Zin en onzin van hernieuwbare energie

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door pietje » 10 mei 2023 12:50

ds23man schreef:
10 mei 2023 07:37
Geld is het probleem niet, investeerders staan in rijen van 10 klaar met bakken geld.
Ik vermoed dat je daarmee bedoelt dat er voldoende geld beschikbaar is om meer productie te installeren.
Voor de uitbreiding van transport en distributienetwerken, net als voor subsidievrije opslag of omzetting in e-fuels vrees ik dat het enthousiasme veel lager ligt

Eens de subsidies op geproduceerde groene stroom wat uitdoven, ga ik er vanuit dat de negatieve prijzen ook snel tot het verleden horen en dan wil ik het hele verhaaltje nog wel eens overlopen

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 10 mei 2023 13:13

pietje schreef:
10 mei 2023 12:50
ds23man schreef:
10 mei 2023 07:37
Geld is het probleem niet, investeerders staan in rijen van 10 klaar met bakken geld.
Ik vermoed dat je daarmee bedoelt dat er voldoende geld beschikbaar is om meer productie te installeren.
Voor de uitbreiding van transport en distributienetwerken, net als voor subsidievrije opslag of omzetting in e-fuels vrees ik dat het enthousiasme veel lager ligt

Eens de subsidies op geproduceerde groene stroom wat uitdoven, ga ik er vanuit dat de negatieve prijzen ook snel tot het verleden horen en dan wil ik het hele verhaaltje nog wel eens overlopen
Ik bedoel voor opslagsystemen in welke vorm dan ook. Als dit zo doorzet kan je rendabel Noord Afrika vol leggen en er waterstof te produceren wat je dan naar Europa pompt. De SDE subsidies stellen trouwens niet zoveel meer voor, denk dat het met een jaar of twee wel afgelopen is.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door pietje » 10 mei 2023 14:17

ds23man schreef:
10 mei 2023 13:13
pietje schreef:
10 mei 2023 12:50
ds23man schreef:
10 mei 2023 07:37
Geld is het probleem niet, investeerders staan in rijen van 10 klaar met bakken geld.
Ik vermoed dat je daarmee bedoelt dat er voldoende geld beschikbaar is om meer productie te installeren.
Voor de uitbreiding van transport en distributienetwerken, net als voor subsidievrije opslag of omzetting in e-fuels vrees ik dat het enthousiasme veel lager ligt

Eens de subsidies op geproduceerde groene stroom wat uitdoven, ga ik er vanuit dat de negatieve prijzen ook snel tot het verleden horen en dan wil ik het hele verhaaltje nog wel eens overlopen
Ik bedoel voor opslagsystemen in welke vorm dan ook. Als dit zo doorzet kan je rendabel Noord Afrika vol leggen en er waterstof te produceren wat je dan naar Europa pompt. De SDE subsidies stellen trouwens niet zoveel meer voor, denk dat het met een jaar of twee wel afgelopen is.
Als het correct is dat de investerders daarvoor klaar staan met bakken geld, was het al gebouwd geweest. Wat dus niet het geval is.

Het is perfect mogelijk om eender welke woestijn vol te leggen met zonnepanelen, ergens een electrolyser te plaatsen en de geproduceerde waterstof per schip te vevoeren naar hier, maar in heel deze keten is de kost van de zonnepanelen op dit moment zeer beperkt.
En we mogen niet de vergissing maken om zomaar te veronderstellen dat alle delen van de keten gelijkaardige prijsdalingen als de zonnepanelen gaan kennen, want daar ziet het er niet echt naar uit.

De bedrijven die nu onze benzinepompen bevoorraden doen ons graag geloven dat hun verdienmodel ook zonder fossiele bronnen het beste is, maar ik denk dat dat enkel voor hun aandeelhouders het geval is. Dus: Ja graag meer investeringen in productie/transport/opslag van groene energie, maar we moeten stoppen met doen alsof het allemaal heel erg eenvoudig is en het bij wijze van spreken morgen allemaal in orde kan zijn.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 10 mei 2023 15:19

