Zin en onzin van hernieuwbare energie

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door BaDu » 06 okt 2021 12:01

=================== MODBREAK ==========================
Allen,

Hoewel het leuk is om de hoogte te blijven van de nieuwsberichten over hoogspanning en de energietransitie, willen wij als moderatoren toch aandacht vragen voor het volgende:

Dit forum is bedoeld als discussieplatform niet als dropplaats voor nieuwslinks met slechts de titel in het bericht.
Het plaatsen van links is prima, mits je er zelf je mening over- of interpretatie aan geeft, of aan anderen vraagt wat hun mening is, zodanig dat we dit forum kunnen gebruiken op de manier waarop we het bedoeld hebben (een discussie platform).

Dank voor jullie medewerking.
Het moderator-team

ps:
Hieronder enkele voorbeelden van berichten zoals we die liever niet zien.
ds23man schreef:
06 okt 2021 07:50
TU Delft heeft een nieuw lab:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... citeitsnet
r_hellenbrand schreef:
04 okt 2021 22:12
elektrisch rijden kan leiden tot nieuw milieuprobleem

https://nos.nl/artikel/2400397-overgang ... -in-servie
Hunzecentrale schreef:
02 sep 2021 21:45
ds23man schreef:
01 sep 2021 12:28
De Eemshaven zit inmiddels vol, dus gaan we maar een joekel van een datacenter bij Appingedam neer plempen. Gelukkig gaan ze de restwarmte afzetten in de omgeving.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/847626/i ... appingedam
Leuk! En als het inderdaad een mega-datacentrum wordt, dan is de vraag natuurlijk hoe deze zal worden aangesloten. Wellicht net als in de Eemshaven een directe aansluiting op 220kV-koppelnet maar dan met een kabel naar Weiwerd?
r_hellenbrand schreef:
01 okt 2021 12:19
Terugverdientijd zonnepanelen langer door uitvallen omvormer?

https://www.zelfenergieproduceren.nl/ni ... wsbrief+76
En ter lering en vermaak hoe we het graag wel zien:
Hunzecentrale schreef:
02 sep 2021 21:45
ds23man schreef:
01 sep 2021 12:28
De Eemshaven zit inmiddels vol, dus gaan we maar een joekel van een datacenter bij Appingedam neer plempen. Gelukkig gaan ze de restwarmte afzetten in de omgeving.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/847626/i ... appingedam
Leuk! En als het inderdaad een mega-datacentrum wordt, dan is de vraag natuurlijk hoe deze zal worden aangesloten. Wellicht net als in de Eemshaven een directe aansluiting op 220kV-koppelnet maar dan met een kabel naar Weiwerd?
=================== EINDE MODBREAK ==========================
KML-generator generator

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 06 okt 2021 12:29

Eigenlijk ben ik het helemaal niet met je eens BaDu, velen van ons volgen niet al het nieuws wat ons stroomnet raakt. Daarom vindt ik het plaatsen van de link over de TU Delft heel relevant omdat het over het geschikt maken van ons stroomnet voor de energietransitie gaat. Als je bijvoorbeeld het Solar Magazine niet volgt ( wat niet zo slim is omdat zij echt bovenop de materie zitten) had je dat niet meegekregen. Kan daar dan wel een heel verhaal aanplakken, maar het artikel is duidelijk genoeg. Zie genoeg linkjes hier voorbij komen die ik niet heb gezien maar voor mij wel heel interessant zijn. Daardoor krijgen we met zijn allen een veel completer beeld wat er momenteel aan de gang is en er aankomt. Niet elke post hoeft gelijk een discussie/vraag/mening te zijn. Zolang we het maar niet gaan hebben over de invloed op het stroomverbruik van Heel Holland Bakt.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door pietje » 06 okt 2021 13:20

Maar wat BaDu vraagt, is toch niet zo moeilijk?
Als je een link post, graag een zinnetje of 2 erbij met misschien een mening of vraag, want het dat is veel aangenamer dan een draadje waarin de halve discussie enkel berichtjes met links zijn. dat is namelijk helemaal niet interessant om te lezen.

Als mensen graag verwittigd worden als er een website een update verstuurt, zijn er veel handigere methodes dan links posten op een forum.

Ik las een paar dagen geleden trouwens een artikel waarin de inzet van een graafmachine op waterstof wordt uitgelegd:
https://www.wattisduurzaam.nl/35677/ene ... aterstof/

Op zich lijkt mij dit wel een goede oplossing om uitstoot te vermijden op werven, maar netto scheelt het op dit moment nog niet zoveel CO2 vermoed ik.
De waterstof die nu gebruikt wordt, zal nog niet geproduceerd zijn met electrolyse door middel van groene stroom.
Als ontwikkelproject en proef kan ik het wel waarderen, maar als we binnen enkele jaren eisen dat alle bouwbedrijven zo gaan werken, vrees ik dat dit geen efficiënte oplossing is.
Uiteraard is dit wel onmiddellijk een oplossing voor het stikstofprobleem in de buurt van de betrokken bouwplaatsen, maar ik denk dat een electrificatie van het wegtransport veel meer gaat opbrengen per geïnvesteerde euro.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door BaDu » 06 okt 2021 13:26

