System split entso-e 8 januari

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door PJK » 18 jul 2021 23:36

Wat ik er uit pik, deel 2:
After the resynchronisation process was completed, the power flow on the DC Link Monita between CGES (Montenegro) and Terna (Italy) was changed to the maximum of 600 MW in the direction of Montenegro to Italy to further reduce the flow through the busbar coupler in Ernestinovo.
Die hele “Monita” (of Mon.Ita) HVDC-link tussen Italie en Montenegro staat niet op de webkaart. Hij komt wel voor, met details in deze lijst. De link schijnt uit 2019 te zijn.

(Of is de Monita-link ook van de webkaart verdwenen bij dezelfde database-problemen die naar boven kwamen nav de ‘verdwenen’ grondkabels in de Wieringermeer?)

C5699E04-B614-41BD-96BC-5F130EE7397B.jpeg
Daar, naast 380kV Villanova bij Pescara, is het HVDC-station Cepagatti
C5699E04-B614-41BD-96BC-5F130EE7397B.jpeg (490.93 KiB) 6279 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door ds23man » 19 jul 2021 07:36

Het was een opeenstapeling:

1. Station was verkeerd geconfigureerd waardoor er heel veel stroom door de bus koppeling liep.
2. Dit was niet in de modellering meegenomen
3. Heel veel flow van de balkan naar west Europa door de verschillende weersomstandigheden
4. Op het moment dat de bus koppeling tegen de kritieke grens kwam en de vooralarmen af gingen bereikte de flow de berekende max
5. Daarna ging het stroomverbruik in het westen opeens over de voorspelde waarde ( de elektrische kacheltjes in Frankrijk) en poef weg bus koppeling.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Knarvel » 21 jul 2021 00:45

PJK schreef:
18 jul 2021 23:36
Die hele “Monita” (of Mon.Ita) HVDC-link tussen Italie en Montenegro staat niet op de webkaart. Hij komt wel voor, met details in deze lijst. De link schijnt uit 2019 te zijn.
Nu staat ie er wel op, dank voor de tip!

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Johan » 29 jul 2021 16:01

EEN SAMENVATTING VAN DE RAPPORTAGE.

Hogere belasting door kouder weer in het NW deel en lagere belasting in het ZO deel dan verwacht door warme weer en vakantie.
Stroom goedkoper door de lagere belasting in het ZO deel dus hoge stromen van ZO naar NW. Bij de wisseling van het uur nam de stroom nog meer toe.
In de gridmodellen was Ernestinova anders ingevoerd als de werkelijke situatie. De maximale stroom was daardoor lager dan waar rekening mee was gehouden in de berekeningen.
(normaal loopt de stroom via de velden 01 en 12 tussen NW en ZO). De schakelaar van veld 12 stond uit door problemen met deze schakelaar).
Eenvoudig schema.JPG
Eenvoudig schema.JPG (49.75 KiB) 5996 keer bekeken
De maximale stroom in de railkoppeling in Ernestinova was beperkt door de stroomtrafo’s tot 1600 ampère, beveiligingsinstelling 2080Amp 5 sec.
Het eerste alarm (waarschuwing) treedt op wanneer de stroom groter is dan 96 % van de instelling van de beveiliging dus geeft alarm bij een waarde van 1736 A.
Tussen 12.00 en 13.00 uur hebben zich ongeveer 50 alarmen voorgedaan, omdat de stroom door de railkoppeling schommelde rond de waarde van 1.536 A
Om 14:00:00 was de stroom door de railkoppeling 1736 A
Om 14:00:59 bereikte de stroom van de railkoppeling de waarde van 1931 A en gaf dus het tweede alarm!
Om 14:01:06 viel de stroom weer onder 1920 A en schommelde tussen 1830 A en 1.920 A.
Om 14:04:16 was de stroom opnieuw hoger dan de alarmwaarde van 1920 A. Dus weer alarm!
Om 14:04:20,907 was de stroom 2080 A. Vanaf deze tijd is de timer gaan lopen zolang de waarde boven 1.976 A bleef.
Als de stroom binnen de 5 sec onder de 1976 A daalt dan stopt de tijdtelling en dan volgt dus geen uitschakeling.
Om 14:04:26 schakelt de railkoppeling uit.

Door de te hoge stroom door de railkoppeling schakelde dus de railkoppeling in Ernestinovo uit dit was het begin van de totale systeem splitsing.
De twee trafo’s 400/110kV hielden de verbinding in Ernestinova nog even in stand via de 110kV koppeling tussen de twee trafo’s en daar schakelde vermoedelijk één of beide 110kV vermogensschakelaars uit.
In 20 seconden daarna schakelden alle verbindingen van ZO naar NW uit door overbelasting en was de splitsing een feit.

Door de te lage frequentie in het NW netdeel de volgende automatische regelingen
Veel opwekkingseenheden regelde automatisch omhoog.
In Frankrijk en Italië werd 1.7 GW automatische afgeschakeld.
HVDC Scandinavië regelde + 535 MW omhoog
HVDC Groot-Brittannië regelde + 60 MW omhoog

Hersynchronisatie
De DC verbinding Montenegro-Italië wordt van 100 MW naar Montenegro omgekeerd naar 600 MW richting Italië.
Als eerste wordt voor de hersynchronisatie de railkoppeling (01) in Ernestinove gebruikt. Deze schakelaar heeft synchronisatie apparatuur. Snel daarna zijn meerdere zware verbindingen ingeschakeld.
Ernestinova.JPG
Ernestinova.JPG (54.29 KiB) 5996 keer bekeken
Mijn opmerkingen;
Waarom is de N-1 in Ernestinova niet in stand gehouden. Dis was gemakkelijk doordat Pecs 2 al op de hulprail was geschakeld, alleen de vermogensschakelaar moest nog in (rode pijl op schema).
Als dat niet mogelijk was dan kon het ook door de verbinding Pecs 1 op de andere rail te schakelen.
De ernst van de alarmen van de railkoppeling zijn niet goed ingeschat.
De markt maakt dat verbindingen hoog belast worden en er maar iets mis behoeft te gaan met grote gevolgen.

