In de jaren '50 steeg het elektriciteitsverbruik in België vrij spectaculair, het bestaande 70kV-koppelnet kon hier niet mee overweg dus werd er een nieuw koppelnet op 150kV gebouwd. Deze lijnen werden toen met 300mm² alac (de Elia-naam voor ACSR) gebouwd, pas met de komst van 380kV deed de AMS zijn intrede.
Deze alac-geleiders waren toen wel voldoende om de centrales met elkaar te verbinden, vandaag begint het echter nipt te worden op sommige plaatsen.
Daarom worden deze lijnen die, in tegenstelling tot hun 70kV-voorgangers, vandaag nog heel relevant zijn, één voor één gerenoveerd. Omdat de bestaande masten te licht zijn voor de 620 mm² AMS-draden houdt de renovatie in dat alles wordt afgebroken en de lijn van 0 wordt heropgebouwd.
Momenteel aan de beurt: Drogenbos-Buizingen. Deze lijn vervult al lang geen koppelnet-functie meer (normaal gezien staat er tussen Drogenbos en Gouy altijd ergens een schakelaar open), maar moet wel de 150-70 transfo's van Oostkerk (Oisquerck), het zware onderstation van Buizingen en de industriële klant in Clabecq voeden. Deze vermogens opgeteld zitten al snel aan 300MW en dat is veel voor de oude lijn.
Samen met de lijn worden ook de onderstations vernieuwd, zodat een flexibelere exploitatie en verdeling van de vermogens tussen Gouy en Drogenbos mogelijk wordt.
De post Buizingen bestond vroeger uit 4 (waarvan 2 kleinere) 150/15 kV-transfos die 2 aan 2 in harde aftak op de lijn stonden. Intussen is er een 150kV-GIS opgericht waar de 4 lijnvelden op toekomen en 3 50MVA 150/15 transfos op hangen.
Hier zien we de 150kV-lijn, links en rechts de MS-gebouwen en midden het nieuwe 150kV-GIS.
70MVA redundante transformatie was niet genoeg, het moet 100MVA worden. Het aantal vertrekkende 15kV-kabels laat zien waar al dat vermogen naartoe gaat.
Hier zien we het aankomstportiek dat vroeger, mits een schakelaar, rechtstreeks met de transfo links verbonden was. Nu is het GIS er elektrisch gezien tussen geplaatst.
Eén van de oude transfos kon al 50MVA verzetten, die mag blijven staan. Achteraan zie je de plaats waar tot voor kort de 30MVA transfos stonden, rechts zie je de nieuwe 50MVA-transfo staan.
In de jaren '50 werkte men graag met kleuren die de klokgetallen voorstellen.
Zicht op het aankomstportiek.
De huidige aftakmast uit 1959 moet plaatsmaken voor een nieuwe eindmast, de funderingen worden momenteel gebouwd.
Men heeft hier een tijdelijk opstijgpunt gemaakt om de lijn richting Gouy aan te sluiten op het GIS. Zo is het mogelijk de lijn richting Drogenbos te aarden voor de werken en tijdelijk alle stroom uit Gouy te halen.
Zicht op de MS-cabine. Hier vertrekt ook een hele stevige 15kV-trunk naast het onderstation van Infrabel in Halle, hier nog verkeerdelijk aangeduid als NMBS.
Bij afwezigheid van een 70/36/30/26 kV-net is dit de laatste oplossing om de tractieonderstations te voeden. Door de snel fluctuerende belasting kan je zo'n onderstation nooit midden in een normaal 15kV-net hangen, aftakken net na de 150/15kV transfo kan nog net.
Dan nog 2 foto's van 2 masten die spoedig zullen verdwijnen om plaats te maken voor de nieuwe dubbelvlaggen.
