Rapport Netbeheer Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door Bob » 03 mei 2021 16:47

In België denkt men al langer om een tweede verbinding met Groot-Brittannië door te trekken in HVDC tot in Antwerpen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door Shrek » 03 mei 2021 17:40

Bob schreef:
03 mei 2021 16:47
In België denkt men al langer om een tweede verbinding met Groot-Brittannië door te trekken in HVDC tot in Antwerpen.
Dat, of een "binnenlandse" HVDC Stevin-Doel. Het laatste is in ieder geval nog niet gezegd over de HVDC in onze contreien.

Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door Hunzecentrale » 03 mei 2021 23:26

Wat betreft 380kV naar Terneuzen; dit komt toch niet helemaal als een verrassing. Een paar weken geleden las ik dit artikel over Orsted en het SeaH2Land-project. Twee citaten:
Ørsted voorziet tegen 2030 de bouw van een duurzame waterstoffabriek - een elektrolyser - van 1 GW. Het bedrijf wil die koppelen aan een bijkomend groot windmolenpark (2GW) in het Nederlandse deel van de Noordzee. Hiermee wordt de grootschalige levering van duurzame elektriciteit mogelijk die nodig is voor de productie van duurzame waterstof.
De eerste fase van SeaH2Land (500 MW aan elektrolysecapaciteit) kan worden ontwikkeld zodra de regelgeving gereed is en als het beoogde regionale waterstofnetwerk klaar is. De tweede fase (een opschaling naar 1 GW) is afhankelijk van de aansluiting op de nationale waterstofinfrastructuur.

Het cluster wil ook het 380kV hoogspanningsnetwerk uitbreiden voor de elektrificatiebehoefte van de industrie ten zuiden van de Westerschelde. Dit maakt elektrolyse op GW-schaal en aanlanding van windenergie op zee aan beide kanten van de Westerschelde mogelijk. De regio wordt daarmee nog meer een volwaardige energiehub.
Aan de andere kant van het land valt op dat Tennet voor fase 2 van NoordWest380kV kennelijk een rechtstreekse verbinding van Vierverlaten naar Ens wil maken. De kaartjes suggereren een geheel nieuw tracé in plaats van de 220kV-route via Burgum en Oudehaske. Het lijkt erop dat men dus ook op lange termijn een 220kV-ring in Noord-Nederland wil behouden, en derhalve een volledig nieuw tracé voor 380kV kiest.

Ik vraag me af hoe realistisch een volledig nieuw is. Je gaat dan dwars door natuurgebieden en nationale parken. Dan kan je toch veel beter de A7/A6 volgen. Dan kom je langs Oudehaske, dus dan kan je daar net zo goed een station maken en de 220kV-route naar Ens oppakken en 220kV en 380kV op één verbinding combineren. Dus Vierverlaten - Oudehaske met een nieuw rechtstreeks tracé langs de A7, en dan Oudehaske - Ens gecombineerd met 220kV.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door PJK » 03 mei 2021 23:37

Hunzecentrale schreef:
03 mei 2021 23:26
Aan de andere kant van het land valt op dat Tennet voor fase 2 van NoordWest380kV kennelijk een rechtstreekse verbinding van Vierverlaten naar Ens wil maken. De kaartjes suggereren een geheel nieuw tracé in plaats van de 220kV-route via Burgum en Oudehaske. Het lijkt erop dat men dus ook op lange termijn een 220kV-ring in Noord-Nederland wil behouden, en derhalve een volledig nieuw tracé voor 380kV kiest.
De grafische voorstellingen in de kaartjes zou ik niet leidend laten zijn. Zie alleen al hoe Rilland aan Tilburg hangt. En dan nog wat andere fouten, zoals Crayestein onderdeel van Geertruidenberg-Krimpen... En hoewel Krimpen nettechnisch direct aan Diemen hangt, loopt de lijn via Breukelen naar Diemen gewoon in dezelfde masten.

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door arie » 13 mei 2021 13:50

Wat opvalt is dat er een 220-110kv station op de kaart staat bij Hoogeveen en wat volgens het kaartje blz 98 wel nodig is
volgens kaartje blz 59 heeft het een eigen verzorgingsgebied
en een tweede 220-110kv station in Delfzijl
ook een derde interconnectie bij Eemshaven ?
dit alles wordt in de tekst niet genoemd

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door arie » 16 jun 2021 11:53

als je dit leest
https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... friesland/
met bestaande verbinding is n-1 953MVA
moeten ze wel 380kv aanleggen om de nu gecontracteerde 1500 MVA van Friesland af te voeren
en wat er nog bijkomt de komende jaren

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door ds23man » 16 jun 2021 12:25

Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, ze zijn daar volledig afhankelijk van twee kleine 220KV verbindingen ( elk 2 circuits) naar Vierverlaten en Ens. En koeien verbruiken geen stroom.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door BaDu » 22 jun 2021 09:11

ds23man schreef:
16 jun 2021 12:25
Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, ze zijn daar volledig afhankelijk van twee kleine 220KV verbindingen ( elk 2 circuits) naar Vierverlaten en Ens. En koeien verbruiken geen stroom.
De verbinding Eemshaven Oudeschip - Vierverlaten (2x380 en later 4x380) komt erbij.
De trafocapaciteit 380-220 op VVL wordt enorm (>2GVA)
En verder komt er ook een extra verbinding van Vierverlaten naar Ens bij (2x380).
KML-generator generator

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door ds23man » 22 jun 2021 09:21

Klopt, maar je blijft met de beperkte 220 KV verbinding in Friesland zelf zitten.

Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Rapport Netbeheer Nederland

Bericht door Hunzecentrale » 24 jun 2021 21:03

Als de toekomstige 2x380 Vierverlaten - Ens via Oudehaske gaat lopen dan is dat eenvoudig op te lossen. Sowieso is dat het meest logische tracé: langs de toekomstige Lelylijn die toevallig ook precies bij Vierverlaten op het bestaande spoor moet aansluiten.

Plaats reactie