Als ik zie wat er al qua waterstof op stapel staat in Rotterdam en in de planning staat, is het geld van de investeerders al ruim binnengeharkt. En daar gaat het om windenergie, momenteel duurder dan PV. Probleem is meer dat we nog geen goede backbone hebben voor waterstof, maar daar is inmiddels de Gasunie druk mee bezig in opdracht van de regering. Transport en infrastructuur is het probleem niet. Dat doen we momenteel toch ook met gas en olie? Dan wel per leiding, schip of vrachtwagen. Als we schepen vol LNG naar de Eemshaven of de Rotterdamse haven kunnen halen dan kan dat ook met waterstof.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door pietje » 10 mei 2023 15:37

Maar alle waterstof projecten staan of vallen op dit moment met het al dan niet binnenhalen van subsidies.
Dat is dus wat ik bedoel met dat serieuze opslag van groene energie op dit moment nog niet rendabel is.
En de prijzen van electrolysers, en dus ook van groene waterstof, zullen nog wel dalen, maar je kan er niet zomaar vanuit gaan dat dat ook zo snel zal gaan als bij de zonnepanelen.

Dus technisch is er idd al heel wat mogelijk, maar financieel zijn we er nog niet.
Je kan er op gokken dat we daar binnen 5 jaar wel zijn, maar liefst niet met mijn Euro's. En ook de investeerders gaan helemaal niet all-in, want dan hadden ze geen subsidies nodig.

Iedereen beseft intussen dat we in de toekomst waterstof zullen nodig hebben, maar sommigen denken dat waterstof zowat elke toepassing van fossiele brandstoffen zal vervangen, wat zeker niet het geval zal zijn.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 10 mei 2023 16:00

Ik denk dat je je een beetje verkijkt op de hoeveelheid subsidie er nog rond gaat. Op Wind en Zonneparken is dat inmiddels minimaal. Waar momenteel wel veel geld in omgaat zijn de zogenaamde vernieuwende projecten, maar dat is alleen in hun opstartfase. Denk dat als je er wat rekenwerk op loslaat het meeste geld in de salderingsregeling gaat.

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door Peter Forbes » 10 mei 2023 17:28

Investeerders hebben helemaal geen baat bij investeren in een stabiel elektriciteitsnetwerk, sterker nog, hoe grilliger hoe beter. Ik werk voor een grote Duitse energie leverancier en we hebben vorig jaar 4 miljard winst gedraaid, de hoogste ooit. In het eerste kwartaal van dit jaar hebben we al 2,8 miljard winst gemaakt, dus dit jaar zal de winst nog hoger worden. Deze markt is geweldig voor ons. We verkopen de centrales van te voren voor een goede prijs op halve last, is de energie prijs hoog, draaien we vol last, is de prijs laag, zetten we centrales stil en kopen we goedkoop in en verkopen dat weer voor de prijs die al afgesproken was. Blijft de prijs gelijk, dan draaien we half last.

We gaan uiteindelijk wel investeren in elektrolysers, batterij opslag en E-boilers, maar dat komt omdat we verplicht zijn gesteld bij het winnen van een concessie van een windmolenpark op zee. We moeten het opgewekte vermogen zelf kunnen opnemen, mocht er een overschot zijn. Er zit volgens mij geen subsidie meer op windmolenparken op zee, eerder het tegenovergestelde, je moet extra stappen ondernemen om überhaupt in aanmerking te willen komen.

Willen we een stabieler net met stabielere prijzen, dan zal dat wat moeten opleveren, anders zullen investeerders blijven inzetten op het verder onstabiel maken van de markt, omdat daar bizarre winsten mee te halen zijn die op geen enkel punt in verhouding staan met de investeringen.


PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Morgen 33 cent per kWh toe

Bericht door PJK » 27 mei 2023 15:19

Voor de eerste keer sinds ik op een dynamisch contract zit, nog geen maand, krijg ik in dit uur 9 cent per kilowattuur toe.

Maar de tarieven voor morgen zijn binnen, en dan is het 33 cent toe tussen 14 en 15u. Dat is inclusief de energiebelasting, dus inkoopprijs zal dan zo rond -€0,48 zijn?

IMG_5078.jpeg
IMG_5078.jpeg (176.88 KiB) 360 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 27 mei 2023 15:36

Dat wordt dan morgen om 14.00 de elektrische BBQ aanslingeren....

En de frituur, air fryer enz.... :vlaming:

Plaats reactie