Omdat dit mastmodel slechts in een korte periode in de jaren '50 gebruikt werd zijn er niet heel veel lijnen mee voorzien. Misschien moet ik dat toch maar eens in kaart brengen voordat er opeens de onaangename realisatie is van een verdwenen mastmodel
Vernieuwing Drogenbos-Gouy
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Laatst gewijzigd door Shrek op 12 okt 2020 18:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Als uitsmijter nog een foto, vanuit de trein gemaakt, van de combimasten aan Drogenbos. Dit lijndeel had al 620 AMS-geleiders, maar toch worden ze vervangen.
Vernieuwing Drogenbos-Gouy
Dit is een vervolg op de post https://www.hoogspanningsforum.com/view ... 751#p28751
(Kan een admin die eventueel naar hier halen?)
De lijn Drogenbos-Buizingen (en verder tot Gouy) is in 1959 gebouwd en kon 175MVA per draadstel verzetten op 300 mm² aluminium geleiders met stalen kern. Deze capaciteit werd stilaan te klein door het groeiend elektriciteitsverbruik rond Halle, Braine-le-Comte en Soignies. Merk op dat dit in België vrij uniek is, op de meeste plaatsen is het verbruik immers al jaren lang stabiel gebleven. Maar dit is een gebied waar de bevolking toeneemt en daardoor ook de vraag naar elektriciteit.
Bovendien naderde de lijn uit 1959 en moest er sowieso een grondige renovatie gebeuren.
De keuze van Elia was om de lijn volledig af te breken en te vervangen door nieuwe masten met de standaard 700 mm² AMS-geleiders.
Het begin van de lijn wordt gedeeld met de 380kV, dit zijn vandaag de enige 380/150 combi-masten in België. Met het Ventilus project zal er nog een tweede stukje bijkomen in de buurt van Brugge, maar daar zal het bij blijven. Bij nieuwe 380kV wordt de parallelle 150kV nu standaard ondergronds gebracht.
Deze combimasten zullen er gelukkig nog lange tijd staan en hoewel de onderste geleiders niet heel oud waren, de lijn dateert uit begin jaren '90, zijn ze toch mee vervangen. In Ruisbroek splitst de lijn, vanaf hier beginnen de nieuwe 150kV-masten, er zitten een paar mooie parallellen in het traject. De nieuwe masten zijn allemaal uitgerust met kunststof isolatoren, er zijn geen bretellen op de lijnmasten en stockbridge dempers heb ik ook niet gezien. Het mastrijnummer is dezelfde gebleven, maar de nieuwe masten hebben het suffix "N" gekregen. De nieuwe masten staan op exact dezelfde locatie als de oude masten. Omdat de werken nog niet voltooid zijn, zijn beide draadstellen op Drogenbos-Buizingen voorlopig nog geaard. Voor draadstel 150-644 is er geen probleem, maar draadstel 150-32 is tussen Gouy en Buizingen niet geaard. Om geen verwarring te creëren is op alle masten de 150-32 tijdelijk vervangen door 001-32. Zogezegd staat er dus 1kV op, maar in realiteit is het uiteraard 0. De werken verlopen in 2 fases, de eerste fase van Drogenbos tot mast 96 is al gereed, aan het tweede deel wordt nog gewerkt.
Mast 96N is een spanmast die in principe op zijn eentje de geleiders moet kunnen rechthouden, maar voor alle veiligheid zijn de geleiders toch afgespannen in een veld wat verderop. Mast 95N is al klaar maar heeft nog geen geleiders. Aan de isolatoren hangen wel katrollen met daarover dunne nylon draden. Met deze nylon draden kan later het nylon trekkoord over de katrollen getrokken worden. Dit trekkoord dient op zijn beurt om de stalen trekkabels in te trekken waarna deze de uiteindelijke geleiders op hun plek trekken.
(Kan een admin die eventueel naar hier halen?)
