Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door pietje » 23 apr 2021 15:57

kevelek schreef:
22 apr 2021 20:17
Shrek schreef:
21 apr 2021 22:40
pietje schreef:
21 apr 2021 22:33
Wat ik mij al een tijdje afvraag: zijn de MS niveaus van 10-15kV niet te laag om de verdere toename van deze vermogens te kunnen verwerken?
Zeker als er nog hier en daar een windmolen of zonnepark bijkomt, is dat toch geen realistische spanning?
Daarom wordt er op verschillende plaatsen met 36kV gewerkt om de grotere initiatieven aan te sluiten. Fluvius heeft tegenwoordig zelfs de toelating gekregen om 36kV aan te leggen specifiek voor deze reden.
Dat klopt,
Op verschillende plaatsen in Vlaanderen (voornamelijk in het Limburgse en rond Gent) liggen 36kV netten in beheer van Fluvius.
Echter, dit zijn géén distributielussen zoal te vergelijken met de 20kV netten in NL. Fluvius heeft slechts een licentie voor die spanning om eindklanten te gaan voeden waarvan het vermogen dit vereist, maar waar het vermogen niet hoog genoeg is om bij Elia aan te kloppen. Bv enkele windmolens of een middelgroot PV park, WKK´s, een grote industriële klant,...
Dergelijke netten kunnen dan wel in een open lus worden uitgebaat, maar hier staan geen gewone distibutiecabines op ingelust.

http://publications.elia.be/upload/UG_u ... JGPQ6.pdf
Daarom dat ik de vraag eigenlijk stel: is het niet beter dat Fluvius meer zou inzetten op 36 kV als spanningsniveau ipv 10-15 kV?
In eerste instantie zou ik dan denken dat ze dit spanningsniveau uitrollen in gebieden met veel windmolens en grote zonnepanelen installaties, dus in de praktijk eerder in de meer landelijke gebieden.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door kevelek » 23 apr 2021 20:07

pietje schreef:
23 apr 2021 15:57
Daarom dat ik de vraag eigenlijk stel: is het niet beter dat Fluvius meer zou inzetten op 36 kV als spanningsniveau ipv 10-15 kV?
In eerste instantie zou ik dan denken dat ze dit spanningsniveau uitrollen in gebieden met veel windmolens en grote zonnepanelen installaties, dus in de praktijk eerder in de meer landelijke gebieden.
Natuurlijk zou dat goed zijn, en ook in verstedelijkt gebied zou dat goed zijn om in de toekomst het bos aan laadpalen te gaan voeden, want al wordt er "slim" geladen, dan nog zijn er enorme vermogens te leveren in dicht bevolkt gebied.
Zuiver technisch gezien is het vanzelfsprekend om bij een sterke stijging van de benodigde transportcapaciteit, de spanning te verhogen. Dat brengt alleen maar voordelen met zich mee.

Echter zijn er al onmiddellijk 2 problemen te bespeuren,
1) op vele plaatsen werkt Elia al "maar" met 36kV, dan kan fluvius dat natuurlijk ook niet gaan gebruiken. Het nut van de transformatorenstations zou volledig teniet gaan. Het is net in sterk verstedelijkt gebied dat er massaal veel 36kV stations zijn in beheer van Elia.
2) Het uitrollen van een parallel net met een hogere spanning, zou enorme investeringen vergen. kilometers kabel, nieuwe transformatorenstations, nieuwe schakelposten,... dat zorgt ervoor dat het boekhoudkundig niet valt te verantwoorden om de hedendaagse netten op 10-15kV stapsgewijs om te bouwen naar een hogere spanning. Pas als het financieel voordeliger is om de spanning te verhogen t.o.v. het verzwaren van het bestaande net zal dat als oplossing in overweging genomen worden.

Uiteraard, kan je de opmerking maken dat als die financiële grens bereikt is, dat er dan natuurlijk al veel te veel geld verloren gegaan is om eerst bestaande netten te verzwaren. Dat kan ons doen besluiten dat Fluvius op enkele uitzonderingen na (zoals windmolens en WKK´s) niet de intentie heeft om in de directe toekomst netten te gaan uitbouwen op hogere spanningsniveaus voor de gewone distributienetten.
Eveneens het feit dat de huidige XLPE kabels die Fluvius vandaag aanlegt maximaal 15kV aankunnen, laat des te meer vermoeden dat overschakelen op hogere spanningsniveaus niet aan de orde is, en ook niet als toekomstige optie in overweging wordt genomen.
De toekomst zal uitwijzen of dat inderdaad de juiste beslissing is/was.
Ik ben er zeker van dat Fluvius en de VREG er nog steeds van uit gaan dat de introductie van Smart Grids er voor zal zorgen dat het huidige net met enkele gerichte investeringen de toekomst aankan. Feit is, dat de congestie toestanden zoals in NL hier in Vlaanderen totaal niet aanwezig zijn.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 24 apr 2021 09:47

