Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
-
Hans
- BerichtenCOLON 3897
- GeregistreerdCOLON 03 Dec 2011 20:49
Bericht
door Hans » 03 Mrt 2020 19:25
PJK schreefCOLON ↑04 Feb 2020 18:05
PS: dat C3 Classified was me nog niet eens opgevallen. Maar nu je het zegt!
Er zijn er wel meer die daar overheen gelezen hadden, waarschijnlijk ook op de Berg. Als je inmiddels dezelfde brief aan Minister Wiebes opvraagt via precies dezelfde URL op de website van Zuidwest-380, dan valt degenen die erop letten nu op dat er in de header een piepklein stukje informatie is veranderd waarmee men verraadt dat iemand ergens aan de rand van Arnhem een drie- of vierletterwoordje heeft gemompeld.
Omdat er wel vaker dingen verdwijnen had ik de PDF ter plekke opgeslagen op 04 februari en daaruit blijkt dat alles tot en met het referentienummer ongewijzigd is gebleven, behalve de documentstatus.
- De header van de originele brief zoals die aan Minister Wiebes is gestuurd en zoals die te lezen stond op 04 februari: C3
- c3 confidential.JPG (34.45 KiB) 14152 keer bekeken
- Dezelfde brief (met alle kenmerken en inhoud onveranderd, op dezelfde URL en onder hetzelfde documentnummer), maar nu met de header die er tegenwoordig op zit: C1
- c1 public.JPG (29.43 KiB) 14152 keer bekeken
We wachten in hoge spanning op het antwoord van de minister.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
-
PJK
- BerichtenCOLON 827
- GeregistreerdCOLON 31 Mei 2019 17:18
Bericht
door PJK » 10 Mrt 2020 17:12
DE VLAG KAN UIT!!!
Het worden vakwerkmasten!
Zojuist in de nieuwsbrief:
De minister van EZK heeft ingestemd met het volgende:
Uitvoering van de verbinding van Rilland naar Tilburg met vakwerkmasten
Link naar de officiële brief:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/docu ... 5ff8bd.pdf
-
Hans
- BerichtenCOLON 3897
- GeregistreerdCOLON 03 Dec 2011 20:49
Bericht
door Hans » 10 Mrt 2020 21:10
Kijk eens aan. Ik zie het, ze hebben het nieuws vandaag vrijgegeven.
Ontkurk de champagne, voor vakwerkliefhebbers is dit het beste nieuws sinds 2014!
-
CM
- BerichtenCOLON 57
- GeregistreerdCOLON 20 Jan 2020 01:08
Bericht
door CM » 10 Mrt 2020 22:08
Hans schreefCOLON ↑10 Mrt 2020 21:10
Kijk eens aan. Ik zie het, ze hebben het nieuws vandaag vrijgegeven.
Ontkurk de champagne, voor vakwerkliefhebbers is dit het beste nieuws sinds 2014!
Ik ben leek op hoogspanningsgebied dus mijn vraag zal wat simpel overkomen:
Is een wintrack mast duurder dan een vakwerkmast ?
Ik begrijp niet dat wintrackpalen minder storend in het landschap zijn dat vakwerkmasten.
Hoewel ik niks met die palen heb moet ik wel toegeven dat deze zowat op de snelweg staand bij Delft en Wateringen
toch met die draden een grootste aanblik geven. Nogmaals omdat je er bovenop zit daar.
Maar vakwerkmasten hebben toch absoluut mijn voorkeur!
-
PJK
- BerichtenCOLON 827
- GeregistreerdCOLON 31 Mei 2019 17:18
Bericht
door PJK » 10 Mrt 2020 22:58
Ik moest deze foto nog eens kwijt - genomen in december net na opstijgen van Schiphol. Je ziet hier de wintrack-route nabij Nieuw-Vennep. En ik durf te wedden dat als deze in vakwerkmasten was uitgevoerd, de verbinding op de foto een stuk lastiger te herkennen zou zijn. Vanaf dit standpunt gaan de wintracks absoluut niet beter op in de omgeving.