De lijn Drogenbos-Buizingen (en verder tot Gouy) is in 1959 gebouwd en kon 175MVA per draadstel verzetten op 300 mm² aluminium geleiders met stalen kern. Deze capaciteit werd stilaan te klein door het groeiend elektriciteitsverbruik rond Halle, Braine-le-Comte en Soignies. Merk op dat dit in België vrij uniek is, op de meeste plaatsen is het verbruik immers al jaren lang stabiel gebleven. Maar dit is een gebied waar de bevolking toeneemt en daardoor ook de vraag naar elektriciteit.
Bovendien naderde de lijn uit 1959 en moest er sowieso een grondige renovatie gebeuren.
De keuze van Elia was om de lijn volledig af te breken en te vervangen door nieuwe masten met de standaard 700 mm² AMS-geleiders.
Het begin van de lijn wordt gedeeld met de 380kV, dit zijn vandaag de enige 380/150 combi-masten in België. Met het Ventilus project zal er nog een tweede stukje bijkomen in de buurt van Brugge, maar daar zal het bij blijven. Bij nieuwe 380kV wordt de parallelle 150kV nu standaard ondergronds gebracht.
Deze combimasten zullen er gelukkig nog lange tijd staan en hoewel de onderste geleiders niet heel oud waren, de lijn dateert uit begin jaren '90, zijn ze toch mee vervangen. In Ruisbroek splitst de lijn, vanaf hier beginnen de nieuwe 150kV-masten, er zitten een paar mooie parallellen in het traject. De nieuwe masten zijn allemaal uitgerust met kunststof isolatoren, er zijn geen bretellen op de lijnmasten en stockbridge dempers heb ik ook niet gezien. Het mastrijnummer is dezelfde gebleven, maar de nieuwe masten hebben het suffix "N" gekregen. De nieuwe masten staan op exact dezelfde locatie als de oude masten. Omdat de werken nog niet voltooid zijn, zijn beide draadstellen op Drogenbos-Buizingen voorlopig nog geaard. Voor draadstel 150-644 is er geen probleem, maar draadstel 150-32 is tussen Gouy en Buizingen niet geaard. Om geen verwarring te creëren is op alle masten de 150-32 tijdelijk vervangen door 001-32. Zogezegd staat er dus 1kV op, maar in realiteit is het uiteraard 0. De werken verlopen in 2 fases, de eerste fase van Drogenbos tot mast 96 is al gereed, aan het tweede deel wordt nog gewerkt.
Mast 96N is een spanmast die in principe op zijn eentje de geleiders moet kunnen rechthouden, maar voor alle veiligheid zijn de geleiders toch afgespannen in een veld wat verderop. Mast 95N is al klaar maar heeft nog geen geleiders. Aan de isolatoren hangen wel katrollen met daarover dunne nylon draden. Met deze nylon draden kan later het nylon trekkoord over de katrollen getrokken worden. Dit trekkoord dient op zijn beurt om de stalen trekkabels in te trekken waarna deze de uiteindelijke geleiders op hun plek trekken.
- Bijlagen
-
- IMG_7477.jpg (889.61 KiB) 4814 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 18 okt 2020 02:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vernieuwing Drogenbos-Gouy
In Huizingen zitten Siemens en ABB vlak bij elkaar, maar enkel ABB heeft ook echt een hoogspanningslijn boven hun gebouw.
Mast 93N is bijna afgewerkt, enkel nog een laagje verf en hij is klaar.
Ook 94N is z goed als klaar.
Iets verderop kruist de hoogspanningslijn de spoorlijn, hier heeft Elia een omgebouwde kraan laten aanrukken om de spoorlijn tegen de kabels te beschermen.
Aan het uiteinde zit de kraan aan de grond verankerd.
Dan komen we bij Buizingen, de 2 vlagmasten hier zijn blijven staan en zullen herbruikt worden.
De lijn richting Gouy vertrekt tegenwoordig vanop deze nieuwe eindmast. Buizingen wordt momenteel enkel langs deze lijn gevoed. Een tijdelijk portaal leidt de geleiders het station binnen. Op de achtergrond zien we de nieuwe eindmast richting Drogenbos in aanbouw.