Johan

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door PJK » 29 jul 2021 21:23

Dank voor je analyse, Johan.

Sommige punten waren me nog niet opgevallen, zoals de situatie met Pecs2. Zou het ook nog zo kunnen zijn dat die om andere redenen uit stond dan alleen die schakelaar? Misschien werd er elders nog aan de lijn gewerkt…?

Wel viel op het nut van die DC-verbinding Mon.Ita om vermogen tussen de twee gesplitste delen te transporteren voor de hersynchronisatie.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Johan » 30 jul 2021 11:07

Natuurlijk kan het zijn dat Pecs 2 niet inzetbaar was maar het is niet mogelijk dat er aan de lijn gewerkt was, dat gebeurd alleen als de aardschakelaars in staan. Dat is niet het geval zie op Ernestinova 2 de rode pijlen.

Als Pecs 2 niet inzetbaar was dan was de N-1 situatie nog te bereiken door Pecs 1 op de W1 rail te schakelen, zie de groene pijl.

Johan
Ernestinova 2.JPG
Ernestinova 2.JPG (53.66 KiB) 5895 keer bekeken

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door PJK » 30 jul 2021 14:36

Al met al, ook al neem je de uitzonderlijke omstandigheden in beschouwing, kun je daarmee toch wel zeggen dat niet alleen het startpunt van de cascade, maar ook de daadwerkelijke oorzaak, terug te voeren is op de manier van handelen in Ernestinovo lijkt me. (En daarmee een zeker mate van schuld.)

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Johan » 30 jul 2021 15:09

Dat ben ik met je eens, daar is zonder meer een fout gemaakt.
Maar als je een vermaast net een uitval van 2000 ampère niet op kan vangen dan vraag ik me af of de handelsgrenzen niet te ver zijn opgerekt.

Johan

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Hans » 30 jul 2021 20:39

Fijne analyse slash samenvatting van de situatie. Een aantal dingen die nogal als spaghetti in het rapport staan worden een stuk duidelijker met deze illustraties. Het maakt ook de wonderlijkheid van de situatie duidelijk. Johan, dank! :DD

Na de trip op het 400 kV dwarskoppelveld bleef kennelijk een onbedoelde koppeling door de twee koppeltrafo's via een 110 kV-rail nog een ogenblik in stand voordat de twee trafo's zich verslikten in 2000 MVA doortransport en ook daar de breakers tripten. Dat lijkt een detail, maar het doet me toch afvragen - welke bedrijfsvoerder schakelt überhaupt twee koppeltrafo's via een gedeelde 110 kV-rail parallel aan het 400 kV dwarskoppelveld dat overbelast raakte? Je introduceert op die manier een kunstmatige vermindering van de stroomsterkte door het 400 kV dwarskoppelveld omdat de beide koppeltrafo's via een 110 kV step-down en step-up een tweede route bieden. Okee, de impedantie van dat setje is wat hoger dan een rechtstreekse koppeling zodat de bulk van het vermogen uiteraard alsnog zal kiezen voor het koppelveld zonder trafo's, maar ongetwijfeld zijn er ook enkele honderden MVA's continu via de 110 kV-rail doorgetransporteerd, waardoor de stroomsterkte in het getripte 400 kV dwarskoppelveld eigenlijk nog kritischer had moeten worden beschouwd. Immers, als een van die trafo's eerst de hik had gekregen, dan was de paar honderd MVA via de 110 kV sluipweg ook weggevallen, waarna het 400 kV dwarskoppelveld ook in dit scenario over zijn max zou zijn geduwd.

Ik begrijp dat het allemaal ad-hoc maatwerk is om een zo hoog mogelijke N te houden op wat je nog resteert aan componenten bij een N-1 op de 400 kV, maar wanneer we de hoge belasting in ogenschouw nemen vind ik het toestaan en bewust handhaven van de tweede pseudo-koppeling door de 110 een gewaagde gok van de bedrijfsvoerder.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: System split entso-e 8 januari

Bericht door Johan » 31 jul 2021 11:08

De twee trafo’s zo schakelen is heel normaal, ook in Nederland. Eén trafo voeden uit wit en één trafo voeden uit zwart.
Zie figuur 1 (simpel schema zonder omschakelmogelijkheden).
De railkoppelingen kunnen normaal uit staan omdat anders het kortsluitvermogen te hoog wordt.

In figuur 2 zie je wat er uitschakelt bij een railstoring. De 150 of 110 kV blijft in bedrijf!

In figuur 3 zie je wat er uitschakelt bij een storing in een van de trafo’s. De 150 of 110 kV blijft in bedrijf!

Als beide trafo’s op de zelfde rail staan dan is bij een railstoring in die rail de 150 of 110 kV spanningsloos.

Rare doorvoedingen zijn alleen in heel extreme situaties storingssituaties te verwachten, normaal zijn de railspanningen zijn gelijk als de railkoppeling in staat of anders nagenoeg gelijk.

Hoe de trafo’s in Ernestinova geschakeld stonden aan de 110 kV zijde is niet duidelijk en wat er precies is uitgeschakeld.
Johan
Schema.JPG
Schema.JPG (65.63 KiB) 5778 keer bekeken

Plaats reactie