Lijnen rondom Zwolle

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Peter » 29 dec 2012 19:09

Ik kan me nog goed herinneren dat de centrale bij Harculo 5 schoorstenen had. Het was altijd een markant punt in de omgeving en dat is het nu nog wel. M'n vader heeft begin jaren '80 nog leidingen voor ketels ontworpen voor de laatste eenheden die er zijn gebouwd.

Vooral de laatste foto van de "Jukkenlijn" is erg mooi met op de achtergrond de centrale en de voormalige 220kV lijnen.

Kun jij je nog herinneren dat er op enkele plaatsen in de 380kV verbinding Zwolle - Hengelo draagmasten stonden waarvan één circuit enkele isolatorkettingen had en het andere circuit de v-ophanging? Dit had waarschijnlijk te maken met de nabijheid van de voormalige 220kV verbinding naar Twente. Deze vreemde ophanging was o.a. te zien vanaf de N35 tussen Heino en Wijthmen. Ik vond het een raar gezicht. Na de sloop van de 220kV verbinding in 1994 verdween ook deze ophanging.
Bijlagen
Oost-NL draagmast S-3 - kopie.png
Oost-NL draagmast S-3 - kopie.png (31.34 KiB) 7859 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 29 dec 2012 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Ruben » 29 dec 2012 19:11

Wow dat ziet er apart uit. Volgens mij had ik daar al over gelezen ergens hier op het forum. Als je die rechterkant kopieer heb je al 3 masten die staan op de 380kv lijn Dodewaard - Doetinchem.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 29 dec 2012 19:56

Nee, dat kan ik me niet herinneren, hoewel ik bij een fietstochtje naar Heino er vlakbij in de buurt moet zijn geweest, was het me niet opgevallen. Later heb ik op het web wel een foto kunnen terugvinden, dus het is wel feitelijk zo geweest. Het gaat om de masten met de ladders, hoewel dat ergens anders ook al is aangegeven. De masten stonden niet zozeer dicht bij elkaar, maar verschoven ten opzichte van elkaar, zodat de grootste uitlasg van de ene lijn bij een punt in de andere lijn zou kunnen zijn, waar deze gefixeerd was, namelijk bij de mast.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

De 220 kV lijnen bij Harculo

Bericht door Tom » 30 dec 2012 13:28

De 220 kV lijnen werden in de jaren zestig gebouwd. In 1961 eerst het verbindingsstuk van de lijn naar Almelo, bestaande uit 9 masten. Het zijn de typische dennenboommasten, met vrij sterk naar onderen toe verbredende traverses. Hoewel ze lijken op Duitse masten, zijn er ook verschillen, met name dat de diagonaalkruisen in alle vier de vlakken gelijk aansluiten, wat een stuk fraaier is. Ook bestaat de bovenkant niet uit een "spits", maar wordt de toren beëindigd met een korte piramide. Er werd per fase een dikke kabel gedragen. De masten 1 t/m 9 hadden een extra boventraverse. Pas omstreeks 1965 kwam de lijn in bedrijf op 220 kV toen het trafostations gereed waren. In dezelfde tijd werd de verbinding Harculo - Hoogeveen gebouwd. Deze masten waren aanmerkelijk zwaarder. Ze konden een vierbundel van kabels dragen. In tegenstelling tot de lijn naar Almelo hadden de hoekmasten wel een broekstuk en nog een knik bij de ondertraverse. De steunmasten hadden alleen een mimieme knik bij de ondertraverse. Nog een verschil met de lijn naar Almelo is dat de breedte van de traverses minder verschilde. In 2009 werden van de lijn naar Hoogeveen een aantal masten afgebroken omdat de lijn werd verlegd van de bebouwing af.
mast 1 kl.jpg
mast 1 kl.jpg (240.52 KiB) 7828 keer bekeken
Deze foto is genomen bij het voormalige 220 kV station in 2001. Er is nog slechts één circuit in bedrijf, de lijn naar Almelo is geheel buiten bedrijf.
Mast 2 bew kl.jpg
Mast 2 bew kl.jpg (172.61 KiB) 7828 keer bekeken
Een ander zicht op de centrale, met mast 2 op de voorgrond.
Mast 3 bew kl.jpg
Mast 3 bew kl.jpg (207.59 KiB) 7828 keer bekeken
De masten drie net buiten de bebouwing van Zwolle-Zuid. de rechtermast is dus in 2009 afgebroken.
mast 5 bew kl.jpg
mast 5 bew kl.jpg (349.1 KiB) 7828 keer bekeken
Mast 5 van de lijn naar Almelo. Opvallend zijn de typische witte isolatorkettingen en het nog originele nummerbord.
Mast 5 Hcl - hgv kl.jpg
Mast 5 Hcl - hgv kl.jpg (196.72 KiB) 7828 keer bekeken
Mast 5 van Harculo - Hoogeveen, inmiddels Harculo - Hessenweg.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Ruben » 30 dec 2012 13:43

Ik heb de foto`s van de 220kv masten tussen Harculo & Hessenweg vergeleken met de hoekmast die nu staat bij de voormalige IJsselcentrale Hengelo. De masten die naar Enschede gingen zijn ongeveer hetzelfde als de masten tussen Harculo & Hessenweg.

