Nestkasten in Wintracks

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Nestkasten in Wintracks

Bericht door ktf » 24 mar 2022 15:26

Op de oude lijn Eemshaven - Vierverlaten zaten (aldus een spreker in het onderstaande filmpje) regelmatig nesten van roofvogels in de hoogspanningsmasten. Omdat de vogels zelf geen nest kunnen maken in de Wintrack masten zijn er nestkasten voor ontwikkeld

https://www.youtube.com/watch?v=i5zsxVLKWvw

Ik verbaas me hier best wel over. Als je kijkt naar wat men bij Muiden heeft gedaan (portaalstraat) voor vogels, zou je denken dat een nestkast ophangen vrij kort onder een draadbundel geen goed idee is, maar ik neem aan dat het e.e.a. door (vogel)deskundigen is beoordeeld. :snapnie: :s

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Nestkasten in Wintracks

Bericht door ds23man » 24 mar 2022 15:50

In de eerste plaats zijn valken zeer goede vliegers en hebben uitmuntende ogen. In de praktijk zullen ze vanuit het nest niet naar boven vliegen maar naar beneden.

De nestkast aan het Gasunie gebouw:

https://www.gasunie.nl/organisatie/slechtvalk

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Nestkasten in Wintracks

Bericht door ktf » 25 mar 2022 09:47

ds23man schreef:
24 mar 2022 15:50
In de praktijk zullen ze vanuit het nest niet naar boven vliegen maar naar beneden.
Ik dacht ook niet zozeer aan het verlaten van het nest maar eerder de aanvliegroute. Maargoed, wat ik zeg, er zal wel over nagedacht zijn.

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Nestkasten in Wintracks

Bericht door Bob » 25 mar 2022 12:29

De slechtvalken maakten al nesten in de vakwerkmasten. Dat zal dus wel ok zijn.
Bovendien eten deze roofvogels andere vogels die dan niet meer tegen de kabels kunnen vliegen (win-win). :lekkerpuh: Daarom investeert b.v. Elia ook in nestkasten voor slechtvalken aan koeltorens. :twisted:

Plaats reactie