Lijnen rondom Zwolle

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Ruben » 30 dec 2012 20:33

Ik vind het zelf ook apart maar voor de rest zijn het hetzelfde.
Ben benieuwd naar je volgende lading foto`s.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 30 dec 2012 22:29

Nog een stukje verder komen we bij het splitsingspunt in de Polder Sekdoorn. Het is gelegen in de onderbrekening van de lijn Zwolle - Deventer, waardoor de Jukkenlijn kon aansluiten. De 220 kV Zwolle - Almelo liep vlak langs de Jukkenlijn en boog hier af om in oostelijke richting te vervolgen. Mast 10 was het beginpunt uit 1957 waar het korte verbindingsdeel vanuit Harculo op aansloot. Deze mast stond vlak naast de huidige eindmast van het lijntje vanuit Raalte (Zie tweede foto). In 1988 is de grote 380 kV lijn Ens - Hengelo ernaast gebouwd. De 220 kV lijn naar Hessenweg wordt met een hoge hoekmast en een zeer hoge kruisingsmast overbrugd. Deze hoge mast komt maar op een enkele andere plek voor, namelijk in Zeeland in de lijn naar Antwerpen. De 220 kV lijn gaat op zijn beurt weer over de kleine 110 kV lijntjes naar Weteringkade heen.
Polder Sekdoorn I 800.jpg
Polder Sekdoorn I 800.jpg (86.22 KiB) 8113 keer bekeken
Het zicht op de lijnen vanuit Harculo in januari 1999.
Mast 9 Harculo - Almelo III 800.jpg
Mast 9 Harculo - Almelo III 800.jpg (83.56 KiB) 8113 keer bekeken
De eindmast nummer 9 van de verbindingslijn naar Almelo stond jarenlang werkloos in de polder. Hij was tijdelijk afgespannen naar achteren vanwege de langdurige eenzijdige kabeltrek. Op de achtergrond de 380 kV lijn, waarlangs voor 1994 ook het vervolg van de 220 kV lijn verder ging. Helaas heb ik er tot heden maar een handvol foto's van kunnen vinden.
Polder Sekdoorn bew 800.jpg
Polder Sekdoorn bew 800.jpg (139.81 KiB) 8113 keer bekeken
De lijnen vanuit Harculo in westelijke richting gezien, vanaf de dijk langs het kanaal.
Image (17)kopie kopie 2 800.jpg
Image (17)kopie kopie 2 800.jpg (173.3 KiB) 8113 keer bekeken
De hoge 380 kV kruisingsmasten over de 220 kV lijn. Deze kabels liepen hiervoor erg laag, minder dan 10 meter. De hoge kruisingsmast zorgde voor verwarring bij de kaartmakers, want op de topografische kaarten 1:25000 had de lijn een hoek bij de steunmast. Beide hoekmasten zijn gefundeerd op grote ronde poeren, in plaats van buispalen.

Als je nu van Zwolle in de richting Raalte rijdt, kom je de 380 kV lijn tweemaal tegen. De eerste keer loopt hij netjes in het gareel naast de 220 kV lijn. Daarna zijn de teugels gevierd en laat hij zien wat hij kan in de richting Almelo met de hoogste standaard steunmasten en met de grootste overspanningen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Ruben » 30 dec 2012 22:35

Weer prachtige foto`s Tom. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat handje vol foto`s van de oude 220kv lijn Harculo - Almelo.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Max » 30 dec 2012 22:43

Dit is zeker interessant zeg! er is zo nog veel te vinden aan de andere kant van ons landje!
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Peter » 30 dec 2012 22:54

Schitterende foto's! Ik vond het altijd apart dat men het laatste deel van de oude 220kV lijn naar Twente had laten staan. Nu snap ik ook wel waarom, zo kon er eenvoudig een nieuwe 110kV lijn vanuit Harculo op worden aangesloten. Foto's van de rest van de oude 220kV lijn naar Almelo en Hengelo zou ik ook graag nog eens terug willen zien. Jammer genoeg had ik in die tijd nog geen camera.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 30 dec 2012 23:24

Ik zal nog eens kijken of ik die foto's kan gebruiken voor op het web.