Mooie foto`s weer Tom bij Zwolle.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Peter » 30 dec 2012 13:49

Schitterende fotoserie weer van de 220kV lijnen bij Harculo! Je kan hier heel mooi het verschil zien tussen de masten die zijn gebruikt voor de lijn naar Almelo en verder naar Hengelo en de zwaardere exemplaren van de lijn naar Hoogeveen. Vooral de foto's van de lijn naar Almelo roepen bij mij herinneringen op. Bij Almelo zijn nog een aantal van deze masten te vinden, ook die met de aparte bliksemtraverse, maar tegenwoordig hebben ze kortere isolatorkettingen gekregen waardoor het allemaal wat minder imposant oogt.

Afbeelding
Vooral deze foto vind ik erg mooi. Zo zagen de masten er in Almelo ook uit. Een vrijwel identieke mast stond in Almelo ter hoogte van het fitnesscentrum tussen de rondweg en de parallelweg. Ik weet nog goed dat deze in februari 1994 werd afgebroken toen Hengelo Oele inmiddels volledig in bedrijf genomen was.

Voor de 220kV verbinding tussen Hengelo en Enschede zijn volgens mij inderdaad de zwaardere masten gebruikt. Ik weet wel zeker dat in tegenstelling tot de andere 220kV lijnen met die masttype deze lijn over de gehele lengte was voorzien van de extra bliksemtraverse.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Hans » 30 dec 2012 17:00

Daat kan ik me alleen maar bij aansluiten. Opnieuw een dijk van een fotoserie met gratis inbegrepen extra informatie voor geïnteresseerden in nethistorie.

Weerkunde en hoogspanning gaan vaker samen, maar het wordt pas echt eng nu we blijkbaar ook beiden onze favoriete mastontwerpen gemeen blijken te hebben. Ook ondergetekende heeft de Duits-type IJssemlij-donaumast en de broekstukloze drie-evenmasten van de IJsselmij bovenaan staan. Maar dan wel de 'simpelste' variant die er is, dus het ontwerp tussen Harculo en Hoogeveen (de verbinding die nu nog bestaat). Toch zijn de hoekmasten van die verbinding iets minder fraai.

Afbeelding

Deze hoekmasten zijn zwaar en betrekkelijk plomp vergeleken met de elegante draag/steunmasten. Bij de andere verbinding naar Almelo lijkt het of de hoekmasten en draagmasten meer in harmonie met elkaar zijn, zoals mogelijk ook bij Zwolle-Meeden is geprobeerd.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 30 dec 2012 19:36

Ik vind die hoekmast van Zwolle - Hoogeveen ook wel fraai, hij is natuurlijk veel sterker dan zijn voorganger naar Almelo. Daardoor is hij wat lomper met grotere knoopplaten en profielen. En hij heeft onvermijdelijk een broekstuk, anders zou hij zo uit de grond worden getrokken.

Wat helaas op je foto duidelijk blijkt is dat het uiterlijk echt om zeep is geholpen met de kleine isolatoren en te kleine verbindingslussen. Ze hadden een hoogte - en dat hoort zo logischerwijze - van ongeveer de halve afstand van de traverses en nu is dat duidelijk minder geworden. Hier scoort Tennet een dikke onvoldoende. Maar ik ben wel blij dat de lijn er nog staat.
mast 48 bew kl2.jpg
mast 48 bew kl2.jpg (183.31 KiB) 7800 keer bekeken
Dan maar een foto van de oorspronkelijke staat, mastje 48 bij Nieuwleusen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Ruben » 30 dec 2012 19:59

Mooie plaat weer.
Die masten tussen Hessenweg & Hoogeveen zijn inderdaad forser dan bij Hengelo Weideweg. Zie maar aan de bijlage die hier bij zit.

Cheers Ruben
Bijlagen
EX 220kv mast Hengelo - Enschede.png
EX 220kv mast Hengelo - Enschede.png (184.67 KiB) 7794 keer bekeken
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Lijnen rondom Zwolle

Bericht door Tom » 30 dec 2012 20:26

Oh, ik heb juist de indruk dat deze mast volstrekt indentiek is aan de standaard hoekmast naar Hoogeveen, behalve dat hij op een groter onderstuk staat.

Plaats reactie