Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
power cut
50 kV
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 jun 2015 21:48
Dichtstbijzijnde trafo: Middelharnis

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door power cut » 20 apr 2021 21:01

Hier op het eiland is het ook al woekeren. Niet zo heel vreemd als 95% van het opgewekte vermogen van het eiland afgevoerd moet worden.
https://flakkeenieuws.nl/nieuws/maximal ... akkee/9239
https://igo.nl/nieuws/actueel/artikel/2 ... verflakkee
https://www.stedin.net/zakelijk/congest ... ddelharnis

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door Allowee » 21 apr 2021 11:14

Ik was "laatst" (oktober 2020 alweer) bij Middelharnis en toen werd er een nieuwe GIS in gehesen.
Nu komt er nog een extra transformator
De 150kV naar Geervliet is er al een tijdje klaar voor....

Maar voordat ze de middenspanning hebben aangepast, nieuwe kabels gelegd...

Alleen jammer als je net je schuur vol hebt gelegd en je geen zwaardere aansluiting gaat krijgen

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 21 apr 2021 12:50

Als ik lijstje zie van Enexis wat ze op hun stations gaan aanpassen en met welk tempo, wordt je niet vrolijk:

https://www.enexis.nl/zakelijk/duurzaam ... -schaarste

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door maarten » 21 apr 2021 14:47

Ik neem aan dat capaciteitsproblemen hier betekent dat ofwel de transformatoren in het onderstation te weinig capaciteit hebben of dat het 150 kV net de hoeveelheid teruggeleverd vermogen niet kan transporteren.
Als ik kijk naar mijn regio: Helden heeft sinds een tijdje 7 windmolens en daar komen er heel snel 8 bij, Boekend en Californië zullen vooral "last" hebben van alle bedrijfshallen met zonnepanelen.
Waarom Horst een structurele congestie zou hebben is me niet helemaal duidelijk, behalve dat die gewoon heel klein gedimensioneerd is.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 21 apr 2021 15:00

Als ik lijstje zo bekijk zijn de HS stations van de netbeheerders het probleem en dan vooral bij Enexis. Daar zijn ze in het verleden een beetje "zuinig" geweest heb ik het idee. Als je uitgaat van het gelijktijdigheidsprincipe en daarmee je capaciteit onder dimensioneert, sta je in je blote kont als een heleboel klanten tegelijkertijd de volle capaciteit van hun aansluiting gaan leveren. Dit hadden ze een jaar of tien geleden kunnen hebben zien aankomen.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door kevelek » 21 apr 2021 19:11

BaDu schreef:
20 apr 2021 08:58
pietje schreef:
23 jan 2021 22:06
Toch zullen "slimme netten" hier een oplossing voor geven.
Als je als grotere verbruiker kunt toezeggen om bepaalde belasting uit te shcakelen op piekmomenten, is er geen probleem.
Verwarming en koeling zal in de toekoms meer en meer gebufferd worden, waardoor het probleemloos mogelijk wordt dat een beheerder dit kan aan-en uitschakelen.
Ik ben het met je eens dat dit een oplossing kan zijn, echter is daar zeker in NL nog vrijwel geen stimulans voor.
Het vergt een fikse aanpassing van de wetgeving, tariefstructuren en de werkwijze(n) van netbeheerders etc.
Er zullen nog veel elektronen door Nederlandse MS en LS netten lopen voordat dit echt werkelijkheid gaat worden.
Net als in Vlaanderen. Ik vrees hoe langer hoe meer dat tariefwijzigingen te laat en/of te zwak gaan zijn.
Zodoende zijn er belangrijke delen van het distributienet die onder hoge druk (gaan komen te) staan. Niet alleen door PV panelen, maar ik vrees eerder de gigantische invloed van de elektrificatie van onze mobiliteit.
Ik heb dit jaar al verschillende klantencabines ingelust met contractuele vermogens die we vroeger voor een kleine KMO zelden zagen. Vroeger hadden de meeste kleine KMO´s vermogens opgesteld staan van 160 á 250kVA, met een uitschieter van 400kVA. mijn laatste cabines waren 400, 1000, 630 en 800kVA. Allen om een arsenaal aan laadpalen te kunnen voeden op hun parkings. De kleinere bedrijfjes met een aansluiting op LS gaan dan weer steeds vaker voor de zwaarste aansluiting van 240A op 400V (166kVA).

