Rapport Netbeheer Nederland
Re: Rapport Netbeheer Nederland
In België denkt men al langer om een tweede verbinding met Groot-Brittannië door te trekken in HVDC tot in Antwerpen.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
- Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze
Re: Rapport Netbeheer Nederland
Wat betreft 380kV naar Terneuzen; dit komt toch niet helemaal als een verrassing. Een paar weken geleden las ik dit artikel over Orsted en het SeaH2Land-project. Twee citaten:
Ik vraag me af hoe realistisch een volledig nieuw is. Je gaat dan dwars door natuurgebieden en nationale parken. Dan kan je toch veel beter de A7/A6 volgen. Dan kom je langs Oudehaske, dus dan kan je daar net zo goed een station maken en de 220kV-route naar Ens oppakken en 220kV en 380kV op één verbinding combineren. Dus Vierverlaten - Oudehaske met een nieuw rechtstreeks tracé langs de A7, en dan Oudehaske - Ens gecombineerd met 220kV.
Ørsted voorziet tegen 2030 de bouw van een duurzame waterstoffabriek - een elektrolyser - van 1 GW. Het bedrijf wil die koppelen aan een bijkomend groot windmolenpark (2GW) in het Nederlandse deel van de Noordzee. Hiermee wordt de grootschalige levering van duurzame elektriciteit mogelijk die nodig is voor de productie van duurzame waterstof.
Aan de andere kant van het land valt op dat Tennet voor fase 2 van NoordWest380kV kennelijk een rechtstreekse verbinding van Vierverlaten naar Ens wil maken. De kaartjes suggereren een geheel nieuw tracé in plaats van de 220kV-route via Burgum en Oudehaske. Het lijkt erop dat men dus ook op lange termijn een 220kV-ring in Noord-Nederland wil behouden, en derhalve een volledig nieuw tracé voor 380kV kiest.De eerste fase van SeaH2Land (500 MW aan elektrolysecapaciteit) kan worden ontwikkeld zodra de regelgeving gereed is en als het beoogde regionale waterstofnetwerk klaar is. De tweede fase (een opschaling naar 1 GW) is afhankelijk van de aansluiting op de nationale waterstofinfrastructuur.
Het cluster wil ook het 380kV hoogspanningsnetwerk uitbreiden voor de elektrificatiebehoefte van de industrie ten zuiden van de Westerschelde. Dit maakt elektrolyse op GW-schaal en aanlanding van windenergie op zee aan beide kanten van de Westerschelde mogelijk. De regio wordt daarmee nog meer een volwaardige energiehub.
Ik vraag me af hoe realistisch een volledig nieuw is. Je gaat dan dwars door natuurgebieden en nationale parken. Dan kan je toch veel beter de A7/A6 volgen. Dan kom je langs Oudehaske, dus dan kan je daar net zo goed een station maken en de 220kV-route naar Ens oppakken en 220kV en 380kV op één verbinding combineren. Dus Vierverlaten - Oudehaske met een nieuw rechtstreeks tracé langs de A7, en dan Oudehaske - Ens gecombineerd met 220kV.
Re: Rapport Netbeheer Nederland
De grafische voorstellingen in de kaartjes zou ik niet leidend laten zijn. Zie alleen al hoe Rilland aan Tilburg hangt. En dan nog wat andere fouten, zoals Crayestein onderdeel van Geertruidenberg-Krimpen... En hoewel Krimpen nettechnisch direct aan Diemen hangt, loopt de lijn via Breukelen naar Diemen gewoon in dezelfde masten.Hunzecentrale schreef: ↑03 mei 2021 23:26Aan de andere kant van het land valt op dat Tennet voor fase 2 van NoordWest380kV kennelijk een rechtstreekse verbinding van Vierverlaten naar Ens wil maken. De kaartjes suggereren een geheel nieuw tracé in plaats van de 220kV-route via Burgum en Oudehaske. Het lijkt erop dat men dus ook op lange termijn een 220kV-ring in Noord-Nederland wil behouden, en derhalve een volledig nieuw tracé voor 380kV kiest.
Re: Rapport Netbeheer Nederland
Wat opvalt is dat er een 220-110kv station op de kaart staat bij Hoogeveen en wat volgens het kaartje blz 98 wel nodig is
volgens kaartje blz 59 heeft het een eigen verzorgingsgebied
en een tweede 220-110kv station in Delfzijl
ook een derde interconnectie bij Eemshaven ?
dit alles wordt in de tekst niet genoemd
volgens kaartje blz 59 heeft het een eigen verzorgingsgebied
en een tweede 220-110kv station in Delfzijl
ook een derde interconnectie bij Eemshaven ?
dit alles wordt in de tekst niet genoemd
Re: Rapport Netbeheer Nederland
als je dit leest
https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... friesland/
met bestaande verbinding is n-1 953MVA
moeten ze wel 380kv aanleggen om de nu gecontracteerde 1500 MVA van Friesland af te voeren
en wat er nog bijkomt de komende jaren
https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... friesland/
met bestaande verbinding is n-1 953MVA
moeten ze wel 380kv aanleggen om de nu gecontracteerde 1500 MVA van Friesland af te voeren
en wat er nog bijkomt de komende jaren
Re: Rapport Netbeheer Nederland
Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen, ze zijn daar volledig afhankelijk van twee kleine 220KV verbindingen ( elk 2 circuits) naar Vierverlaten en Ens. En koeien verbruiken geen stroom.
Re: Rapport Netbeheer Nederland
De verbinding Eemshaven Oudeschip - Vierverlaten (2x380 en later 4x380) komt erbij.
De trafocapaciteit 380-220 op VVL wordt enorm (>2GVA)
En verder komt er ook een extra verbinding van Vierverlaten naar Ens bij (2x380).
KML-generator generator
Re: Rapport Netbeheer Nederland
Klopt, maar je blijft met de beperkte 220 KV verbinding in Friesland zelf zitten.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
- Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze
Re: Rapport Netbeheer Nederland
Als de toekomstige 2x380 Vierverlaten - Ens via Oudehaske gaat lopen dan is dat eenvoudig op te lossen. Sowieso is dat het meest logische tracé: langs de toekomstige Lelylijn die toevallig ook precies bij Vierverlaten op het bestaande spoor moet aansluiten.