Aansluiting Pechiney

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Aansluiting Pechiney

Bericht door ds23man » 16 apr 2021 14:33

Even over het nieuwe voorpagina artikel.

Je zegt dat deze lijn in handen van een commerciele partij is. En nou komt de crux: die moet elk jaar een vergoeding betalen aan de grondeigenaren waar de lijn zich bevindt. Niet echt aantrekkelijk als de lijn niets meer opbrengt. Komt ook nog even bij dat de eigenaar doorlopende kosten heeft aan onderhoud en inspecties. Daarom kan ik me het heel goed voorstellen dat de handel afgebroken wordt.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Aansluiting Pechiney

Bericht door ds23man » 16 apr 2021 15:54

Zat me nog net te bedenken dat er overeenkomsten kunnen zijn wat betreft het zakelijk recht dat er bepalingen in kunnen staan die bepalen dat masten afgebroken moeten worden als de lijn een x-tijd niet meer in gebruik is. Dat is om een grondeigenaar te beschermen dat ie met mooi potje schroot zonder laagje chroom op zijn land blijft zitten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Aansluiting Pechiney

Bericht door Hans » 16 apr 2021 18:02

Dit kan inderdaad allemaal een rol spelen. Maar van geen van deze dingen hebben we een concreet bewijs of papier in handen. Dat betekent dat we dit niet kunnen staven met feiten zodat het alleen kan worden gesuggereerd. Dat is dan ook gedaan met de zin onderaan, die stelt dat de eigenaar in theorie met een goed verhaal moet komen om de afbraak te motiveren.

Het kan zijn dat de afweging is gemaakt om de kosten van sloop voor lief te nemen omdat dit op lange termijn goedkoper is dan elk jaar een vergoeding aan de grondeigenaar te betalen. In dat geval is het logisch vanuit de eigenaar, maar wel vreemd vanuit het oogpunt van de haven en ook van de provincie, m.b.t. het oogpunt van de regionale energiestrategie.

Wie meer weet mag het zeggen, zoals altijd.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Aansluiting Pechiney

Bericht door ds23man » 16 apr 2021 20:58

Ben bang dat dat lijntje in de failliete boedel zit van:

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/na-zev ... ~ac4fa9e7/

En de curatoren besloten hebben om de handel maar definitief af te breken. Heeft de overheid totaal geen invloed op.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Aansluiting Pechiney

Bericht door ktf » 17 apr 2021 10:34

ds23man schreef:
16 apr 2021 20:58
Heeft de overheid totaal geen invloed op.
Nouwja, als Tennet (is toch ergens ver weg te zien als een 'overheidinstantie' gezien hoe ze moeten werken) een curator opbelt en zegt: wij nemen het voor niks over, dan hebben ze er vast wel oren naar. Punt is, als er geen plannen zijn mag Tennet die lijn ook niet zomaar overnemen/hebben.

Er zal wel weer meerspelen dan aan de oppervlakte duidelijk is.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Aansluiting Pechiney

Bericht door ds23man » 17 apr 2021 11:00

Las net dit: Die gaven te weinig tijd om het aluminium uit de ovens te breken en droegen de fabriek over aan Zeeland Seaports. Dat zou betekenen dat zij ook de eigenaar zijn van de lijn en nu dus vergoedingen moeten betalen.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Aansluiting Pechiney

Bericht door ds23man » 18 apr 2021 09:25

Lek ook boven, de lijn ligt in de weg voor een zonnepark:

https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... 6-0001.pdf

Op de onderliggende esri kaart zie je geplande vlakken ook al, vroeg me al af wat dat was. Maar ik zie op de sat foto's dat het park al is aangelegd.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Aansluiting Pechiney

Bericht door PJK » 28 apr 2021 22:21

Omdat ik nou eenmaal toch in de buurt was, ben ik ook hier maar even langs gereden. Een groot deel van de lijn is al weg: veel masten staan er niet meer langs de Frankrijkweg. De laatste mast die nog bekabeld is, is BSL-PCN-150-14. Die kabels staan nog onder spanning, maar die wordt eerder in newton uitgedrukt dan in kilovolt.

We beginnen aan het eind. De verste mast die nog staat, lijkt FRW-PCN-150-25 te zijn en daarvoor FRW-PCN-150-23. Masten 24 ontbraken al.

IMG_8133.JPG
FRW-PCN-150-25
IMG_8133.JPG (272.86 KiB) 3906 keer bekeken
IMG_8134.JPG
FRW-PCN-150-23
IMG_8134.JPG (281.56 KiB) 3906 keer bekeken

Deze foto heb ik altijd al willen maken, en dat kon nu heel makkelijk!


IMG_8142.JPG
Lifegoal
IMG_8142.JPG (443.51 KiB) 3906 keer bekeken

En nog wat details van mast 23. Een draadloze mast. Draadloos is immers de toekomst...

IMG_8136.JPG
Draadloos
IMG_8136.JPG (143.64 KiB) 3906 keer bekeken
IMG_8139.JPG
Zijn nummer is hij al kwijt.
IMG_8139.JPG (171.65 KiB) 3906 keer bekeken
IMG_8138.JPG
Mast 23. #Bordje #Hebben
IMG_8138.JPG (185.25 KiB) 3906 keer bekeken
IMG_8140.JPG
Mast 23, voet
IMG_8140.JPG (725.65 KiB) 3906 keer bekeken


FRW-PCN-150-22 houdt het mobiele netwerk nog overeind. Zijn broertje is al weggetakeld.


IMG_8145.JPG
FRW-PCN-150-22
IMG_8145.JPG (241.15 KiB) 3906 keer bekeken

BSL-PCN-150-14 is het huidige eindpunt van de lijn. Allemaal uitstappen! Maar de kabels worden nog wel onder spanning gehouden. Toch een beetje vreemd voor een hoekmast dat dit nodig is...?
IMG_8160.JPG
BSL-PCN-150-14 - eindpunt
IMG_8160.JPG (302.69 KiB) 3906 keer bekeken
IMG_8161.JPG
Onder spanning...
IMG_8161.JPG (783.36 KiB) 3906 keer bekeken
IMG_8162.JPG
...maar ook weer niet.
IMG_8162.JPG (617.52 KiB) 3906 keer bekeken
IMG_8166.JPG
Overzichtsfoto bij mast 14
IMG_8166.JPG (343.86 KiB) 3906 keer bekeken

Plaats reactie