Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 30 okt 2012 08:39

Ik heb al wel eens verteld dat ik een tabel aan het maken voor de masten in Nederland.
Ik heb de masten in Gelderland die zijn compleet. Alle spanningen staan erin.

Hier is het document voor de masten.

LET OP!!! Je moet wel Excel hebben om hem te openen.

Cheers Ruben
Bijlagen
Hoogspanningslijnen in Nederland.xlsx
(15.72 KiB) 832 keer gedownload
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Knarvel » 30 okt 2012 12:11

Interessante Tabel... Leuk om te lezen hoe het net zich ontwikkelt heeft.
Beetje jammer van al die 50kV verbindingen...

Je kan de tabel trouwens ook met het gratis verkrijgbare Openoffice goed lezen, voor arme studenten en kleine zelfstandigen een uitkomst.

Harm
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 apr 2012 18:58

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Harm » 30 okt 2012 19:49

Hallo,

Leuk om die tabel te bekijken!

Ik had enkele opmerkingen/aanvullingen betreffende jaartallen van de sloop/tracé van enkele (50kV) verbindingen:

50kV Apeldoorn -(Eerbeek) - Zutphen: Gesloopt eind jaren 90/begin 2000
50kV Arnhem - Bemmel - Nijmegen: Gedeelte Arnhem-Bemmel gesloopt in 1988
50kV Arnhem - Doesburg - Doetinchem: Gesloopt in 1984
50kV Dodewaard - Tiel: Gesloopt 1981/1982
50kV Hardewijk - Nunspeet: Bestond tot voor 2000 uit 50kV masten type Nijkerk - Harderwijk, later vervangen door buismasten t.b.v. 150kV, in bedrijf met 50kV.

Staat niet in lijst:
50kV Doetinchem - Ulft - Dale - Winterwijk: Gedeelte Ulft - Dale - Winterwijk 50kV tracé vervangen door 150kV Buismasten. Gedeelte 50kV Doetinchem-Ulft gesloopt rond 1990, liep parallel aan 150kV Doetinchem - Ulft.
150kV Doetinchem - Ulft - Dale: Gedeelte Ulft - Dale bestaat uit buismasten.

Erikvd16
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jul 2012 11:45
Dichtstbijzijnde trafo: Onna 110 kV

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Erikvd16 » 30 okt 2012 21:04

Waren er ook 50 KV masten in mijn regio (noorden Overijssel)? Of is 110 kv al die jaren al dominant geweest?

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 30 okt 2012 22:25

@Harm 150kv Doetinchem-Ulft-Dale staat er gewoon in. 50kv Doetinchem - Ulft - Dale - Winterswijk staat er ook in aangeduind als Doetinchem - Winterswijk. En bedankt voor de jaartallen.
En als ik het goed gelezen had is de 50kv lijn Hardewijk - Nunspeet gekomen om de 50kv lijn Kootwijk - Nunspeet te vervangen. En als ik voor alle Geldersche lijnen de draagmast & hoekmast heb getekend komt er een hyperlink dat je kunt zien hoe ze eruit hebben gezien.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Hans » 30 okt 2012 22:45

Kijk, dat is pas een nuttig product. Handig (ook voor het site-beheer). Complimenten!

Ooit heb ik ook een begin gemaakt met zo'n tabel, maar dan eerer met het oog op circuitaantal en transportcapaciteit (die laatste kan je zo uit het KCP oplepelen). Daar ben ik toen niet mee verder gegaan wegens andere prioriteiten plus het idee om de transportcapaciteit op een Google Earth-kaart te projecteren - iets dat nu onder constructie is.
Mocht je deze monsterklus aangaan voor heel Nederland, dan houdt het site-beheer zich warm aanbevolen voor het eindresultaat. De Expert- en de Downloadshoek zijn momenteel nog erg leeg.

Het moet trouwens een heleboel werk zijn geweest om alle jaartallen van sloop te achterhalen. Heb je dat gedaan met oude kaarten? Ik zou namelijk niet weten waar je dit soort dingen anders mee kan achterhalen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 30 okt 2012 22:56

Ik heb vaak op watwaswaar.nl gekeken waarneer ze ongeveer zijn verdwenen. Ik heb ook veel gelezen hier wanneer een lijn verdwenen is. En de jaren toen ze in dienst kwamen staan op de kaarten dus die kan ik ook heel goed gebruiken.

