Tractieonderstations Infrabel

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 04 okt 2020 22:11

Ik kreeg in mijn inbox een PB met een interessante vraag: "Volgens het laatste investeringsplan van het 36kV net in en rond Brussel, valt de kabel uit Woluwe naar Kortenberg weg. Wat bij defect van de kabel naar Zaventem dan? "

Het tractieonderstation van Kortenberg is vandaag inderdaad gevoed op 36kV vanuit Zaventem met een reservevoeding uit Woluwe. De kabel uit Zaventem wordt vervangen, die uit Woluwe komt te vervallen. Is er dan geen redundantie meer? Stoppen de treinen met rijden wanneer er een simpel kabeldefect is?

Gelukkig niet. Dit gaat over een veranderde strategie van Infrabel. Vroeger moest elk tractieonderstation redundant aangesloten zijn, zodat het een beschikbaarheid van bijna 100% had. Elk tractieonderstation had dan ook 2 rails, minstens 2 transfo's en 2 reeksen gelijkrichters en gelijkstroomapparatuur om de 3,3 kV DC te maken. Op deze manier bouwde men elke +-15km een zwaar, volledig redundant tractieonderstation.
Sinds een tiental jaren is de strategie echter helemaal veranderd. De vraag naar stroom neemt langzaamaan toe, vooral door langere, zwaardere treinen. Er moesten dus tractieonderstations bijkomen, maar in de plaats van ook dure, dubbel gevoede, volledig redundante stations koos Infrabel voor een veel eenvoudigere layout: 1 voedingskabel voor -meestal- één transfo en één setje gelijkrichters en DC-componenten. Hier en daar is er een reservetransfo, maar de rest blijft enkelvoudig. Zulke voorbeelden vinden we in bijvoorbeeld Jette, Waremme of Genval. Deze eenvoudige tractieonderstations leveren in normale situatie een goeie 6MW, maar bij een enkelvoudige fout wordt het 0MW. Gezien de 3kV-bovenleiding in heel het land parallel gevoed wordt, leveren in dat geval de naburige tractieonderstations de nodige stroom. Lokaal kan de spanning dan een beetje dalen wanneer er veel treinen in die zone zitten, maar ze kunnen wel blijven rijden.
's Nachts, wanneer er veel minder treinen zijn, zijn deze tractieonderstations zelf niet nodig en kunnen ze helemaal uitgezet worden. Dit maakt het onderhoud en eventuele vervangingen natuurlijk veel eenvoudiger dan bij een dubbelrail station waar er altijd wel enkele onderdelen onder spanning staan.

De strategie is dus: elk onderstation mag iets minder betrouwbaar zijn, maar omdat er meer zijn is globaal de voeding wel gegarandeerd. Dit geldt ook voor het vernieuwde tractieonderstation van Kortenberg: normaal gezien levert het stroom, maar de stroomvoorziening van de bovenleiding kan eventueel overgenomen worden door Brussel-Noord, Brucargo en Leuven samen.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door pietje » 07 okt 2020 09:14

Is de keuze om op deze manier te werken altijd de standaardkeuze, of wordt dit geval per geval bekeken?
Zijn er posten die het wel erg moeilijk maken als ze wegvallen waardoor men die toch redundant gaat uitvoeren?

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Johan » 07 okt 2020 14:28

Zijn het trafo’s met spanningsregeling of met een vaste overzetverhouding?

Zijn alle aansluitingen van Elia of is er ook een eigen net, ik kan me voorstellen dat, vooral in de 150 of 110kV van Elia, het voordeliger is om b.v. 36kV met het spoor mee te leggen.

Johan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 07 okt 2020 15:56

pietje schreef:
07 okt 2020 09:14
Is de keuze om op deze manier te werken altijd de standaardkeuze, of wordt dit geval per geval bekeken?
Zijn er posten die het wel erg moeilijk maken als ze wegvallen waardoor men die toch redundant gaat uitvoeren?
Over het algemeen zijn het de onderstations midden op de spoorlijn die niet-deundant gebouwd worden, op de grote knooppunten is er wel redundantie. Soms tot wel 5 transfos en gelijkrichtergroepen waarvan er 4 tegelijk in dienst moeten zijn.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 07 okt 2020 16:00

Johan schreef:
07 okt 2020 14:28
Zijn het trafo’s met spanningsregeling of met een vaste overzetverhouding?

Zijn alle aansluitingen van Elia of is er ook een eigen net, ik kan me voorstellen dat, vooral in de 150 of 110kV van Elia, het voordeliger is om b.v. 36kV met het spoor mee te leggen.

Johan
Zonder spanningsregeling dacht ik. Deze transfo's zitten dan ook steeds op een stevig HS-net of op een MS-lijn die meteen na de HS/MS transfo van Elia aftakt. Ze hebben dus bijna geen last van spanningsschommelingen op het MS-net.

Voor die tweede vraag geeft de netkaart een goed overzicht. Infrabel is inderdad bezig stelselmatig eigen 30/36kV lijnen aan te leggen om minder afhankelijk te zijn van Elia en vooral van de distributienetbeheerders. Onder andere rond Avernas en Brussel is er al enige vordering in het eigen net, in Charleroi wordt het de komende jaren sterk uitgebouwd.

Plaats reactie