- Wintracks bij Nieuw-Vennep
- AA00FF77-44B6-4270-BC60-A9173B371DCD.jpeg (561.34 KiB) 13843 keer bekeken
-
CM
- BerichtenCOLON 57
- GeregistreerdCOLON 20 Jan 2020 01:08
Bericht
door CM » 10 Mrt 2020 23:09
PJK schreefCOLON ↑10 Mrt 2020 22:58
Ik moest deze foto nog eens kwijt - genomen in december net na opstijgen van Schiphol. Je ziet hier de wintrack-route nabij Nieuw-Vennep. En ik durf te wedden dat als deze in vakwerkmasten was uitgevoerd, de verbinding op de foto een stuk lastiger te herkennen zou zijn. Vanaf dit standpunt gaan de wintracks absoluut niet beter op in de omgeving.
AA00FF77-44B6-4270-BC60-A9173B371DCD.jpeg
Als de vakwerkmasten ook wit zouden zijn zou je ze óók goed herkennen vanuit het vliegtuig.
Het zit’m dus in de kleur kennelijk!
-
Peter_S
- BerichtenCOLON 123
- GeregistreerdCOLON 01 Sep 2014 21:40
Bericht
door Peter_S » 11 Mrt 2020 21:51
CM schreefCOLON ↑10 Mrt 2020 22:08
Ik ben leek op hoogspanningsgebied dus mijn vraag zal wat simpel overkomen:
Is een wintrack mast duurder dan een vakwerkmast ?
Yep een Wintrack mast is tot 1,5 maal zo duur als een vakwerkmast. Komt bij dat een vakwerkmast door iedere "smid" te maken is die een zaagmachine heeft en een boormachine om de profielen op lengte te zagen en de gaten erin te boren. Een vakwerkmast, de naam zegt het al, is eigenlijk een simpel ding dat bestaat uit hoeklijnen en daar hoef je geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben om die te zagen en boren.
Een wintrack mast is een conisch toelopende buis en dat eist speciale walstechnieken om die te maken. En vergeet ook niet het aan elkaar lassen van de delen wat door gecertificeerde lassers moet gebeuren. Dit soort lassers is erg schaars in ons land en daarom duur.
-
CM
- BerichtenCOLON 57
- GeregistreerdCOLON 20 Jan 2020 01:08
Bericht
door CM » 11 Mrt 2020 23:36
Dat is dan een gelukkige omstandigheid dat ze duurder zijn zodat een goedkopere vakwerkmast weer in beeld komt.
Wat de lijn in West Brabant betreft, ik vrees dat er heel wat kilometers onder de grond verdwijnen.
Wat mij ook verbaasd is dat men niet een masttype gaat gebruiken met 4 x 380 + 2 x 150 kV.
In Duitsland staan tig lijnen met zes en acht circuit combimasten. Maar goed, de oosterburen zijn meesters in
hoogspanningsmasten bouwen.
-
PJK
- BerichtenCOLON 827
- GeregistreerdCOLON 31 Mei 2019 17:18
Bericht
door PJK » 12 Mrt 2020 22:29
CM schreefCOLON ↑11 Mrt 2020 23:36
Wat mij ook verbaasd is dat men niet een masttype gaat gebruiken met 4 x 380 + 2 x 150 kV.
In Duitsland staan tig lijnen met zes en acht circuit combimasten. Maar goed, de oosterburen zijn meesters in
hoogspanningsmasten bouwen.
In het hele proces is tot nu uitgegaan van wintrackmasten. Dat is dus nooit een optie geweest.
Daarnaast denk ik dat het wegens risicospreiding ook niet echt een wens is. Plus, voor het laatste deel GTB-TLB zou je 5 circuits 380 én 2x 150 nodig hebben.
-
Shrek
- BerichtenCOLON 2515
- GeregistreerdCOLON 18 Mei 2012 17:53
Bericht
door Shrek » 12 Mrt 2020 23:42
Combimasten, hoe mooi ze ook mogen zijn, zijn veel complexer om te onderhouden. Eén draadstel correct afschakelen is al een hele procedure (met voorafgaande berekeningen enzo), als je ook nog eens moet rekening houden met onderliggende draadstellen wordt het al helemaal een soep. Als je een ruim berekend net met heel veel redundantie hebt kan dat, maar wanneer je het onderhoud van een zware invoedingslijn op 150kV moet laten afhangen van de planningen in het koppelnet wordt het heel complex.
Elia vermijdt dan ook zoveel mogelijk in nieuwe lijnen dat een 380kV-lijn boven een 150kV-lijn passeert, op dezelfde masten monteren gebeurt al helemaal niet meer.