ds23man schreef:
06 okt 2021 12:29
Eigenlijk ben ik het helemaal niet met je eens BaDu, velen van ons volgen niet al het nieuws wat ons stroomnet raakt. Daarom vindt ik het plaatsen van de link over de TU Delft heel relevant omdat het over het geschikt maken van ons stroomnet voor de energietransitie gaat. Als je bijvoorbeeld het Solar Magazine niet volgt ( wat niet zo slim is omdat zij echt bovenop de materie zitten) had je dat niet meegekregen. Kan daar dan wel een heel verhaal aanplakken, maar het artikel is duidelijk genoeg. Zie genoeg linkjes hier voorbij komen die ik niet heb gezien maar voor mij wel heel interessant zijn. Daardoor krijgen we met zijn allen een veel completer beeld wat er momenteel aan de gang is en er aankomt. Niet elke post hoeft gelijk een discussie/vraag/mening te zijn. Zolang we het maar niet gaan hebben over de invloed op het stroomverbruik van Heel Holland Bakt.
Het punt is juist dat er voor het volgen van nieuws al heel veel mogelijkheden zijn, waaronder het inderdaad uitstekende Solar Magazine en bijvoorbeeld ook Offshore Wind. Beide sturen je iedere ochtend in je mailbox een mail met allerlei links met nieuws. Zelf heb ik bijvoorbeeld enorm veel aan Twitter en diverse lijsten en groepen daarop.
Het heeft echter geen/weinig toegevoegde waarde om ze hier nogmaals te posten, wij zien zoals gezegd wel toegevoegde waarde in het discussiëren over bijvoorbeeld de impact van de ontwikkelingen bescheven in de nieuwsberichten op het hoogspanningsnet of jouw mening over het nieuws etc..

Mochten er veel gebruikers zijn die de behoefte hebben aan het delen van links zonder context zullen wij overwegen een apart forum hiervoor in te richten.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door BaDu » 06 okt 2021 13:33

pietje schreef:
06 okt 2021 13:20
.....
Ik las een paar dagen geleden trouwens een artikel waarin de inzet van een graafmachine op waterstof wordt uitgelegd:
https://www.wattisduurzaam.nl/35677/ene ... aterstof/

Op zich lijkt mij dit wel een goede oplossing om uitstoot te vermijden op werven, maar netto scheelt het op dit moment nog niet zoveel CO2 vermoed ik.
De waterstof die nu gebruikt wordt, zal nog niet geproduceerd zijn met electrolyse door middel van groene stroom.
Als ontwikkelproject en proef kan ik het wel waarderen, maar als we binnen enkele jaren eisen dat alle bouwbedrijven zo gaan werken, vrees ik dat dit geen efficiënte oplossing is.
Uiteraard is dit wel onmiddellijk een oplossing voor het stikstofprobleem in de buurt van de betrokken bouwplaatsen, maar ik denk dat een electrificatie van het wegtransport veel meer gaat opbrengen per geïnvesteerde euro.
Ik ben het eens met je analyse, maar ik merk in de realisatie van mijn projecten dat er door lokale overheden veelvuldig wordt aangedrongen (of zelfs geeist) dat er uitstoot arm of zelfs uitstootvrij (CO2/Stikstof/Fijnstof) wordt gewerkt op bouwplaatsen. In dat kader wordt er door bouwers en installateurs steeds meer gekeken naar dit soort ontwikkelingen, als was het alleen maar om de bouwvergunning rond te krijgen. Het is danook een mogelijkheid om de problematiek rond stikstof en het gevolg voor bouwplaatsen uit het slob te trekken.
KML-generator generator

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door r_hellenbrand » 07 okt 2021 11:14

Dacht altijd dat brandstofcellen een veel hoger rendement hadden.
Voor 400kwh is 600 tot 700 kwh waterstof nodig.

"Deze heeft met 3 verwisselbare accu’s een capaciteit van ruwweg 400 kilowattuur. Om met waterstof evenveel te kunnen doen als met deze accu’s, is vanwege de lagere efficiëntie van brandstofcellen, 600 tot 700 kilowattuur aan waterstof nodig."

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door pietje » 07 okt 2021 11:38

De "waterstofketen" heeft idd een bedroevend laag rendement.
Daarom best alleen gebruiken wanneer het echt niet anders kan.

Batterijen daarentegen hebben als grote nadeel de densiteit.

Als er dus beperkingen zijn qua grootte en gewicht van de energie opslag, kan het zijn dat waterstof toch de voorkeur krijgt, maar je hebt er dus veel meer primaire energie voor nodig.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 07 okt 2021 11:44

Daarom heeft JCB een dieselmotor omgebouwd naar waterstof, ben je van de brandstofcel af. Denk dat dat wel een geschikte methode is om machines van energie te voorzien.

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door r_hellenbrand » 07 okt 2021 11:49

Ja maar een verbrander heeft een nog lager rendement 30-35% in plaats van 60% met brandstofcel.
En die stoot dan ook nog eens stikstof uit, dus dat is ook geen oplossing.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 07 okt 2021 11:55

Dat is maar net de vraag is van het rendement van zo'n motor. Maar ze stoten niets uit in ieder geval.

https://fuelcellsworks.com/news/jcb-ann ... echnology/

Plaats reactie