Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door maarten » 30 sep 2021 13:33

ds23man schreef:
30 sep 2021 12:08
Heb je die problemen daadwerkelijk? Dan is het een probleem voor je netbeheerder.
Nee, was meer een theoretische vraag. Ik heb zelfs nog nooit 240 V gezien bij mij thuis.


ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 01 okt 2021 09:35

En weer een rijtje knelpunten:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gelderland

Dit gaat toch echt wel economische groei kosten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door pietje » 01 okt 2021 10:19

Het valt mij op dat de knelpunten steeds vaker enkel over berbruik gaan.
Dat heeft dan toch op zich niet met de energietransitie te maken veronderstel ik.
In zo'n geval is dan toch de netbeheerder niet vooruitziend genoeg geweest of zijn bedrijven de jongste jaren dan plots zoveel intensievere gebruikers geworden of gaat het puur over vermogen voor warmtepompen?
Zo enorm is het aantal datacenters die de netten overbelasten toch ook niet, en de echt grote zitten niet op de distributienetten, maar direct op een aansluiting op het transportnet.

r_hellenbrand
380 kV
Berichten: 695
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: treebeek

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door r_hellenbrand » 01 okt 2021 10:32

Ja, dat snap ik ook niet helemaal.

Zijn er dan zo veel mensen die al met warmtepompen verwarmen?
Als de problemen nu al worden veroorzaakt door nieuwbouw huizen die geen gas aansluiting meer hebben, is dit een heel serieus probleem!

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 01 okt 2021 10:58

Ondanks het verbod van de gloeilamp zijn we allemaal veel meer stroom gaan verbruiken ondanks apparaten met A labels. Kijk maar eens wat een huishouden tegenwoordig in huis heeft: inductiekookplaat, kokend waterkraan, stoomoven, expressomachine, veel meer elektronica, airco ( nu helemaal met dat thuiswerken). Afgelopen halfjaar was het gekkenhuis in airco land. De bedrijvigheid is ook behoorlijk toegenomen en als je tegenwoordig kijkt naar een supermarkt komen die ook niet meer weg met een kleinverbruikersaansluiting. Veel meer koelingen voor versproducten, rijen hetelucht ovens voor de verse broodje, airco, de softijs en milkshakemachine. Daar gaan heel wat meer kilowattjes doorheen dan een jaar of tien / vijftien geleden.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door maarten » 01 okt 2021 11:25

Ik vraag me af waar het knelpunt zit. Voor teruglevering zie je (ook op dit forum) meldingen van oplopende netspanning, wat volgens mij duidt op te dunne kabels.
Maar als het om verbruik gaat dan begin ik te denken aan knelpunten in de transformatiecapaciteit. Op een hoogspanningsstation staan een aantal 150/10 kV trafo's in het veld en die lopen een keer tegen de capaciteit aan. En op veel stations zal niet zomaar ruimte zijn om er een trafo bij te zetten. Als ik naar een luchtfoto van het hoogspanningsstation bij mij in de buurt kijk dan staan daar drie transformatoren, is er één verbinding tussen de rails en is de 150 kV aan twee kanten aangesloten. Daarmee is het vol en er kan geen transformatiecapaciteit bijgeplaatst worden.

Daar denk ik dat het knelpunt zit. Of denk ik dan verkeerd?
Hier past volgens mij geen transformator meer bij, of je moet de rail langer maken.
Afbeelding

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door pietje » 01 okt 2021 11:45

Het lijkt mij een te algemeen probleem om te concluderen dat op al de genoemde lokaties de ruimte om iets bij te plaatsen "vol" is.
De residentiële verbruiken gaan niet het echte probleem zijn, want ook op plaatsen met congestie kunnen gezinnen gewoon aansluiten zoals voorheen.
Het zijn enkel "grote vermogens" die niet kunnen aangesloten worden.

Daardoor was Ik eigenlijk eerder aan het denken dat de netbeheerders de vraag naar capaciteit voor snelladers voor elektrische auto's niet kunnen bijhouden.
Als je ziet dat er intussen snellaadstations geplaatst worden met meerdere aansluitingen van >300 kW, dan kan ik mij levendig voorstellen dat de middenspanningsnetten daar veelal niet op voorzien zijn en ook de transformatiecapaciteit kan wel eens ontoereikend worden

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door Hans » 01 okt 2021 12:17

maarten schreef:
01 okt 2021 11:25
Hier past volgens mij geen transformator meer bij, of je moet de rail langer maken.
Afbeelding

Als elk station er toch eens zo ruim uitzag...
Op dat terrein is vrij goed wat extra capaciteit te realiseren. De rails kunnen nog een veld langer terwijl er nu al twee ongebruikte plekken zijn voor een veld. Daar kan eenvoudig een 150/10 40 MVA of beter een 150/20 80 MVA trafo bij. We zien dat ook al gebeuren op de foto, daarvoor wordt het dwarskoppelveld verbouwd en er wordt beton bijgeplaatst naast een van de trafo's. Zou je die dwarskoppeling vervangen door een compactere (maar ietwat ongewenste) rechtstreekse dwarskoppeling zonder de rechthoekige omloop, dan zou je maximaal vier velden creëren terwijl je nog steeds om het station heen kan rijden via de open zijde aan de zuidwestkant. Hier zal de netbeheerder dus relatief eenvoudig nog twee trafo's bij kunnen plaatsen, zelfs zonder direct tot het gaatje te moeten gaan.

Grotere problemen zijn er op plekken met overdekte stations. Daar is het razend ingewikkeld om zomaar extra capaciteit bij te plaatsen door een beetje te tuinieren op het schakelveld. De MS-capaciteitsproblemen op plekken waar men in de knel loopt hebben in die zin nog eventjes geluk dat het MS-net in steden doorgaans sterker is aangelegd en daardoor iets langer bestand is tegen de scherpe toename in netbelasting. In feite is dat leven in geleende tijd omdat we zien wat er komt, maar niet snel genoeg capaciteit bij kunnen bouwen om het op te lossen zodat de rust die we nu nog ervaren de stilte voor de storm is.

Het is verhip ook net de aardopwarming zelf. :engel:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 01 okt 2021 13:01

Even wat data opgesnord:

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0035-e ... uishoudens

In 30 jaar tijd zijn alle huishoudens 33% meer stroom gaan verbruiken. Gelukkig is gasverbruik wel dalende.

Plaats reactie