HVDC problemen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
PJK
380 kV
Berichten: 764
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

HVDC problemen

Bericht door PJK » 22 jan 2021 10:57

Een draadje naar aanleiding van de HVDC-problemen op zee, zie voorpagina.

Het ANP meldt net dat:
- De laatste storing van COBRA een computerstoring was
- Britned, sinds 8 december kapot, wordt nu gerepareerd en komt waarschijnlijk op 8 februari weer tot leven
- Bij Norned, sinds maandagavond inactief, zoekt men het probleem nog. Er wordt gedacht dat het probleem in de Waddenzee zit, de netbeheerder mikt op 10 april voor de reparatie.

ds23man
380 kV
Berichten: 1865
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: HVDC problemen

Bericht door ds23man » 22 jan 2021 11:06

Die kabel ligt toch minimaal een meter diep?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: HVDC problemen

Bericht door Hans » 22 jan 2021 11:27

Aha, als zelfs het ANP het heeft opgepikt, dan zijn er her en der toch wat mensen die het door hebben gespeeld. Wij wisten zelf een en ander gisteravond al dankzij een tweet van de Berg zelf, in antwoord op Martien Visser, die het issue het eerst had opgemerkt.

Het voorpagina-artikel is overigens aangepast op de situatie met de COBRA, de computerstoring en het terug in werking zijn is nu vermeld in de bovenste alinea. Als zich wederom nieuwe informatie voordoet kunnen we het eventueel nogmaals aanpassen.

In het waddengebied zijn wel eens problemen met verplaatsende banken zand. Zo ligt je kabel plotseling tien meter diep, zo hangt ie een lang eind boven de bodem doordat zich een nieuwe stroomgeul uitslijt. Dat laatste is niet goed voor zo'n kabel. Een ouder voorbeeld van dit soort problemen zien we in de Westerschelde, waar dergelijke problemen voor zowel de oude 50 kV-oliedrukkabels alsook de eerste serie 150 kV-kabels uit de jaren 70 resulteerden in aanzienlijk wat storingen.
Overigens is het niet gezegd dat de storing met zekerheid in de Waddenzee zit, en ook niet dat verplaatsende banken zand de oorzaak zijn. We zullen eerst op meer informatie moeten wachten, maar het is inmiddels duidelijk dat HVDC in de afgelopen paar maanden een irritant dossier is voor de Berg.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ds23man
380 kV
Berichten: 1865
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: HVDC problemen

Bericht door ds23man » 22 jan 2021 12:40

De regionale pers heeft ook al opgepikt:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/782291/O ... -Waddenzee

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: HVDC problemen

Bericht door ktf » 22 jan 2021 16:53

Wat ik me al een tijdje afvraag, is waarom de COBRAcable en BritNed niet in monopole gebruikt kunnen worden. Bij storing in één van de kabels zou in theorie de andere helft van de capaciteit beschikbaar kunnen zijn, als de converterstations zodanig gebouwd zijn dat ze in monopole-bedrijf kunnen werken. De storing afgelopen tijd doet mij vermoeden dat dit bij COBRA en BritNed niet kan. Dat terwijl redundantie in het AC net (ook bij grensovergangen) de norm is.

Iemand enig idee waarom? Ik vroeg het me al een tijd af en had het vermoeden dat het komt omdat bij monopole bedrijf er een heel netwerk aan aardingspunten moet worden aangelegd om een voldoende lage retourweerstand te halen. Ik las net alleen op Wikipedia ook een aantal nadelen van monopole HVDC verbindingen (zoals bijvoorbeeld een sterker magnetisch veld, omdat er niet zoals bij bipole twee geleiders zijn die elkaars magneetveld opheffen), zijn deze nadelen misschien de belangrijkste reden om de verbinding niet in monopole te bedrijven?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: HVDC problemen

Bericht door Shrek » 22 jan 2021 17:15

Het hele monopole gedoe heeft op enkele plaatsen al voor problemen met corrosie gezorgd, ik denk niet dat zoiets bij nieuwe installaties nog gewenst is.

ds23man
380 kV
Berichten: 1865
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: HVDC problemen

Bericht door ds23man » 22 jan 2021 17:38

Zeker niet bij een stopcontactje van 2 GW.


https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... ersnellen/

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: HVDC problemen

Bericht door ktf » 23 jan 2021 15:14

Shrek schreef:
22 jan 2021 17:15
Het hele monopole gedoe heeft op enkele plaatsen al voor problemen met corrosie gezorgd, ik denk niet dat zoiets bij nieuwe installaties nog gewenst is.
Voor de volledige inschakelduur niet, maar misschien wel voor noodbedrijf? 5% van de tijd misschien? Bij landlijnen wordt het geloof ik wel zo toegepast.
ds23man schreef:
22 jan 2021 17:38
Zeker niet bij een stopcontactje van 2 GW.
Hoe groter de verbinding, hoe groter het probleem als hij plotseling wegvalt. Dus juist bij zulke grote verbindingen zou ik denken dat er, als de mogelijkheid er is, een deel van de verbinding in stand gehouden wordt.

ds23man
380 kV
Berichten: 1865
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: HVDC problemen

Bericht door ds23man » 23 jan 2021 17:38

Denk dat de meeste beschadigingen dermate dermate ernstig zijn dat een monopole oplossing ook niet meer mogelijk is.

Plaats reactie