Nog over het oude ljindeel Harculo - Sekdoorn. Toen ze in 1994 dus de lijn naar Almelo afbraken, bleef dit laatste korte stukje staan vanwege de mogelijkheid om de 220 kV lijn naar Hessenweg hierover te leiden. Dit vanwege de dichtbijgelegen bebouwing (ja wie was er nou eerst!). Ik vraag me af of ze toen al konden voorzien dat de spanning van 220 kV naar Harculo zou verdwijnen.

Nou voor de toekomst. Is het denkbaar dat als Harculo helemaal is afgeschreven, er een trafostation zou kunnen komen op deze plek, en dus de Jukkenlijn en de 220 kV lijn naar Harculo zouden vervallen? Misschien dat dan de oude 220 kV lijn vanuit Hessenweg weer zou moeten worden verzwaard, in combinatie met een koppeling tussen het 380 kV-station en 110/220 kV-station bij Hessenweg. Een en ander hangt ook samen met het lot van de 220 kV lijn Ens - Hessenweg.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Hans » 31 dec 2012 00:06

TomBorger schreef:Nou voor de toekomst. Is het denkbaar dat als Harculo helemaal is afgeschreven, er een trafostation zou kunnen komen op deze plek, en dus de Jukkenlijn en de 220 kV lijn naar Harculo zouden vervallen? Misschien dat dan de oude 220 kV lijn vanuit Hessenweg weer zou moeten worden verzwaard, in combinatie met een koppeling tussen het 380 kV-station en 110/220 kV-station bij Hessenweg. Een en ander hangt ook samen met het lot van de 220 kV lijn Ens - Hessenweg.
Over het lot daarvan ben ik een en ander te weten gekomen in Emmeloord.

Ooit vreesde ik (ondanks de dappere groene lijnen in Visie 2030 van Tennet) in datzelfde jaar een Nederland zonder 220 kV. Daarbij zou Noordwest 380 de huidige taak van 220 kV overnemen in het noordwestelijk deel van het land. In het oosten van Groningen zou 220 kV eveneens verdwijnen door het opwaarderen van Meeden-Emshaven naar 4x380. De verbinding Vierverlaten-Hessenweg zou tussen Hessenweg en Zeyerveen verdwijnen waarna het gedeelte Zeyerveen-Vierverlaten zou veranderen in een 380 kV-grondkabel. En Ens-Hessenweg 220 kV? Die zou veranderen in een lijn wintracks voor 380 kV. Zie je de horror al voor je?

Dus op dezelfde bijeenkomst in Emmeloord heb ik de vraag over of ik dat goed inschatte botweg gewoon eens gestel aan iemand uit de hoek van de Tennet-netstrategie, oftewel iemand die er verstand van heeft. De conclusie was verrassend en verblijdend voor mastengekken: de sloopplannen voor Hessenweg-Zeyerveen van weleer zijn niet slechts uitgesteld met de opwaardering van 2010, maar beter nog: ze zijn tot nader order geheel afgezegd. Ook is het geen onderdeel van de huidige netstrategie om bewust 220 kV te elimineren en er is nog geen enkel reëel zicht op het opwaarderen van de twee circuits van Meeden-Eemshaven naar hun ontwerpspanning. Wanneer een verbinding van 220 kV nu verdwijnt gebeurt dat enkel en alleen omdat 380 kV meer capaciteit bieden kan. Er is geen "geheim" vooropgezet plan om 220 kV de nek om te draaien.

Afbeelding

De combimasten van Ens-Hessenweg dragen nu op 380 kV-niveau 2 circuits van 1645 MW. Die gaan op termijn verzwaard worden naar 2635 MW zodat de masten qua capaciteit identiek worden aan Zwolle-Meeden. Vanaf Hessenweg naar Hengelo en van Ens naar Diemen zal hetzelfde gebeuren. Dat heeft een scopewijziging in het project Noordwest-380 tot gevolg gehad waardoor een verzwaring van 220 kV Ens-Hessenweg (lees: het verdwijnen ervan en vervangen door 380 kV) niet langer noodzakelijk is. Met een beetje geluk kijken we nog tientallen jaren tegen deze verbinding aan, misschien zelfs wel net zolang totdat de levensduur van de componenten op zijn eind loopt - ver voorbij 2030.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 31 dec 2012 09:33

Ok, dat is een hele geruststelling, dank voor de info.

Alleen jammer dat er wel opwaarderingsplannen bestaan naar 2640 MVA, dan zullen ze wel weer met de kunstofisolatoren gaan werken, waardoor het oorspronkelijke mastbeeld wel geweld wordt aangedaan.

Persoonlijk ben ik overigens nooit echt een fan geweest van de 220 kV Donaumast op bovenstaande foto, het is een soort miniatuur van de 380 kV mast, maar dan minder netjes en uit verhouding. Vooral de verspringende verbanden in de zijvlakken vind ik storend.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Peter » 31 dec 2012 11:17

Ik hou ook m'n hart vast bij het opwaarderen van (gedeelten van) de ring naar 2635 MW maar alles is natuurlijk beter dan de bestaande lijnen vervangen door wintracks. Ik zie in gedachten al veel v-ophangingen met kunststof isolatoren komen. De eerste verbinding uit de ring die verzwaard zal moeten worden zal ongetwijfeld Ens - Lelystad - Diemen zijn wanneer Noordwest 380 in bedrijf genomen wordt. Als ik overigens kijk naar het bouwtempo van Randstad 380 denk ik dat het nog wel een paar jaar gaat duren.

Voor wat betreft de 220kV verbinding Ens - Zwolle Hessenweg (om toch in de buurt van Zwolle te blijven) heb ik eens naar het oorspronkelijke tracé gekeken en het huidige tracé en daar zijn ook al de nodige aanpassingen aan gekomen. Dit verklaart ook meteen de verschillen in de gebruikte masten van dit tracé. Er komt een "standaard" model voor, en een model waarbij de beide verdiepingen verder uit elkaar staan. Via watwaswaar.nl heb ik gezien dat het tracé tussen het trafostation bij Ens tot aan de hoekmast voor de grote crossingsmasten is aangepast om ruimte te maken voor de 380kV verbinding. De 220kV verbinding liep vroeger op de plek waar nu de 380kV verbinding loopt.

Ten noordoosten van IJsselmuiden maakt de verbinding tegenwoordig ook een aantal rare bochten terwijl de 220kV verbinding vroeger gewoon rechtdoor liep. Een blik op Google Earth laat al snel zien dat hier het tracé is aangepast om glastuinbouw mogelijk te maken in dit gebied.

Ik vermoed dat e.e.a. is aangepast ergens rond 1987 om ruimte te maken voor de nieuwe 380kV verbinding en daarbij heeft men gelijk de omleiding bij IJsselmuiden meegenomen. In 1987 zijn in Twente ook al de nodige aanpassingen aan het net uitgevoerd zodat in 1988 de weg vrij was voor de bouw van de 380kV verbinding.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 31 dec 2012 12:37

Klopt, in 1989 zijn de laatste masten van de oude tracé afgebroken. Ze hebben bij Ens inderdaad op het oude tracé de 380 kV lijn neergezet en bij Grafhorst die rare omleiding ingebouwd. Ook hebben ze de nieuwe 220 kV masten van een nieuw groter type gemaakt, zodat ze even ver van elkaar af konden staan als de hogere 380 kV masten. Vooral de afstand tussen de traverses is groter waardoor ze in zijaanzicht beter visueel aansluiten bij de 380 kV masten.

Bij Ramspol ging in het verleden de 110 kV lijn Kampen - Vollenhove over de 220 kV lijn heen, er stonden daar twee portalen en een extra afspanmast. Helaas zijn de hoge kruisingsmasten in dezelfde tijd vervallen, waarschijnlijk stond de inpassing in het landschap het niet toe om nog een hoge rivierkruising te maken. Ze hebben de nieuwe 380 kV masten over het Ramsdiep ook zo geplaatst, dat vanaf de brug gezien, ze precies achter de 220 kV masten schuilgaan.
mast 35 Ens - Zl 800.jpg
mast 35 Ens - Zl 800.jpg (76.85 KiB) 8056 keer bekeken

Plaats reactie