Zicht op het GIS
Eén draadstel van de lijn richting Gouy zit op een tijdelijk portaal, het andere op een tijdelijk opstijgpunt... Hoe ziet dat er in de definitieve situatie dan uit? Hier heb ik slecht nieuws. De lijn richting Gouy zal tussen Buizingen en Oisquercq vervangen worden door één ondergrondse kabel. De eindmast richting Gouy zal hier dus verdwijnen, net als de hele lijn tot Oisquercq.
Hier een zicht op mast 88, deze zal binnen enkele jaren verdwenen zijn.
Als afsluiter een zicht op de hele post Buizingen.
Re: Vernieuwing Drogenbos-Gouy
In het voorjaar was ik nog eens in Buizingen, de werf was daar toen al in een volgende fase beland.
Aan mast 89temp is nog niets gewijzigd, deze draagt voorlopig nog de draadstellen Buizingen-Oisquerq/Gouy. Donkere wolken pakken zich (letterlijk op deze foto) samen boven de mast, want de aanleg van een kabel Buizingen-Oisquerq is al gestart. Van dichterbij is het duidelijk dat dit een tijdelijke mast is, er is immers niets geschilderd. Het GIS is enkel met ondergrondse kabels te bereiken, de overgang van bovengronds naar ondergronds hier op de foto dient nu nog voor het draadstel uit Gouy, maar zal binnenkort voor het vernieuwde draadstel uit Drogenbos gebruikt worden. De andere overgang bovengronds/ondergronds, voor het draadstel uit Oisquerq, is tijdelijk. Dit zal verdwijnen eens de nieuwe kabelverbinding in gebruik genomen wordt. Mast 89N is intussen klaar, het is een stevige jongen geworden. Wat een verschil met de slanke mast 89 die hier vroeger stond. Via mast 89A is mast 89N verbonden met het 3e opstijgpunt, dit is intussen in gebruik voor draadstel 644 uit Drogenbos. Onder dit draadstel gaat de verbinding naar Oisquerq door via een tijdelijk portiek. Mast 89B kan wel een verfbeurt gebruiken, nu hij nog niet onder spanning staat lijkt het mij een goed moment om daar aan te beginnen. Tot slot nog een klein overzicht van masten 89N, 89temp, 89A en 89B.
Aan mast 89temp is nog niets gewijzigd, deze draagt voorlopig nog de draadstellen Buizingen-Oisquerq/Gouy. Donkere wolken pakken zich (letterlijk op deze foto) samen boven de mast, want de aanleg van een kabel Buizingen-Oisquerq is al gestart. Van dichterbij is het duidelijk dat dit een tijdelijke mast is, er is immers niets geschilderd. Het GIS is enkel met ondergrondse kabels te bereiken, de overgang van bovengronds naar ondergronds hier op de foto dient nu nog voor het draadstel uit Gouy, maar zal binnenkort voor het vernieuwde draadstel uit Drogenbos gebruikt worden. De andere overgang bovengronds/ondergronds, voor het draadstel uit Oisquerq, is tijdelijk. Dit zal verdwijnen eens de nieuwe kabelverbinding in gebruik genomen wordt. Mast 89N is intussen klaar, het is een stevige jongen geworden. Wat een verschil met de slanke mast 89 die hier vroeger stond. Via mast 89A is mast 89N verbonden met het 3e opstijgpunt, dit is intussen in gebruik voor draadstel 644 uit Drogenbos. Onder dit draadstel gaat de verbinding naar Oisquerq door via een tijdelijk portiek. Mast 89B kan wel een verfbeurt gebruiken, nu hij nog niet onder spanning staat lijkt het mij een goed moment om daar aan te beginnen. Tot slot nog een klein overzicht van masten 89N, 89temp, 89A en 89B.
- Bijlagen
-
- IMG_7927.jpg (203.17 KiB) 3016 keer bekeken
Re: Vernieuwing Drogenbos-Gouy
mooie platen. ze ogen toch best klein vergeleken met Nederlandse 150 kvers