Zag net dat voor de SDE+ ronde van 2020 17% van de transportindicaties niet zijn afgegeven:

https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... ekend-1421

Dat belooft niet veel goeds voor 2021 ronde.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door pietje » 24 apr 2021 21:24

kevelek schreef:
23 apr 2021 20:07
Echter zijn er al onmiddellijk 2 problemen te bespeuren,
1) op vele plaatsen werkt Elia al "maar" met 36kV, dan kan fluvius dat natuurlijk ook niet gaan gebruiken. Het nut van de transformatorenstations zou volledig teniet gaan. Het is net in sterk verstedelijkt gebied dat er massaal veel 36kV stations zijn in beheer van Elia.
Klopt, maar op dat vlak vind ik eigenlijk dat indertijd de verdeling tussen Elia en de verschillende DNB's niet zo goed gebeurd is, en vooral niet met een correcte toekomstvisie gebeurd is.
Mocht men toen uitgegagaan zijn van een doorgedreven electificatie van zowat alles, waarbij ook op het distributienet grotere vermogens noodzakelijk zullen zijn, dan had men moeten beseffen dat 10-15 kV een beetje aan de lage kant zou zijn om dit allemaal vlot te kunnen afhandelen.
2) Het uitrollen van een parallel net met een hogere spanning, zou enorme investeringen vergen. kilometers kabel, nieuwe transformatorenstations, nieuwe schakelposten,... dat zorgt ervoor dat het boekhoudkundig niet valt te verantwoorden om de hedendaagse netten op 10-15kV stapsgewijs om te bouwen naar een hogere spanning. Pas als het financieel voordeliger is om de spanning te verhogen t.o.v. het verzwaren van het bestaande net zal dat als oplossing in overweging genomen worden.

Uiteraard, kan je de opmerking maken dat als die financiële grens bereikt is, dat er dan natuurlijk al veel te veel geld verloren gegaan is om eerst bestaande netten te verzwaren. Dat kan ons doen besluiten dat Fluvius op enkele uitzonderingen na (zoals windmolens en WKK´s) niet de intentie heeft om in de directe toekomst netten te gaan uitbouwen op hogere spanningsniveaus voor de gewone distributienetten.
Eveneens het feit dat de huidige XLPE kabels die Fluvius vandaag aanlegt maximaal 15kV aankunnen, laat des te meer vermoeden dat overschakelen op hogere spanningsniveaus niet aan de orde is, en ook niet als toekomstige optie in overweging wordt genomen.
De toekomst zal uitwijzen of dat inderdaad de juiste beslissing is/was.
Ik ben er zeker van dat Fluvius en de VREG er nog steeds van uit gaan dat de introductie van Smart Grids er voor zal zorgen dat het huidige net met enkele gerichte investeringen de toekomst aankan. Feit is, dat de congestie toestanden zoals in NL hier in Vlaanderen totaal niet aanwezig zijn.
Ik denk niet dat het een of/of verhaal is, maar eerder en/en, waarbij er op een bepaald moment meer en meer 36kV lussen zullen ontstaan bij Fluvius, waardoor men bij aanvragen voor grotere aansluitvermogens automatisch naar dat spanningsniveau gaat overstappen.
Het is niet zo dat een overstap naar een hogere spanning op minder dan 50 jaar moet afgerond zijn, de 10-15 kV lussen zullen waarschijnlijk nooit verdwijnen, maar misschien wel aan belang inboeten ten voordele van een hogere spanning.
Het belangrijkste is om er tijdig een toekomstgerichte visie voor te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door Shrek » 24 apr 2021 22:56

