Droogte en ondergrondse hoogspanning

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Droogte en ondergrondse hoogspanning

Bericht door PJK » 19 mei 2022 11:22

In een artikel bij de NOS (eigenlijk van NH Nieuws) kwam ik deze tekst tegen:
Ook kan langdurige droogte zorgen voor stroomuitval, omdat ondergrondse elektriciteitskabels namelijk worden gekoeld met grondwater. Wanneer het grondwaterpeil zakt door droogte, dan worden de kabels niet meer goed gekoeld.
Is dit echt een waar probleem aan het worden? Ik las ergens anders over grond boven kabels die zo warm werd dat er niets meer op groeide. (En de boeren dus meer schadeloosstelling moeten krijgen…) Maar dat de stroom er ook door uitvalt…?

Hopelijk kan iemand er iets zinnigs over zeggen.

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Droogte en ondergrondse hoogspanning

Bericht door Allowee » 20 mei 2022 14:36

haha

Ja en nee...
het vochtgehalte van de grond heeft zeker invloed, bij een lage waterstand zal de G-waarde hoger worden en dat is ongunstig.
Bij lange droogte kan de warmte van de kabels minder goed worden afgevoerd en zal de geleider en het xlpe sneller hun maximale temperatuur bereiken.
Vanaf 90C begint het xlpe te degraderen en dan kan er vanalles mis gaan, waaronder ook doorslag met het uitschakelen van het circuit tot gevolg.

In nederland liggen een hoop verbindingen in minimaal n-1, hierdoor zullen ze in normale toestand tot 50% belast worden en is het risico op oververhitting een stuk lager.

Dat de grond te warm is voor de grasmat kan gebeuren, maar dan zijn de kabels ook best warm en de grond heel droog of met een hele slechte G-waarde.
In de botlek en zeeland hanteren ze bijvoorbeeld een maximale manteltemperatuur, ipv uitgaan van de 90C geleider temperatuur, om gronduitdroging te voorkomen.

Gebruikersavatar
Stroomofiel
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2022 21:06
Dichtstbijzijnde trafo: NXP Philips

Re: Droogte en ondergrondse hoogspanning

Bericht door Stroomofiel » 25 mei 2022 19:48

Als toevoeging;
de echte hoogspanningskabels worden ook over het algemeen vrij diep gelegd. Als ik het me goed herinner meer dan 1,3mtr dek op de kabel.
Daarnaast wordt er met de aanleg van de kabels gerekend met een GLG (gemiddelde laagste grondwaterstand) op basis hiervan kan er voor gekozen worden om een kabel 'extra' diep te leggen zodat deze nog steeds in het grondwater ligt bij lage grondwaterstanden. De data hiervoor is op te vragen bij het dinoloket (google het even) hier is heel veel historische data op te vragen.

Groet.

Plaats reactie