Rekening houdend met het feit dat buiten de stadskernen nog steevast veel MS lussen in 95² Alu worden aangelegd en daar zelfs nog ondergeschikte oudere secties van 25 en 35² Cu in bedrijf zijn, vraag ik me soms af waar dat gaat eindigen.
Er is een groot verschil tussen de transportcapaciteit van een kabel zuiver gezien naar zijn sectie, bv 250A voor een Alu150² (175kVA-400V) en de effectieve stroom die de rode grens bereikt waarbij de spanningsval/-stijging te groot wordt om nog bruikbaar te zijn. Deze laatste is van veel meer factoren afhankelijk. Transfovermogen, lengte, evenwicht tussen afname en injectie, fase-onbalans,...
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door pietje » 21 apr 2021 22:33

Wat ik mij al een tijdje afvraag: zijn de MS niveaus van 10-15kV niet te laag om de verdere toename van deze vermogens te kunnen verwerken?
Zeker als er nog hier en daar een windmolen of zonnepark bijkomt, is dat toch geen realistische spanning?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door Shrek » 21 apr 2021 22:40

pietje schreef:
21 apr 2021 22:33
Wat ik mij al een tijdje afvraag: zijn de MS niveaus van 10-15kV niet te laag om de verdere toename van deze vermogens te kunnen verwerken?
Zeker als er nog hier en daar een windmolen of zonnepark bijkomt, is dat toch geen realistische spanning?
Daarom wordt er op verschillende plaatsen met 36kV gewerkt om de grotere initiatieven aan te sluiten. Fluvius heeft tegenwoordig zelfs de toelating gekregen om 36kV aan te leggen specifiek voor deze reden.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door maarten » 22 apr 2021 08:32

pietje schreef:
21 apr 2021 22:33
Wat ik mij al een tijdje afvraag: zijn de MS niveaus van 10-15kV niet te laag om de verdere toename van deze vermogens te kunnen verwerken?
Zeker als er nog hier en daar een windmolen of zonnepark bijkomt, is dat toch geen realistische spanning?
Voor windmolens en zonneparken wordt meestal wel een extra kabel gelegd. Ik denk ook dat bedrijven met veel zonnepanelen een eigen MS-aansluiting hebben (als ze dat al niet hadden zonder zonnepanelen). Ik heb in de buurt eens wat zonnedaken bekeken en 3MWp is helemaal niet zo gek. En dan liggen er daar 10 van bij elkaar.
Ik denk dat het grootste probleem ligt bij de beperkte transformatorcapaciteit van 150 kV naar het MS-net. Als ik kijk naar het voormalige PLEM-net dan lijken veel stations gedimensioneerd te zijn op 3 transformatoren. Vaak staan die er al, soms zijn het er nog maar 2. Ik weet niet hoe vaak die transformatoren worden uitgewisseld voor eenheden met hogere vermogens, maar ik kan me best indenken dat die dingen er tientallen jaren staan.
Daar helpt een hogere MS-spanning natuurlijk maar beperkt voor, maar je ziet wel al vaker 20 kV langskomen bij nieuwe hoogspanningsstations.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Laag en middenspanningsnet capaciteitsproblemen

Bericht door ds23man » 22 apr 2021 09:47

Je ziet indertussen in RES plannen dat diverse provincies eigenlijk alleen nog maar de voorkeur op panelen op daken:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... ne-energie

Dat zou betekenen dat er hier nog eens 1,1 terrawatuur op daken gerealiseerd moet worden bovenop de 0,9 die nu al in de aanlegfase zit. Dat moet dan in het bestaande net gepropt worden. Vandaar dat de netbeheerders behoorlijk beginnen te piepen:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... t-bijbenen

Plaats reactie