De echt grote producenten/verbruikers, zoals WKK's en windmolenparken hebben de neiging zich te groeperen. Op die plaatsen is het dus redelijk vanzelfsprekend om een 36kV-net uit te bouwen. Dit is bijvoorbeeld rond Eeklo-Noord of Hoogstraten ook gebeurd de laatste jaren.
Op de andere plaatsen, waar de verzwaring enkel nodig is voor PV-productie of EV en warmtepompverbruik lijken investeringen in de huidige MS mij rendabeler. Transformatoren 36kv/400v gaan beginnen plaatsen op elke straathoek zou veel te duur zijn, je blijft dus sowieso met een 10kV-gedeelte zitten (of 11, 12 15kV). De vermogens die te transporteren zijn blijven nog altijd mogelijk op 10kV, je zal enkel wat extra verzwaringen moeten toevoegen met dikke kabels. Dat lijkt mij nog altijd voordeliger dan nieuwe 36kV transfo's te moeten bouwen in de HS-posten èn in enkele cabines per dorp.
Ofwel: als je alles wat je op 36kV zou bouwen met iets dikkere kabels en er 10kV op zet kom je er ook wel.
Het voordeel is dan wel dat de investeringen veel gradueler kunnen gebeuren en je dus niet meteen alles moet bouwen om een effect te hebben op beschikbaar vermogen.
Wanneer een hoogspannignspost op haar maximum zit (50MVA) zou ik dan wel opteren om een nieuwe hoogspanningspost wat verderop te bouwen ipv de huidge uit te breiden tot 100MVA om op die manier de transportverliezen op 10kV te beperken.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 25 apr 2021 12:02

Even afgezien van de enorme kosten is er nog een probleem: uitvoeringscapaciteit. Die is er nauwelijks en daarom duurt het hier in NL ook zo lang met aanpassingen en uitbreidingen. Er is gewoon een schreeuwend tekort aan techneuten en daarom zijn hier al actief statushouders aan het werven voor een opleiding in dit vakgebied:

https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... alde-baan/

Maar dan ben je er nog niet, de aannemers in de infra barsten ook in het werk. Voorbeeldje: Jaren geleden is hier het project snel internet buitengebied begonnen met overheidssubsidie ivm de aardbevingsellende . De partij die de tender heeft gewonnen (2017) dacht dat ze het hele project wel even konden uitbesteden aan een grote aannemer. Die hadden allemaal er geen zin in en na een jaar zoeken hebben ze besloten om maar met meerdere kleine aannemers te gaan werken. Gevolg: jaren vertraging, nog niet klaar en een totale chaos. Inmiddels zijn ze in ons gebied de glasvezel aan het inblazen, maar wij en twee andere adressen in ons dorp is nog niet eens aangegraven.... Vier jaar verder met beloftes zit ik nog steeds te internetten met een 4G modem.

Gebruikersavatar
Castel
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2021 03:57
Dichtstbijzijnde trafo: 150kv Eindhoven zuid

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door Castel » 28 apr 2021 00:01

Morgen zal ik hier ook even aanhaken, ik werk namelijk bij een grote aannemer in zuid-oost brabant als eerste monteur in de middenspanning. Zal mijn kijk op dit hele verhaaltje even opgooien!

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door Peter_S » 28 apr 2021 20:24

maarten schreef:
22 apr 2021 12:11
Ik kijk vooral naar nieuwbouw en grote bedrijfshallen. Bij mij in de buurt: https://www.google.nl/maps/@51.4104558, ... a=!3m1!1e3
Niet alle installaties zijn op deze luchtfoto al te zien, maar een voorzichtige schatting is iets van 50 MWp. Dat is 50 GWh en de helft is nog vrij en dit is één industrieterrein.
Even snel gerekend heb je zo'n 1,5 MWp per hectare en een bedrijfshal is al gauw 10 hectare. Geen idee wat het eigenverbruik van zo'n hal is maar IMHO moet de gemeente het volleggen van zo'n hal met zonnepanelen gewoon verplichten in de vergunning (wat ook al gebeurt op plekken).
In de gemeente Horst aan de Maas, en daar slaat een deel van je kaart op, is het bij mijn weten al verplicht om zonnepanelen op je dak te leggen als je een fabriekshal bouwt op Tradeport Noord dat deels op Horster grondgebied ligt. Zo zal Hessing, een verwerker van groente, ongetwijfeld zelf een groot deel van zijn eigen energie kunnen opwekken in de grote panden die hij gaat bouwen in dat gebied.


ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 02 mei 2021 10:34

Dit wordt een gigantisch karwei:
1uitbr.PNG
1uitbr.PNG (101.87 KiB) 5363 keer bekeken
Ben benieuwd hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen qua uitvoeringscapaciteit. En dan heb je het nog niet eens over de te leveren materialen aangezien de andere landen tegen dezelfde problemen aan gaan lopen.

Plaats reactie