Van Eyck-Massenhoven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 16 nov 2021 18:46

Voor de zoveelste keer ben in in de buurt van Meerhout gepasseerd bij slechte foto-omstandigheden.
Ik heb er dan toch maar genomen zodat je kan zien wat de status daar is.
De bedroevende kwaliteit nemen we er dan maar bij... :x
Bijlagen
20211116_134430.jpg
Links zie je mast 34 van de 150kV lijn Meerhout-Beringen
Rechts zie je het voorlopige begin/einde van het 2 de draadstel van de lijn Meerhout-Van Eyck op mast 79M
Dit is al meer dan een maand de status, ik heb niet het idee dat hier recent nog iets gewijzigd is.
20211116_134430.jpg (729.31 KiB) 5830 keer bekeken
20211116_134526.jpg
Mast 79M iets korterbij, het weer werkt niet mee om er een mooie foto van te maken
20211116_134526.jpg (534.12 KiB) 5830 keer bekeken
20211116_134541.jpg
Een zicht vanaf mast 79M richting het HS station Meerhout.
Mast 78H verraadt nog niet dat men een extra draadstel gaat plaatsen
20211116_134541.jpg (609.43 KiB) 5830 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door Shrek » 16 nov 2021 19:09

Unk, waarom moesten de traversen van mast 78M er af? :grotegrutten:

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 16 nov 2021 21:18

Ik heb er voordien nooit op gelet of die er eigenlijk ooit aan gehangen hebben, maar Google bevestigt dat die er een jaar geleden nog aanhingen.
https://www.google.be/maps/@51.1055302, ... 384!8i8192
Zeer vreemd inderdaad, maar er zal wel een logische verklaring voor zijn, Elia gaat niet zoiets doen zonder goede reden.
Ik kan mij voorstellen dat de geleiders vanaf mast 78 naar de nog te plaatsen rails van het HS station in een andere richting gaan lopen dan die waarvoor de traversen indertijd bedoeld waren of zo, waardoor de resulterende krachten op de structuur anders is, maar dat is gewoon speculatie van mijn kant.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 21 nov 2021 23:13

Shrek schreef:
16 nov 2021 19:09
Unk, waarom moesten de traversen van mast 78M er af? :grotegrutten:
Ik heb vanmiddag gezien dat de traversen er intussen terug aan hangen.

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door voltron » 22 nov 2021 11:14

wat is dat voor mast die tussen die kattenoren staat?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door Shrek » 22 nov 2021 11:16

pietje schreef:
21 nov 2021 23:13
Shrek schreef:
16 nov 2021 19:09
Unk, waarom moesten de traversen van mast 78M er af? :grotegrutten:
Ik heb vanmiddag gezien dat de traversen er intussen terug aan hangen.
Is er iets aan gewijzigd tegenover vroeger?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door Shrek » 22 nov 2021 11:17

voltron schreef:
22 nov 2021 11:14
wat is dat voor mast die tussen die kattenoren staat?
Dat is de interne 150kV lijn tussen de 380/150 transfos en het 150kV-veld. Eén van de weinige plekken waar op 150kV bundelgeleiders gebruikt worden.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 04 dec 2021 22:25

Daarstraks, in de gietende regen, passerde ik het station in Meerhout.
Men was er bezig met het spannen van de geleiders vanaf mast 79M naar 78M.

Zou men het volledige 2de draadstel toch nog klaar willen krijgen voor de winter?

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door larsg » 04 dec 2021 23:36

pietje schreef:
04 dec 2021 22:25
Daarstraks, in de gietende regen, passerde ik het station in Meerhout.
Men was er bezig met het spannen van de geleiders vanaf mast 79M naar 78M.

Zou men het volledige 2de draadstel toch nog klaar willen krijgen voor de winter?
Het projectplan op hun site spreekt over 2 fasen.
Fase 1 is het vervangen van het 1e (enige) draadstel tegen eind 2022.
Fase 2 is het plaatsen van een 2e draadstel tegen eind 2024.

Leek me al een vreemde volgorde. Maar als ze dat 2e draadstel al klaar krijgen dit jaar zou dat zeker een mooie boost geven aan de bevoorradingszekerheid.

https://www.elia.be/nl/infrastructuur-e ... n-van-eyck

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Van Eyck-Massenhoven

Bericht door pietje » 05 dec 2021 11:50

Ik heb eerder in deze draad dezelfde bedenking gemaakt.
In de praktijk is het oorspronkelijke draadstel tot nu toe grotendeels ongemoeid gelaten, met uitzondering van een stuk in Peer, waar er ook een mast vervangen is en er dus al over enkele kilometers 2 nieuwe draadstellen geplaatst zijn.

Het lijkt op dit moment zo dat men het 2de draadstel aan het afwerken is tussen Meerhout en Van Eyck, zodat men ten vroegste na de winter kan starten met het oorspronkelijke draadstel verder te vervangen op dit stuk.
Daarna is het vooral wachten tot men het 150 kV draadstel Massenhoven-Heze kan vrijmaken om dit ook om te bouwen naar 380 kV tot in Meerhout, ergens in 2023 lees ik op de website. Dat zal qua timing wellicht te maken hebben dat men eerst de nieuwe kabel tussen Herentals en Heze in dienst wil hebben, ook ergens in 2022 voorzien.
Laatst gewijzigd door pietje op 05 dec 2021 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie