Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Bericht door ds23man » 04 feb 2021 18:22

Hee, mijn kop is opeens veranderd. :lachbui:

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Bericht door Hans » 05 feb 2021 11:13

ds23man schreef:
04 feb 2021 18:22
Hee, mijn kop is opeens veranderd. :lachbui:
Ja mooi hè, op zoiets hoop ik al jaren als ik 's morgens in de spiegel kijk. :phew:

Een kop heeft als functie dat het vertelt waar een topic over gaat. Het touwtrekken is begonnen zonder context kan ook slaan op het inlieren van de geleiders in een nieuwe verbinding of op iets anders arbitrairs. Ook worden de koppen gebruikt door mensen die de zoekfunctie raadplegen om een bepaalde discussie terug te kunnen vinden. Vandaar de twee extra woorden.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Bericht door ktf » 05 feb 2021 21:23

Best een interessante discussie wat mij betreft. Waarom heb je deze eigenlijk in Schakelveld 51 i.p.v. algemene discussie gezet?

Vragen die bij mij opkomen zijn bijvoorbeeld: kan een dergelijke centrale omgebouwd worden naar iets wat wel interessant is? Een reguliere gascentrale zal wel niet interessant zijn (STEG is efficiënter), en de huidige turbines achter een gasturbine hangen, daar zal de capaciteit wel te hoog voor zijn.

Wat betreft kernenergie zijn er veel reactorconcepten die hopen over 10 jaar interessant te zijn welke kunnen worden geretrofit in een kolencentrale. Zie bijvoorbeeld het Stable Salt Reactor concept. Ook las ik laatst een krantenartikel waarbij iemand (reactorconcept weet ik niet meer) het idee had zogenaamde 'small modular reactors' voor de Amercentrale in te zetten.

En ik snap dat het zuur is dat de investering na 15 alweer afgeschreven moet zijn, maar een paar jaar geleden (toen er nog normale rentes werden gerekend) was 15 jaar al vaak het langst haalbare, anders werd terugverdienen door de interest onhaalbaar. Hoe redelijk is het dan om te eisen dat er compensatie komt? Er worden zoveel dingen verboden (bijvoorbeeld wegwerp bestek en bakjes voor de frituur) maar daar zijn fabrikanten van dergelijke zaken ook niet voor gecompenseerd lijkt me?

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Bericht door ds23man » 06 feb 2021 07:13

Wat mij betreft mag dit ook wel naar de algemene discussie.


ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Bericht door ds23man » 12 feb 2021 18:24

https://www.dvhn.nl/groningen/Stroom-st ... 82522.html

Toch wel schokkend dat we na 2025 niet meer zelfvoorzienend zijn.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Bericht door ds23man » 13 feb 2021 20:17

Ik gooi hem hier maar even neer, ongeloofwaardig verhaal.

https://nos.nl/artikel/2368566-geen-zon ... briek.html

Dweep
150 kV
Berichten: 153
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Bericht door Dweep » 13 feb 2021 21:25

Dat wordt commercieel succes, je fabriek afzetten.. leuke vergoeding betaald door de belasting betaler? :grotegrutten:
En wat als je uiteindelijk niet aan je massa product komt?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Kolenuitstap Nederland: het touwtrekken is begonnen

Bericht door Knarvel » 13 feb 2021 21:58

Dweep schreef:
13 feb 2021 21:25
Dat wordt commercieel succes, je fabriek afzetten.. leuke vergoeding betaald door de belasting betaler? :grotegrutten:
En wat als je uiteindelijk niet aan je massa product komt?
Dan heb je als ondernemer fout gegokt... Maar ondernemers gokken in de regel niet, die nemen dergelijke besluiten wel overwogen en na goed overleg. Zodoende zal het best wel meevallen aan het einde van de maand of welk meettijdvak dan ook.
En verder verwissel je de belastingbetaler met de energieconsument, da's niet (helemaal) hetzelfde.

Plaats reactie