bretel- en knipchaos in deze geplaagde verbinding.

Ik vraag me nog wel af of het stoppen van de kortsluiting daadwerkelijk kwam door het fysiek stukgaan van de rail op Lely, of dat uiteindelijk een wanhopige bedrijfsvoerder in Ede dan wel Arnhem besloot om een grote gebied te offeren door bijvoorbeeld de hele rail op lely af te schakelen en daarmee de stroomstoring te veroorzaken die (kort) volgde op de kortsluiting. De precieze omvang van die storing weten we niet, maar het valt wel op dat tot op Harderwijk de stroom blijkbaar uitviel. Dat is de andere verbinding van dit type, en als je die wil plagen kan dat alleen door op Lelystad in de 150 kV te gaan tuinieren vanuit het LBC in Ede. Het enige andere wat ik kan bedenken is dat de 150/10 kV trafo's op Harderwijk hetzelfde hebben gedaan als op Lelystad, waardoor misschien allerlei anderen beveiligingen werden aangesproken zodat ook Harderwijk hinder ondervond.

Een andere vraag die wel resteert is of de schakeltuin van Olsterpad spanning voert, of dat men het terrein nog maar gewoon helemaal heeft losgenomen op de vermogensschakelaar uit de richting Woudhuis c.q. mast 42. Windpark Groen als klant wekt nog niet de indruk dat de eerste molen al stroom levert, het zou kunnen dat dit station nog heel even straffeloos uit kan blijven.

In twee weken tijd van een paar filmpjes, via dronebeelden, logica, schaaf- en bijschaafwerk en fraaie schema's naar deze schema's met een plausibel scenario en tijdverloop. Niet verkeerd voor een handjevol geïnteresseerden op een forum die het alleen met secundaire, openbare informatie rooien moeten. :leraar:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Allowee » 15 sep 2022 14:28

Olsterpad zou die vrijdag onder spanning gaan zodat niet lang daarna de eerste turbines in bedrijf zouden kunnen...
Neem aan dat Olsterpad nog wel even uit bedrijf blijft totdat alles is gecontroleerd en nagelopen is.
Gezien het station dus eigenlijk nog uit bedrijf was verwacht ik niet dat er vanuit mast 48 iets is gekomen...

Turbines hebben na het plaatsen vrijwel direct een voeding nodig om te overleven dus daar zullen nu wel wat diesels staan te ronken.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Tom » 15 sep 2022 21:27

Knappe analyse, wat een ingewikkelde netsituatie. Ik ben toch wel benieuwd of die bretelle bij mast 48 echt dicht was. Hoewel het op basis van deze analyse wel erg plausibel lijkt.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Knarvel » 15 sep 2022 23:43

Mooie analyse. Wat mij vreemd opvalt is het spontaan (?) inschakelen van de lijnaarder in Olsterpad. Ik zou eigenlijk verwachten dat het scada-systeem en/of de plaatselijke stationsautomatisring deze inschakeling op een spanningsvoerende verbinding zouden moeten blokkeren, dus hoe kon dit gebeuren? Zitten daar geen veiligheidsschakelingen tussen?

jk-5
36 kV
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 jun 2017 21:44
Dichtstbijzijnde trafo: Dronten 150kV / Olsterpad 150kV

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door jk-5 » 16 sep 2022 12:48

Allowee schreef:
15 sep 2022 14:28
Olsterpad zou die vrijdag onder spanning gaan zodat niet lang daarna de eerste turbines in bedrijf zouden kunnen...
Neem aan dat Olsterpad nog wel even uit bedrijf blijft totdat alles is gecontroleerd en nagelopen is.
Gezien het station dus eigenlijk nog uit bedrijf was verwacht ik niet dat er vanuit mast 48 iets is gekomen...

Turbines hebben na het plaatsen vrijwel direct een voeding nodig om te overleven dus daar zullen nu wel wat diesels staan te ronken.
Die diesels staan er inderdaad, ik heb gisteren bij een aantal molens aggregaten van Bredenoord zien staan. Waarvoor is dit eigenlijk? Zo’n ding zou toch gerust even zonder netspanning moeten kunnen? Of komen ze dan in de problemen met systemen zoals de remmen?
Niet alleen gek op telecom (Antennekaart.nl), maar ook gek op alles wat op een mast lijkt en draden heeft.

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Grote storing Olsterpad met vlambogen

Bericht door Allowee » 16 sep 2022 13:02

Ja precies de bladen moeten uit de wind blijven dus alles moet meedraaien.
Ook de smering moet op gang blijven.
Tevens kan je alle systemen testen en instellen

Plaats reactie