Zin en onzin van hernieuwbare energie

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Dweep
150 kV
Berichten: 153
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door Dweep » 03 mei 2023 20:14

Ik ben benieuwd wat die batterijen boer aan aansluitkosten gaat betalen, de piek per ptu is gelijk je jaar kosten.
Ja het is ter discussie om juist de batterijen en aansluitpiek te ontzien, maar uiteindelijk betalen wij dat en met aansluitkosten en de kwh prijs waar die batterijboer mee rekenen gaat….

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door pietje » 03 mei 2023 21:44

Ik blijf er mij steeds over verbazen hoe gemakkelijk de fossiele energieproducenten er in slagen om hele horden mensen ter overtuigen dat energie opslaan alleen op een rendabele manier kan gebeuren als het vloeibaar of in gasvorm is.
Zelfs op een moment dat we al hele grote stappen gezet hebben die aantonen dat volledige electrificering van het wegtransport perfect mogelijk is zonder energieverkwistende tussenstappen, hoor ik nog steeds mensen zeggen (niet gehinderd door enige technische kennis): ik rij nu op diesel en mijn volgende wagen rijdt waterstof/biogas/... want die batterijen zijn veel te duur en zijn na een paar jaar versleten.

Het is eigenlijk wel aandoenlijk om zo'n blind vertrouwen te zien in iets waar men ook niks van af weet, maar dat ergens "vertrouwd" overkomt: ik rij naar de pomp en na een paar minuten kan ik weer 500-1000 km verder.
Dat terwijl de batterijtechnologie continu evolueert in de noodzakelijke richting: prijs/kWh daalt, massa/kWh daalt ook en levensduur stijgt.
Gelukkig zijn er nog de ijzersterke wetten van de economie die ons uiteindelijk bij de juiste technologie laten uitkomen, maar hopelijk wordt er in de tussentijd niet teveel met subsidies gegooid om kansloze technologieën te ontwikkelen.

Die 50-jarige pacht voor die batterijboer is waarschijnlijk de clue van het verhaal: naargelang batterijen goedkoper en betrouwbaarder worden, kan er gewoon bijgeplaatst worden en kan hij met zijn batterijen piekcentrales op gas uit de markt concurreren. Het zou kunnen dat hier op korte termijn misschien wel iets van "subsidie" aan te pas komt, maar op lange termijn gaat dit niet nodig zijn.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 04 mei 2023 09:52

Op zich is subsidie geen slecht ding. Zonder hadden nog geen windmolen of zonnepaneel in Nederland gehad.

Ondertussen in Rotterdam:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... produceert


pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door pietje » 09 mei 2023 22:30

Ik vind het heel erg eenzijdig: er wordt vooral gefocust op het feit dat de prijzen van elektriciteit op basis van zon en wind sterker dalen dan gedacht.
Dat weten we intussen wel, maar voor de hele transitie rond te krijgen zijn nog erg grote investeringen nodig in de elektriciteitsnetten. De elektriciteitsprijs zal daardoor in de praktijk niet significant lager worden dan nu.
Er zullen andere variaties optreden dan vroeger, omwille van het minder regelbaar zijn van de bronnen, maar gemiddeld genomen zal de prijs in dezelfde grootte-orde blijven dan nu het geval is.

Het is trouwens vooral bij zonnecellen dat er sterke prijsdalingen geweest zijn, bij windenergie en opslag zijn de prijsdalingen veel minder uitgesproken.

Het actief houden van aardgas centrales om tekorten op te vangen, wordt ook nogal gemakkelijk geminimaliseerd, terwijl kernenergie weer veel te gemakkelijk afgeserveerd wordt.

Deze paragraaf vind ik ook enorm kort door de bocht en dus niet realistisch de eerstvolgende 50 jaar:
Maar op termijn zal er energieopslag nodig zijn voor die dagen, weken en maanden dat de zon niet schijnt en de wind niet waait. Gelukkig kennen we al veel van de oplossingen. We kunnen een meer volpompen in de zomer en weer leeg laten lopen in de winter. We kunnen elektriciteitsnetten aan elkaar knopen van Noorwegen tot Spanje, of – denk groots! – van Noord-Amerika tot Europa, omdat altijd wel ergens de zon schijnt en ergens de wind waait.
De auteur heeft blijkbaar niet echt een idee hoe groot een meer moet zijn om aan seizoensopslag te kunnen doen, hoewel dat ook voor niets nodig is.
Met enkele weken kom je eigenlijk al toe, maar zelfs dat is niet erg realistisch,

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door PJK » 09 mei 2023 22:53

Het lijkt wel een beetje of de auteur hoe dan ook een stuk wilde schrijven dat focust op andere, positieve kanten dan meestal in de media te lezen zijn. Maar alleen met een roze bril kijken naar wat wel goed gaat is geen oplossing voor de omvermijdelijke en steeds terugkerende problemen van groene energie: Dat er teveel van is op de verkeerde momenten.

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door r_hellenbrand » 09 mei 2023 23:22

Opwek is geen probleem.
En met de nieuwe zonnepanelen die er over een paar jaar aankomen spot goedkoop.

Het grote probleem is de opslag van groene energie.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 10 mei 2023 07:37

Belangrijkste strekking is dat de modellen waar het IPCC mee rekent of rekende niet kloppen qua uitrol groene energie en de kosten daarvan. Als je met die cijfers als overheid beleid gaat maken ga je vreselijk achter de feiten aanlopen. De groei van groene energie is dermate veel groter dan voorspelt dat je nu al 10 jaar achter loopt met opslag en grootschalige distributie. Geld is het probleem niet, investeerders staan in rijen van 10 klaar met bakken geld.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 10 mei 2023 10:24


ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Zin en onzin van hernieuwbare energie

Bericht door ds23man » 10 mei 2023 12:33

De podcast is echt een aanrader, zit een hoop extra informatie in!

Plaats reactie