meting van toonfrequent-signalen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door maarten » 01 jul 2021 09:49

Nog een leuk filmpje van de opwek van het toonfrequent signaal: https://www.youtube.com/watch?v=YUXSrSS8GSE

Gebruikersavatar
pa3fwm
laagspanning
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2021 20:57
Dichtstbijzijnde trafo: Enschede Vechtstraat

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door pa3fwm » 14 jul 2021 20:59

Inmiddels is het twee weken geleden dat toonfrequent is / zou worden uitgeschakeld voor alles behalve de straatverlichting.
Wat ik hier in Enschede nu zie, is het volgende:
  • Op 228 Hz zijn de dagelijkse berichten rond 23:00 (vermoedelijk om electriciteitsmeters naar nachttarief te schakelen) gestopt. Maar die rond 7:00 (tijdstip waarop het dagtarief ingaat) gaan door, en nu zelfs ook in het weekend, vermoedelijk om alle meters toch écht op dagtarief te krijgen. Sommige andere dagelijkse berichten zijn ook gestopt, maar de meeste lijken door te gaan, ook degene die toch echt niet voor de straatverlichting kunnen zijn (bijv. een bericht dat elke dag om 01:00, 03:00, 04:00, 05:00 en 14:30 voorbijkomt).
  • Op 210 Hz is het helemaal stil geworden.
  • Op 216,6 Hz gaat alles gewoon door; vermoedelijk komt dit signaal dus niet uit Nederland, waarschijnlijk dan Duitsland.
  • Van de drie verschillende signalen/dataformaten op 183,3 Hz is er één, die alleen om 07:00 en 23:00 voorbijkwam, gestopt; de andere twee gaan door (en komen dus allicht ook uit Duitsland).
Kortom: ja, er is het een en ander uitgeschakeld, maar het is bepaald nog niet "stil" op het lichtnet...

Gebruikersavatar
John
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 aug 2016 18:14

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door John » 15 jul 2021 17:21

Hier merk ik dat rond 23uur mijn verlichting niet meer flikkert / stoort er waren een paar minuten voor 23 uur en een paar erna elke minuut signalen die de storing veroorzaakte. (Zal het bijna missen).

Bij een collega met een boiler die met tf schakelt is er wel nog rond 23 uur een duidelijke klap hoorbaar in de meterkast.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door Knarvel » 16 aug 2021 13:00

Uit documentatie van NEW-Netz:
"Tonfrequenzrundsteueranlage (TRA): Im Netzgebiet Mönchengladbach, Rheydt und Grevenbroich ist eine Tonfrequenzrundsteueranlage
(TRA) mit einer Trägerfrequenz von 216 2/3 Hz im Einsatz".

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door maarten » 24 okt 2021 11:30

Ik lees dat Stedin in Rotterdam en Dordrecht het toonfrequent signaal gefaseerd uitschakelt: https://www.stedin.net/slimme-meter/uit ... tf-signaal
Tussen 1 juli 2021 en 31 december 2022 zet Stedin het Toon Frequent signaal uit.
Ook een meter van iemand uit Rotterdam gezien die nog vrolijk doorgaat met dag-nachttarief.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door Knarvel » 24 okt 2021 15:47

Ook een meter van iemand uit Rotterdam gezien die nog vrolijk doorgaat met dag-nachttarief.
Het dag/nacht tarief is net zo'n relict uit de oudheid als het toonfrequent systeem zelf... Heeft de goede vrouw of man dan ook een contract met een apart dag/nacht tarief? De besparing is in de loop der tijd steeds geringer geworden, zodat de buisiness-case erachter stilaan opgeheven werd.
De netbeheerders schakelen tf nu gefaseerd af, vooral om zichzel en de gemeentes die niet alle op tf gebaseerde besturingskasten omgebouwd hadden niet met teveel werk voor het blok te zetten. Ik heb geen idee om hoeveel installatie het daarbij eigenlijk gaat, maar het zal best wel een flink aantal zijn als je bedenkt dat de meeste papieren technische documentatie van de voormalige GEB's de computers van Liander en collega's niet gehaald hebben.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door ds23man » 24 okt 2021 16:07

Volgens mij kan je op een kleinverbruikersaansluiting niet eens meer dag en nacht hebben zonder slimme meter.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door maarten » 23 nov 2022 09:15

Is bekend welke toonfrequent signalen er nog aan staan? Ik krijg van links en rechts nog wel te horen dat mensen nog altijd knipperende lampen hebben op vaste tijdstippen.
Dat kan uiteraard uit het buitenland komen (tot waar zou dat invloed hebben?), maar zijn er binnen Nederland nog TF-signalen actief? Hoeft natuurlijk niet alleen van het omschakelen van elektriciteitsmeters te zijn, maar wordt het nog gebruikt voor straatverlichting, boilers, kerkklokken, anders?

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door Dave » 23 nov 2022 13:32

Het TF signaal in Nederland is per juli 2021 afgeschaft zover ik weet.

Over onze buurlanden weet ik het niet of ze het TF signaal nog gebruiken, en of dat invloed heeft op het nedelandse net. Ik heb i.i.g geen last van knipperende lampen.

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje jammer dat ze het TF signaal hebben uitgeschakeld.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: meting van toonfrequent-signalen

Bericht door ds23man » 23 nov 2022 15:25

Het TF signaal voor dag/nacht is inderdaad gestopt. Maar ik heb idee dat in bepaalde gebieden het nog wel actief is voor de openbare verlichting. Veel netbeheerders schakelen van historie de openbare verlichting in vanuit hun verdeelkasten. Dat zijn een hoop TF schakelaars die je dan moet vervangen en je kunt het pas uitschakelen als je de laatste hebt gehad. Vermoedelijk liggen ze ver achter op schema door Corona en de chip tekorten.

Plaats reactie