Lijn 723/722 (70kV) in Lint, België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Lijn 723/722 (70kV) in Lint, België

Bericht door Powerlion » 20 okt 2012 16:57

Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum.

Al bijna 20 jaar woon ik vlak naast één van de masten van de 70 kV lijn 723/722 in Lint.
Nu is het mij ooit eens te oren gekomen dat deze lijn in de nabije toekomst ging worden afgebroken. Men zei ook dat die al lang niet meer op spanning staat, maar dat geloof ik niet aangezien er tijdens regenweer nog steeds geluid van die mast komt (hoe heet dat ook weer?).

Ik heb geen foto's, maar ik heb op dit forum al een mooie topic gevonden met enkele foto's van deze lijn: http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... hilit=lint

Waar/hoe kan ik te weten komen of dit al dan niet waar is? Het ziet er mij een verouderde lijn uit (geen idee hoe oud), en tijdens de laatste decennia zijn er ook heel veel nieuwe wijken onder gebouwd. Hoe lang zou het duren om zo'n volledige lijn op te breken?

Ik woon ook vlak naast het transformatiestation in Lint, dus we hebben een mooie horizon (!).


Bedankt voor jullie antwoord.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Lijn 723/722 (70kV) in Lint, België

Bericht door Shrek » 20 okt 2012 17:23

Je kan altijd contact opnemen met elia, zij beantwoorden zulke vragen meestal wel.
Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van een project om die lijn af te breken. Het zou ook een groot project moeten zijn, want zowel Duffel als Kontich en Aartselaar worden gevoed via die lijn. In theorie is het niet onmogelijk die stations aan te sluiten op de 150 kV-lijn vlakbij, maar dat zou heel veel geld kosten.
De lijn zelf is inderdaad heel oud, gebouwd begin jaren 1930 Maar die oude 70 kV-lijnen zijn wel heel stevig gebleken (die zware storm uit de andere topic hebben ze bijvoorbeeld ook overleefd), de lijn moet zeker niet vervangen worden voor de veiligheid.

Plaats reactie