Net op zee

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Dweep
150 kV
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Net op zee

Bericht door Dweep » 23 mar 2022 12:38

Die elektronen aanlanden wordt in de brief ook gebruikt icm waterstof op zee opwekken:
Op termijn is waterstofproductie op zee en
daarmee aanlanding van moleculen een reëel alternatief voor het
produceren en aanlanden van windenergie op zee door middel van
elektriciteit
:s ambtelijke humor? De zender schat de ontvanger niet te hoog in?? :lmfao:

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Net op zee

Bericht door Shrek » 24 mar 2022 23:12

Op zich is het niet verkeerd hoor. Je kan ervoor kiezen om op zee windturbines te zetten zonder meer, in dat geval breng je de energie als elektriciteit en dus elektronen aan land. Je kan er ook voor kiezen om terplekke op zee de energie uit de windturbines te gebruiken om waterstof te elektrolyseren of aardgas te synthetiseren, in dat geval breng je de energie als moleculen aan land.

Het lijkt mij dus correct, alleen heeft de zender hier de ontvanger denk ik iets te hoog ingeschat :mrgreen:

Dweep
150 kV
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Net op zee

Bericht door Dweep » 31 mar 2022 16:34

ds23man schreef:
10 feb 2022 11:01
De schade:

https://www.tennet.eu/nl/tinyurl-storag ... achtschip/

Nu nog een onderwaterinspectie, maar ik denk dat het wel meevalt.
Schade viel mee gezien het “ stopcontact” geplaatst is
https://allseas.com/news/beta-transfor ... installed/

Dweep
150 kV
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Net op zee

Bericht door Dweep » 03 dec 2022 20:03


PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

EPZ tegen meer Wind op Zee in Borssele

Bericht door PJK » 11 dec 2022 17:31

EPZ, de uitbater van de kerncentrale in Borssele, is tegen nog meer wind op zee. Althans, als dat binnenkomt in Borssele. De Volkskrant had een artikeltje dat dit opmaakt uit de inspraak op windpark Nederwiek 1.

EPZ heeft zorgen over de netstabiliteit bij nog meer aanlandingen in Borssele.
De twijfels van EPZ over de invloed van aanlanding van Nederwiek I, boven op IJmuiden Ver Alpha, in
Borssele op de stabiliteit van het net zijn hiermee onvoldoende weggenomen. Dit klemt des te meer
omdat ook bij het project Wind op Zee Borssele de inschatting van TenneT was dat de aanlanding
van Borssele op Zee geen impact zou hebben op de netstabiliteit. Dit bleek onjuist, de huidige
instabiliteit op het net leidt er al regelmatig toe dat EPZ de kerncentrale (onverwacht versneld) moet
afregelen.
Verder is eerder door Tennet aangegeven dat extra aanlandingen alleen mogelijk zouden zijn bij een extra uitbreiding van de netcapaciteit:
In het VAWOZ gaf TenneT aan dat er wel mogelijkheden waren om de capaciteit uit te breiden,
namelijk een upgrade naar hogere capaciteitsgeleiders (4kA HTSL). Probleem was dat deze
uitbreiding niet was opgenomen in het investeringsplan en het daardoor de vraag was of deze
uitbreiding voor 2030 kon worden gerealiseerd. De uitbreiding van de capaciteit werd expliciet
beschouwd als een randvoorwaarde voor aanlanding van 2 GW in Borssele.

“Voor Borssele - Rilland geeft TenneT aan dat er mogelijkheden zijn de capaciteit uit te
bereiden door te upgraden naar hogere-capaciteitgeleiders voor deze verbinding (4kA HTSL).
Deze uitbreiding is geen onderdeel van het huidige investeringsplan (2020) van TenneT.
Zodoende geeft TenneT aan dat het onzeker is of deze verbinding voor 2030 kan worden
gerealiseerd. Het project "Zuid-West 380kV Oost" - waarbij een nieuwe verbinding tussen
Rilland en Tilburg (en een nieuw 380kV-station in Tilburg) wordt gerealiseerd -lost
knelpunten op het tracé Rilland-Geertruidenberg grotendeels op. In het huidig
investeringsplan (2020) van TenneT staat een inbedrijfname voor 2030 vermeld. Deze
maatregelen zijn vanuit systeemintegratie randvoorwaardelijk voor een aanlanding van 2
GW in Borssele.”


Met andere woorden: zonder uitbreiding van de capaciteit van het hoogspanningsnet, werd de
aanlanding van 2 GW extra in Borssele niet mogelijk geacht.
Nu wordt toch voor aanlanding van Nederwiek 1 in Borssele gekozen zonder dat aan die randvoorwaarde is voldaan.

Verder wordt ingegaan op het mogelijke beslag op grond in bezit van EPZ voor een converterstation of bijbehorend hoogspanningsstation, waar het nu al weigert die vrij te geven omdat die nodig zijn voor de nieuwe kerncentrales. Danwel voor materieel dat nodig is bij de bouw. (pagina 41)

Wellicht dat de minister met het kiezen voor een type centrale dat flexibeler meer of minder electriciteit kan produceren de knelpunten wil omzeilen. Dat is natuurlijk niet helemaal naar het 'oude' businessmodel van EPZ. Wie weet moeten ze zich bij EPZ gaan voorbereiden op nucleair als bijregeling voor de grillen van de windenergie op zee.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Net op zee

Bericht door ktf » 12 dec 2022 11:53

Misschien 'gokt' het ministerie erop dat er tegen die tijd wel een aantal commerciële partijen zijn die van de netstabiliteit daar een commerciële aangelegenheid gaan maken? EPZ maakt zich natuurlijk zorgen om het op afroep moeten afregelen, maar allicht is het plan dat er tegen die tijd voldoende op afroep kan worden opgeregeld. Of misschien gokt men op sowieso meer (grote) afname rond Vlissingen dan nu het geval is.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Net op zee

Bericht door ds23man » 12 dec 2022 14:24

Ik zie dit eerder als gemiep van een producent die graag zijn eenheid continu stroom wil laten produceren en dan van alles erbij haalt. Als ik een oliebollenkraam heb dan weet ik toch ook dat ik niet continu 100 bollen per uur 24/7 verkoop?

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Net op zee

Bericht door larsg » 12 dec 2022 15:23

ds23man schreef:
12 dec 2022 14:24
Ik zie dit eerder als gemiep van een producent die graag zijn eenheid continu stroom wil laten produceren en dan van alles erbij haalt. Als ik een oliebollenkraam heb dan weet ik toch ook dat ik niet continu 100 bollen per uur 24/7 verkoop?
Ja leuke vergelijking. Maar met een baseloadstation is dat natuurlijk wel de bedoeling :lol:
Idealiter krijg je wat regionaal industrieel verbruik of een combinatie van dikke waterstoffabriek en batterijopslag.

Pas de berekening gemaakt en er zit toch wel wat wind vermogen.
Je hebt best al wel wat serieuze wind en zon parken in zeeland die voor het gemak wel het lokale verbruik dekken.
Momenteel zit er 2x700MW van bestaande offshore parken aangesloten en er komt nog een 4 GW aan volgens het 2GW DC zee-net concept van Tennet. (IJmuiden Ver Alpha & Nederwiek 1) https://www.tennet.eu/nl/projecten/offs ... rland#1359
Die zullen wellicht ook internationale interconencties bevatten dus de load is niet enkel op winderige dagen aanwezig!
Dan heb je dus 5,4 GW aan windvermogen te transporteren. Momenteel zitten er nog een gas fabriek van 870MW en een kerncentrale van 485MW naast.
De grote som is dan 6,75 GW, zet er nog 2 EPR's naast en je hebt een 10GW. Dat is toch wel de upper limit van de 4 x 380 lijnen die er heen lopen straks en dan zijn we niet redundant. Met hoog op meer interconnecties en wind in de toekomst kan je eigenlijk nog een paartje 380 lijnen voorzien. Maar dan moet je het achterland op stevig beginnen upraten.

Die gasbrander en kleine kerncentrale vallen natuurlijk wel af te schakelen bij een hoge grid load maar dat veranderd de equatie niet in dit geval. Spannend wel zoveel stroom door dat boerenhol :uunk:

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Net op zee

Bericht door arie » 11 jul 2023 19:51


Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Net op zee

Bericht door Shrek » 02 okt 2023 17:25

larsg schreef:
12 dec 2022 15:23
ds23man schreef:
12 dec 2022 14:24
Ik zie dit eerder als gemiep van een producent die graag zijn eenheid continu stroom wil laten produceren en dan van alles erbij haalt. Als ik een oliebollenkraam heb dan weet ik toch ook dat ik niet continu 100 bollen per uur 24/7 verkoop?
Ja leuke vergelijking. Maar met een baseloadstation is dat natuurlijk wel de bedoeling :lol:
Idealiter krijg je wat regionaal industrieel verbruik of een combinatie van dikke waterstoffabriek en batterijopslag.
Baseload bestaat binnenkort niet meer, gaan verwachten dat je nog een centrale kan bouwen die baseload levert is dus zeer naïef.

Plaats reactie