Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door maarten » 27 okt 2021 22:20

Misschien een gekke vraag, maar wat is de reden dat de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar is uitgevoerd? Volgens de netkaart heeft die een transportcapaciteit van 550 MVA. Als ik wat andere lijnen bekijk dan is dat een van de zwaarste uitvoeringen in 150 kV. Lijnen in de buurt (Noord-Brabant, Limburg) zijn soms maar 130 MVA.
Vooral vreemd omdat er een min of meer parallele lijn Buggenum - Boekend is met maar 130 MVA. Het bestaan daarvan zal wel historisch zijn vanwege de Maascentrale, maar dan nog.
Veel transport lijkt me ook niet nodig, de regio is dunbevolkt en vanaf Boekend naar het noorden is ook opeens maar 270 MVA. Dat zou bijna betekenen dat de regio van Buggenum tot Venlo 410 MVA aan capaciteit nodig heeft.
Het zwaarste stuk van van Buggenum - Eindhoven is ook maar 170 MVA en daar hangt de zinksmelterij van Budel aan.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door JarnoS » 27 okt 2021 23:03

Bij aftak Koesdonk is die lijn met dezelfde masten ontworpen met zelfde soort bundeldraad en daar vraag ik dan ook af waarom die aftak zo zwaar eruit ziet terwijl vanuit zeer oude lijn?

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door PJK » 28 okt 2021 07:07

maarten schreef:
27 okt 2021 22:20
Veel transport lijkt me ook niet nodig, de regio is dunbevolkt en vanaf Boekend naar het noorden is ook opeens maar 270 MVA. Dat zou bijna betekenen dat de regio van Buggenum tot Venlo 410 MVA aan capaciteit nodig heeft.
Het stuk vanaf Boekend naar het noorden kreeg juist de invoeding vanaf Boekend voordat de koppeling met 380 bij Boxmeer was gemaakt. Houd rekening met de netopening ten noorden van Haps. Dus onder normale omstandigheden en zonder Boxmeer wordt alles tot Haps en Gennep vanuit Boekend gevoed en is de lijn vanuit Cuijck vrijgeschakeld.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door PJK » 28 okt 2021 19:42

Naar aanleiding van je vraag probeer ik te zoeken of er ook een officieel Tennet netschema is van alleen 150kV Limburg. Ik kan het nergens vinden. Iemand?

Ondertussen kwam ik wel op deze pagina uit en daar staat dit PDF-netschema van Tennet van 220kV en hoger. Maar zie ik daar nou een enorme fout in? Het lijkt of de 220-ring niet gesloten is. Vierverlaten 220 is in dit netschema niet met Bergum verbonden. Dat is in werkelijkheid toch wel zo? Of zie ik iets over het hoofd? Zit daar een netopening?

2B47EFD5-8FFC-4F36-B06C-A9E0E98C985B.jpeg
2B47EFD5-8FFC-4F36-B06C-A9E0E98C985B.jpeg (133.94 KiB) 3518 keer bekeken

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door arie » 28 okt 2021 20:33

Er zitten nog meer fouten in dat schema
station Vijfhuizen staat in deel zuid Holland zou Noord Holland moeten wezen
verbinding 380kv Dodewaard Doetinchem ontbreekt
ook Hengelo zwolle

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door PJK » 28 okt 2021 20:38

arie schreef:
28 okt 2021 20:33
Er zitten nog meer fouten in dat schema
station Vijfhuizen staat in deel zuid Holland zou Noord Holland moeten wezen
verbinding 380kv Dodewaard Doetinchem ontbreekt
Verdraaid. Het is ook al uit 2019, want er hangt nog een circuit Borssele aan Geertruidenberg. Dat is gewoon achterhaald. Maar de rest zijn echt wel fouten.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door maarten » 28 okt 2021 21:50

PJK schreef:
28 okt 2021 19:42
Naar aanleiding van je vraag probeer ik te zoeken of er ook een officieel Tennet netschema is van alleen 150kV Limburg. Ik kan het nergens vinden. Iemand?
Officieel netschema heb ik ook niet, maar misschien is dit ook wel interessant. Uitbreidingsplannen voor Limburg: https://www.resnml.nl/media/2021-04/Net ... ---NML.pdf

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door PJK » 28 okt 2021 22:05

maarten schreef:
28 okt 2021 21:50
PJK schreef:
28 okt 2021 19:42
Naar aanleiding van je vraag probeer ik te zoeken of er ook een officieel Tennet netschema is van alleen 150kV Limburg. Ik kan het nergens vinden. Iemand?
Officieel netschema heb ik ook niet, maar misschien is dit ook wel interessant. Uitbreidingsplannen voor Limburg: https://www.resnml.nl/media/2021-04/Net ... ---NML.pdf
Dank. Wel grappig dat ze op pagina 28 een foto van nabij Harculo gebruiken in een presentatie over Limburg.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door maarten » 28 okt 2021 22:10

Oh wacht, een afstudeerscriptie van de TU/e. Wel al uit 1994 dus enigszins verouderd. Buggenum heeft nog productie (DK7?) en Claus A en B. En Vegla :voldaan: . Pagina 46.
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/port ... 6223-1.pdf

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Waarom is de 150 kV Maasbracht-Boekend zo zwaar?

Bericht door Peter_S » 28 okt 2021 22:25

De lijn van Maasbracht naar Boekend dateert, weet nog dat ie gebouwd werd, uit de 70 jaren van de vorig eeuw. In eerste instantie met slechts een draadstel maar al gauw met twee draadstellen. Vergeet de industrie in Venlo niet waar ook in die tijd al veel stroom nodig was.

Plaats reactie