System split entso-e 8 januari

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Shrek » 26 jan 2021 17:14

BaDu schreef:
26 jan 2021 17:01
PJK schreef:
26 jan 2021 15:46
Is er ook iets te zeggen over wat dit station aan GW's kan verstouwen tussen die twee zones? Het gaat dus om 6,3GW over de hele scheidslijn.
Ik zie twee circuits op zuidoost en drie op noordwest. Dan loopt dus al snel 1/3 van de gevraagde capaciteit via dit station...
Op 400kV zijn vermogensschakelaars over het algemeen uitgeled op ca 3150 of 4000A, dat houdt een maximaal transport over de schakelaar van 2,2-3GW in op het moment dat de schakelaar tript. De rest van de 6,3GW liep kennelijk over de verzameling van andere lijnen.
Dan hadden ze eigenlijk hun schakelaars anders moeten configureren om de stroom over het koppelveld te beperken. Nuja, eens de stroom over een bepaalde waarde gaat wordt het natuurlijk moeilijk om nog in te grijpen.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door BaDu » 26 jan 2021 17:19

Shrek schreef:
26 jan 2021 17:14
BaDu schreef:
26 jan 2021 17:01
PJK schreef:
26 jan 2021 15:46
Is er ook iets te zeggen over wat dit station aan GW's kan verstouwen tussen die twee zones? Het gaat dus om 6,3GW over de hele scheidslijn.
Ik zie twee circuits op zuidoost en drie op noordwest. Dan loopt dus al snel 1/3 van de gevraagde capaciteit via dit station...
Op 400kV zijn vermogensschakelaars over het algemeen uitgeled op ca 3150 of 4000A, dat houdt een maximaal transport over de schakelaar van 2,2-3GW in op het moment dat de schakelaar tript. De rest van de 6,3GW liep kennelijk over de verzameling van andere lijnen.
Dan hadden ze eigenlijk hun schakelaars anders moeten configureren om de stroom over het koppelveld te beperken. Nuja, eens de stroom over een bepaalde waarde gaat wordt het natuurlijk moeilijk om nog in te grijpen.
De vraag is natuurlijk of deze configuratie een normale situatie was (de NW/ZO scheiding lijkt daarop te duiden) of dat het probleem optrad bij een tijdelijke configuratie zoals een onderhoudssituatie. Verder onderzoek zal het leren.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door kevelek » 26 jan 2021 19:02

Shrek schreef:
26 jan 2021 14:56
Die zijn zeker niet hard verbonden. Elke inkomende lijn kan daar geschakeld worden op rail A of op rail B. Je kan dus perfect de zuidoostelijke lijnen op één rail hangen en de noorwestelijke op de andere. Het koppelveld vormt dan de verbinding tussen beide rails.
Even ter info;

Niet in ieder schakelstation is dit mogelijk.
In België wordt dit bijna niet toegepast. Hier wordt meestal met wat wij "4-kwadranten" noemen gewerkt.
Dat houdt in dat een schakelstation uit 4 deel-rails bestaat die met koppelschakelaars in het midden en op de hoeken zijn doorverbonden. op die manier is er ook een grote vrijheid in schakeltopologie. Echter is ieder veld vast gekoppeld op een welgekozen deel-rail.

Op MS niveau is Vlaanderen een "bijna unicum" in Europa, daar hebben we als bijna enige in vele bestaande transformatorenstations een echt dubbelrail systeem waarbij ieder afgaand veld tussen 2 rails kan gekoppeld worden. Dit is echter stillaan aan het uitdoven en wordt vervangen door het 4-kwadranten systeem voor nieuwe stations wegens zijn complexiteit en de grote omvang nodig om alles te huisvesten. (en de kans op foutschakelen) Deze 2 rails zijn dan steeds koppelbaar via koppelschakelaars. De fabrikanten hebben tot voor kort deze configuratie (GIS) op maat gemaakt voor Fluvius en zijn voorlopers.

Hieronder van beide een voorbeeld uit de realiteit
Dubbelrail.png
Dubbelrail.png (46.92 KiB) 6774 keer bekeken
4-kwadranten.png
4-kwadranten.png (7.28 KiB) 6774 keer bekeken
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Shrek » 26 jan 2021 19:24

kevelek schreef:
26 jan 2021 19:02
Shrek schreef:
26 jan 2021 14:56
Die zijn zeker niet hard verbonden. Elke inkomende lijn kan daar geschakeld worden op rail A of op rail B. Je kan dus perfect de zuidoostelijke lijnen op één rail hangen en de noorwestelijke op de andere. Het koppelveld vormt dan de verbinding tussen beide rails.
Even ter info;

Niet in ieder schakelstation is dit mogelijk.
In België wordt dit bijna niet toegepast. Hier wordt meestal met wat wij "4-kwadranten" noemen gewerkt.
Dat houdt in dat een schakelstation uit 4 deel-rails bestaat die met koppelschakelaars in het midden en op de hoeken zijn doorverbonden. op die manier is er ook een grote vrijheid in schakeltopologie. Echter is ieder veld vast gekoppeld op een welgekozen deel-rail.
Dat is volgens mij niet juist hoor. Bijna alle 150kV en 380kV-stations in België hebben volledige dubbelrails. Op de echt grote posten (Doel, Mercator, Gramme,...) zijn er wel 4 kwadranten, maar kan elk veld wel op 2 kwadranten geschakeld worden waardoor er nog meer mogelijkheden dan op een dubbelrail zijn.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door kevelek » 27 jan 2021 07:29

Shrek schreef:
26 jan 2021 19:24
Dat is volgens mij niet juist hoor. Bijna alle 150kV en 380kV-stations in België hebben volledige dubbelrails. Op de echt grote posten (Doel, Mercator, Gramme,...) zijn er wel 4 kwadranten, maar kan elk veld wel op 2 kwadranten geschakeld worden waardoor er nog meer mogelijkheden dan op een dubbelrail zijn.
Shrek heeft hier inderdaad gelijk. Nader onderzoek heeft me inderdaad geleerd dat op HS niveau zelfs installaties voorkomen met 3 rails met dwarskoppelingen en waar ieder veld kan gekoppeld worden op iedere rail. Op MS niveau had ik het wel bij het rechte eind.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door PJK » 27 jan 2021 23:06

Tijdens de split is voor een paar honderdduizend euro schade aan hardware ontstaan door de frequentiefluctuaties op het vliegveld van Wenen:

https://www.kleinezeitung.at/wirtschaft ... -am-Wiener

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door maarten » 28 jan 2021 09:07

Huh. Ik best eens willen weten welke apparatuur een frequentiebereik van 49,75 tot 50,25(?)Hz vereist en anders stuk gaat.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door ds23man » 28 jan 2021 09:15

Dat vraag ik me ook af.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door PJK » 28 jan 2021 09:26

Dit artikel gaat er een heeeeeel klein beetje dieper op in:
Dabei handelte es sich, wie eine "Heute"-Anfrage ergab, vor allem um beschädigte und geschmolzene Steuerungsplatinen von Klima-, Licht- oder Schrankenanlagen sowie Kassenautomaten
Wellicht was het indirect wat anders dan alleen de frequentie... maar zo brengen de meeste artikelen het wel.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door maarten » 28 jan 2021 09:50

Ik kan me er nog altijd weinig bij indenken. Misschien als er een overspanning was geweest, maar dat was daar niet. En dan nog, een overspanning van 250 of 260 volt zorgt ook niet voor massale gesmolten besturingseenheden. Zelfs als er laagspanning door een simpele transformator gemaakt wordt dan gaat 230V/5V naar 260V/5,65V en dat frituurt niets.

Ik ga bijna denken aan een gecoördineerde verzekeringsoplichtingsactie om oud materieel goedkoop te kunnen vervangen.

Plaats reactie