Lijnen rondom Zwolle
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Lijnen rondom Zwolle
De Russische kijk
Heel interessante ontwikkelingen in de Zwolse regio!! Tom, wat een première zeg!! Driedubbelwauw!!
Hierbij alvast een Russische bijdrage. Uit circa 1984. Een van de leuke dingen ervan is dat de aftakking van de 220 kV-lijn vanuit een punt onder Hasselt naar Frankhuis erop staat. Later kwamen er in plaats daarvan 150 kV-kabels tussen Weteringkade en Frankhuis.
Grappig ook dat de lijn gekarakteriseerd wordt door het aantal fasedraden. Delen door 3 -> # circuits.
Tom, welk masttype werd voor de aftak naar Frankhuis gebruikt?
Heel interessante ontwikkelingen in de Zwolse regio!! Tom, wat een première zeg!! Driedubbelwauw!!
Hierbij alvast een Russische bijdrage. Uit circa 1984. Een van de leuke dingen ervan is dat de aftakking van de 220 kV-lijn vanuit een punt onder Hasselt naar Frankhuis erop staat. Later kwamen er in plaats daarvan 150 kV-kabels tussen Weteringkade en Frankhuis.
Grappig ook dat de lijn gekarakteriseerd wordt door het aantal fasedraden. Delen door 3 -> # circuits.
Tom, welk masttype werd voor de aftak naar Frankhuis gebruikt?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Lijnen rondom Zwolle
Oei, dat was wel een triest einde van de mast tussen het station en de combilijn. En ik dacht ooit nog wel dat die lelijke GSM antenne nog het bestaan zou veiligstellen. Ik begrijp overigens niet waarom dit stukje verkabeld zou moeten worden, het lijkt me niet een echt hinderlijke lijn, de kippenschuur op de achtergrond kon er gewoon onder worden gebouwd en ook de 220 kV lijn naar Hoogeveen was er toch al overheen vernieuwd?
De Russen hadden dus niet opgemerkt dat het een vier-circuitlijn was De lijn voorbij de aftak bij Hasselt was de bekende donaumast van het slanke dennenboomtype. Hoewel van een verzwaard type, vanwege de uitvoering als tweebundel. Dit is de enige enigszins duidelijke foto die ik heb, gevonden op een affiche bij de kanovereniging tegenover het Zwarte Water. Het is de hoekmast waarbij de lijn afbuigt naar het zuiden. Het tracé bij Frankhuis kende een vreemde loop, zie de Russische kaar. Naar het schijnt was dat vanwege een dwarsliggende bewoner.
De Russen hadden dus niet opgemerkt dat het een vier-circuitlijn was De lijn voorbij de aftak bij Hasselt was de bekende donaumast van het slanke dennenboomtype. Hoewel van een verzwaard type, vanwege de uitvoering als tweebundel. Dit is de enige enigszins duidelijke foto die ik heb, gevonden op een affiche bij de kanovereniging tegenover het Zwarte Water. Het is de hoekmast waarbij de lijn afbuigt naar het zuiden. Het tracé bij Frankhuis kende een vreemde loop, zie de Russische kaar. Naar het schijnt was dat vanwege een dwarsliggende bewoner.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Waarschijnlijk zijn de verbouwingen in de 110- en 220 kV-schakeltuinen op Hessenweg er de oorzaak van. Er is daar de laatste anderhalf jaar flink aan de weg getimmerd. Voornamelijk verzwaringen vanwege de veranderingen richting Weteringkade en Harculo en de verzwaring en invoering van redundantie op de 220 kV-lijn naar Hoogeveen.TomBorger schreef:Oei, dat was wel een triest einde van de mast tussen het station en de combilijn. En ik dacht ooit nog wel dat die lelijke GSM antenne nog het bestaan zou veiligstellen. Ik begrijp overigens niet waarom dit stukje verkabeld zou moeten worden, het lijkt me niet een echt hinderlijke lijn, de kippenschuur op de achtergrond kon er gewoon onder worden gebouwd en ook de 220 kV lijn naar Hoogeveen was er toch al overheen vernieuwd?
Maar in feite beperken die verbouwingen zich tot de schakelvelden zelf, zodat de afbraak inderdaad niet per sé nodig was. En dat geldt ook voor het aanbouwen van het opstijgpunt aan de laatste combinatiehoekmast, als vervanger. Zeker niet in deze tijden waarin men iedere euro zo vaak om moet draaien dat zelfs het (drie jaar geleden nog onaantastbaar geachtte) Uitruilbeginsel hier en daar barstjes begint te vertonen.
Een typisch gevalletje van ellek nadeel hep se foordeel aan de huidige crisis. Tenminste, voor de mastengekken dan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Lijnen rondom Zwolle
Mooie foto's van de klassieke IJsselmij donaumasten bij Zwolle Hessenweg! Leuk dat je deze historische foto's nog hebt.
Voor het gedeelte tussen de splitsing bij Hasselt en Zwolle Frankhuis leek mij een donaumast van het Duitse type al de meest voor de hand liggende mastvorm. Het was zeker niet het meest efficiënte tracé zo met een wijde boog om Zwolle heen. Bij Frankhuis zie ik de lijn inderdaad weer rare bochten maken.
Laten we inderdaad hopen dat door de economische crisis het uitruilbeginsel op de lange baan wordt geschoven zodat we nog jaren van diverse hoogspanningslijnen kunnen genieten en ondertussen fotograferen en documenteren.
Voor het gedeelte tussen de splitsing bij Hasselt en Zwolle Frankhuis leek mij een donaumast van het Duitse type al de meest voor de hand liggende mastvorm. Het was zeker niet het meest efficiënte tracé zo met een wijde boog om Zwolle heen. Bij Frankhuis zie ik de lijn inderdaad weer rare bochten maken.
Laten we inderdaad hopen dat door de economische crisis het uitruilbeginsel op de lange baan wordt geschoven zodat we nog jaren van diverse hoogspanningslijnen kunnen genieten en ondertussen fotograferen en documenteren.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Ik denk dat misschien voor extra transportcapaciteit naar het noordoosten de bestaande verbinding tekortschoot. Verzwaring van de bestaande lijn was niet mogelijk door de lichte mast en de beperkte ruimte. Er was dan bij nieuwbouw de keuze tussen onder- of bovengronds. Vanwege de kruising met de twee 220 kV lijnen was dan een kabel niet eens een zo onlogische optie.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Lijnen rondom Zwolle
Voor de volledigheid nog even deze ET-mast van de lijn Zwolle - Hoogeveen.
De vraag blijft of deze masten tot aan de concessiegrens met EGD (Groningen - Drenthe) werden gebruikt. En dat is voorbij Hoogeveen!
De vraag blijft of deze masten tot aan de concessiegrens met EGD (Groningen - Drenthe) werden gebruikt. En dat is voorbij Hoogeveen!
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Lijnen rondom Zwolle
Dat is een leuke vraag ET, het antwoord heb ik (hetzelde masttype ging nog even verder!) maar zal ik in een ander topic nog nader toelichten met foto's en kaart.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Nog een stukje bij Frankhuis:
Het beginpunt van de lijn naar Kampen was aan de westelijke kant van het station, dus tegenover het eindpunt van de lijn vanuit Hessenweg. Omdat Zwolle - Kampen in 1982 werd gebouwd, en de lijn naar Hessenweg al in 1987 verviel, bestond deze situtie met beide lijnen slechts vijf jaar. Helaas heb ik er geen foto van. Het station wordt sinds die tijd met een kabel vanaf Weteringkade gevoed. Hier mast 1 in 2000. Mast 2 had de typische horizontale halfophanging. Op de achtergrond de twee hogere hoekmasten bij de kruising met de spoorlijn, die nog op een hoge dijk zit vanwege de aanloop naar de brug over het Zwolle-IJsselkanaal. In 2005 werd vanwege de nieuwbouwwijk stadhagen het beginpunt bij mast 8 gebracht en later zelfs nog verder oostelijk tot de huidige plek.
Het beginpunt van de lijn naar Kampen was aan de westelijke kant van het station, dus tegenover het eindpunt van de lijn vanuit Hessenweg. Omdat Zwolle - Kampen in 1982 werd gebouwd, en de lijn naar Hessenweg al in 1987 verviel, bestond deze situtie met beide lijnen slechts vijf jaar. Helaas heb ik er geen foto van. Het station wordt sinds die tijd met een kabel vanaf Weteringkade gevoed. Hier mast 1 in 2000. Mast 2 had de typische horizontale halfophanging. Op de achtergrond de twee hogere hoekmasten bij de kruising met de spoorlijn, die nog op een hoge dijk zit vanwege de aanloop naar de brug over het Zwolle-IJsselkanaal. In 2005 werd vanwege de nieuwbouwwijk stadhagen het beginpunt bij mast 8 gebracht en later zelfs nog verder oostelijk tot de huidige plek.
Re: Lijnen rondom Zwolle
Mooie foto`s van de aparte lijn daar tussen Zwolle & Kampen.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
De centrale harculo en de "Jukkenlijn"
Ten zuiden van Zwolle werd halverwege de jaren vijftig de Centrale Harculo in gebruik genomen. Gunstig gelegen bij de spoorlijn en voldoende koelwater uit de IJssel voorhanden. Een saai grijs gebouw, maar wel markant vanwege het vlakke landschap rondom.
Tussen 1982 en 1995 had het complex vijf schoorstenen. Daarna nog slechts twee.
In het boekje "transport en distributie" uit de jaren tachtig vinden we deze luchtfoto, waarop de centrale te zien is. Er zijn vier eenheden in gebruik, dus ergens in de jaren zeventig. Het station ligt oostelijk van de centrale. Er is een 110 kV station en een 220 kV deel. Dat laatste valt net van de foto. Ook moet er een trafo zijn voor 150 kV zijn, want rechts in de bossen bij de tweede schoorsteen staat de eindmast van de korte lijn met IJsselkruising naar Wapenveld. De communicatiemast is er nog niet. Opvallend is de 110 kV "Jukkenlijn" te zien.
Over de Jukkenlijn kunnen viermaal twee circuits. Er zijn altijd vier in gebruik geweest. In het begin naar Zwolle Weteringkade, Almelo en Deventer. Later werd Almelo verwisseld voor Raalte. Begin jaren tachtig zijn de twee zuidelijke torens vervangen door zwaardere exemplaren, vanwege de verzwaring van de lijn naar Deventer. Op de foto is dat goed te zien. De foto uit 2009 toont mast 9 en 10.
Het hoekportaal nummer 10 aan de weg tussen Deventer en Zwolle, in 2001 gefotografeerd.