Transport Tennet in Meeden gaat toch door

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft

PJK
380 kV
Berichten: 764
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Transport Tennet in Meeden gaat toch door

Bericht door PJK » 22 okt 2021 07:40

Zijn dit alledrie trafo’s van 380 naar 220? Ik kan het in dit draadje nergens vinden. Lijkt me het meest logisch… Of dwarsregelaars?

EDIT: HIER kan ik ook niet uit opmaken welke deze dit zijn, want daar maak ik uit op dat er 6 nieuwe komen (3 van elk…)
Bijlagen
CFB2900B-F80A-4FBD-9E3D-F1EDE32E35E6.jpeg
CFB2900B-F80A-4FBD-9E3D-F1EDE32E35E6.jpeg (336.13 KiB) 3191 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1868
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Transport Tennet in Meeden gaat toch door

Bericht door ds23man » 22 okt 2021 08:02

Volgens deze webstee gaat het om de 380Kv met Duitsland:

https://www.menterwolde.info/regio/veen ... n-veendam/

ds23man
380 kV
Berichten: 1868
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Transport Tennet in Meeden gaat toch door

Bericht door ds23man » 22 okt 2021 08:56

https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... on-meeden/

De 380 dus. Valt wel op dat ze vreselijk achter lopen met dit project.


Hunzecentrale
middenspanning
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze

Re: Transport Tennet in Meeden gaat toch door

Bericht door Hunzecentrale » 24 okt 2021 22:36

Zijn dit “380 kV-transformatoren” om 380 kV in iets anders om te zetten, of dwarsregeltransformatoren om de verbinding met Duitsland te kunnen “sturen”? Aangezien er ook drie “220 kV-transformatoren” komen zou ik zeggen het laatste.

Staan er ergens anders in Nederland ook van dit soort dwarsregeltransformatoren of is Meeden daarin vrij uniek?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Transport Tennet in Meeden gaat toch door

Bericht door Knarvel » 25 okt 2021 00:15

Staan er ergens anders in Nederland ook van dit soort dwarsregeltransformatoren of is Meeden daarin vrij uniek?
In de interconnectoren naar België staan drt's in de ontvangende zijde in de stations Zandvliet en van Eyck. In de verbindingen vanaf Hengelo, Doetinchem en Maasbracht heb ik geen drt's kunnen ontdekken, ook niet in de duitse stations aan de andere zijde vd verbinding, Dus, Meeden lijkt idd een voor Nederland unieke situatie te zijn. Los daarvan zijn er drt's in het 150 kV net, zie daarvoor het artikel op de mainsite.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Transport Tennet in Meeden gaat toch door

Bericht door BaDu » 25 okt 2021 11:33

De DRT's zijn nodig om zgn "Loop-flows" te voorkomen/beperken.
Dit zijn vermogensstromen die parallel lopen aan het bedoelde pad. Ze belasten dus een parallel verbinding fysiek extra bovenop de bedoelde/geplande flow. DRT's zijn/waren een beproefd middel om vermogensstromen te "sturen", de laatste jaren is daar een HVDC verbinding (in de juiste configuratie) bij gekomen.

In geval van Meeden en vEyck/Zandvliet zijn daar DRT's geplaatst om te voorkomen dat bijv. de vermogenstransporten van Noord naar Zuid Duitsland (deels) een alternatief pad gaan volgen via NL, BE ,FR. Of om te voorkomen dat er vermogen van Borssele naar Limburg gaat lopen via België.

Een toepassing van een HVDC om loop-flows te voorkomen is bijvoorbeeld de AleGro verbinding (tussen BE en DE).
KML-generator generator

Plaats reactie