Ik ben al ongeveer een maand bezig om zo ver al te komen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Hans » 30 okt 2012 23:19

Watwaswaar bewijst zijn nut maar weer eens. Maar er zitten wel gaten in. Niet van ieder jaar is er een kaart beschikbaar.
Oude netkaarten kunnen ook soelaas bieden. ET heeft er nog een heel aantal in het Nethistorie-topic staan die ik eigenlijk nog steeds op de main site beschikbaar moet maken.

Een betrekkelijk eenvoudige uitbreiding is de lengte van de verbinding. Die kan je zo uit het KCP van 2011 halen. Tevens staat daar dus ook de transportcapaciteit, het aantal circuits en een eventuele verkabelingslengte in.
Er ontstaat dan een soort longlist waarin het snel (en vollediger, en eenvoudiger) kenmerken opzoeken is dan in het KCP zelf. Handig voor als we eens even vlot iets moeten weten, en daarvoor zie ik zeker plek op de site (als je 'm daar op termijn tenminste voor beschikbaar wilt stellen).
Misschien is er zelfs wel een manier mogelijk om een dergelijk ding op een steekwoord of categorie doorzoekbaar te maken. Gewoon met een steekwoord of categorie. Excel is een bestandsformaat waarvoor nogal wat tools te krijgen zijn.

Nadeel van meer gegevens is dat de lijst dan wel weer gevoeliger zal zijn voor veroudering.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Peter » 30 okt 2012 23:37

Dat is zeker een mooi overzicht, vooral met de jaren erbij!

Ik heb ook nog een paar opmerkingen en aanvullingen over mijn regio:

110kV Almelo Mosterdpot - Nijverdal en 110kV Almelo Mosterdpot - Vroomshoop/Tubbergen: waren tot eind jaren '80 twee aparte 110kV lijnen maar zijn daarna samengevoegd. Vroomshoop wordt tegenwoordig niet eens meer rechtstreeks vanaf Almelo - Mosterdpot gevoed maar via Nijverdal of Tubbergen.
110kV Almelo Mosterdpot - Nijverdal: Is ter hoogte van Wierden en het laatste stuk in Nijverdal verkabeld.
110kV Almelo Tusveld - Almelo Mosterdpot: Bestaat deels uit oude 220kV masten Harculo - Hengelo en deels uit 110kV donaumasten uit 1983 (omleiding t.h.v. de Windmolenbroek en het ziekenhuis).
110kV Deventer Platvoet - Rijssen - Goor: De 1-evenmasten komen uit de jaren '40.
110kV Harculo - Olst - Deventer Platvoet: Is gebouwd in 1940, later verzwaard met bundelgeleiders.
110kV Harculo - Zwolle Hessenweg: Bestaat uit 220kV masten van de oorspronkelijke lijn 220kV Harculo - Hoogeveen.
110kV Hengelo Oele - Boldershoek: Bestaat uit masten van de oorspronkelijke 110kV lijn Hengelo - Enschede uit eind jaren '40.
110kV Hengelo Oele - Weideweg: Zwaarste 110kV lijn van Nederland met een nominale capaciteit van 514 MVA.
220kV Harculo - Almelo Mosterdpot: Gesloopt in 1994, lijn is in 1958 in bedrijf gekomen met 110kV
220kV Almelo Mosterdpot - Hengelo Weideweg: In 1988 vanaf Almelo Tusveld gesloopt om plaats te maken voor de 380kV combimasten.
220kV Hengelo - Enschede: Vermoedelijk ook in 1988 gesloopt, liep vanaf Hengelo Oele via ander tracé naar Enschede.
220kV Zwolle Hessenweg - Ens: In 1972 in bedrijf genomen en het zijn donaumasten.
380kV Doetinchem - Hengelo: De kruismasten horen natuurlijk bij Zwolle Hessenweg - Meeden.
380kV Hengelo - Zwolle Hessenweg: Gebouwd in 1988, in 1989 in bedrijf genomen.
380kV Hengelo - Gronau: Gedeelte Enschede - Gronau in 1984 met 220kV in bedrijf genomen, na het gereed komen van het gedeelte Hengelo - Enschede is de lijn in 1989 volledig met 380kV in bedrijf genomen.
380kV Zwolle Hessenweg - Ens: Gebouwd in 1988, in 1989 in bedrijf genomen.

Kijk maar wat je er aan hebt, een groot gedeelte rondom de 220kV en 380kV lijnen komt uit mijn herinnering. Het is wel een aardige waslijst geworden

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Tabel hoogspanningsmasten in Nederland

Bericht door Ruben » 31 okt 2012 09:17

Bedankt voor de mooie aanvullingen Peter. Die kan ik mooi gebruiken voor de masten in Overijssel.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie