Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Peter_S » 10 aug 2020 23:28

Shrek schreef:
10 aug 2020 23:09
Vergeet het onderhoud niet! In een vakwerk kan je klimmen en allerlei rommel omhoog takelen, voor een buismast heb je bijna standaard een hoogtewerker nodig.
Waarbij het maar de vraag is hoe lang of dat je nog mag blijven klimmen in een vakwerkmast arbo technisch gezien.

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Bram Gaastra » 10 aug 2020 23:35

Shrek schreef:
10 aug 2020 23:09
Vergeet het onderhoud niet! In een vakwerk kan je klimmen en allerlei rommel omhoog takelen, voor een buismast heb je bijna standaard een hoogtewerker nodig.
Daar komt bij dat er aan de buitenkant geen ladder aan de wintrack hangt.
En als je al binnen omhoog wil dan moet je waarschijnlijk de zaklamp gebruiken (als er al geen lamp is ) en vakwerk is gelukkig in die zin gewoon buitenlicht en met een ladder 😎
Zelf ben ik ook blij dat het vakwerk wordt en ook dat er vanaf Geertruidenberg naar Tilburg de nieuwe verbinding parallel gaat lopen met de kleerkastenlijn.
De nieuwe verbinding loopt samen met de nieuwe kleerkastmasten noorderlijker dan de huidige Kleerkastmasten.
Ik ben benieuwd 😎
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 11 aug 2020 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door maurice » 11 aug 2020 11:17

Shrek schreef:
10 aug 2020 19:29
voltron schreef:
10 aug 2020 15:47
wow!! :shock:

Waarom hangt 380 kv aan de buitenzijdes?
Ik vermoed om het onderhoud te vergemakkelijken. Nu kan je vanuit de mast een bretel of isolator op 150kV vervangen zonder een 380kV-circuit te moeten uitzetten. Moest de 150kV buitenaan hangen dan zou zo'n operatie een stuk complexer zijn.
Een 150kV-circuit uitzetten bij een interventie op de 380kV is dan weer niet zo erg, de overdimensionering op 150kV is veel groter dan op 380kV.
Ga er maar van uit dat beide circuits aan één zijde van de mast worden uitgeschakeld als er onderhoud aan één van beide nodig is. De afstanden zijn kleiner dan de afstanden die nodig zijn voor veilig werken in de nabijheid van hoogspanning.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door maurice » 11 aug 2020 11:21

Nog een aanvulling: ik denk dat deze configuratie is gekozen vanwege magneetvelden. Doordat de 150kV geleider dichterbij de mast kan worden opgehangen dan de 380kV, kan de mast als geheel smaller blijven. De minimale afstand tussen de 150 en 380kV is immers gelijk, ongeacht de volgorde.

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Bram Gaastra » 11 aug 2020 15:44

maurice schreef:
11 aug 2020 11:21
Nog een aanvulling: ik denk dat deze configuratie is gekozen vanwege magneetvelden. Doordat de 150kV geleider dichterbij de mast kan worden opgehangen dan de 380kV, kan de mast als geheel smaller blijven. De minimale afstand tussen de 150 en 380kV is immers gelijk, ongeacht de volgorde.
Aha op die manier.
Zelf vraag ik me alleen af waarom de hele verbinding niet bovengronds wordt maar dat hij waarschijnlijk bij het eerste stukje vanaf Rilland naar iets ten oosten ondergronds gaat wat ik in de Atlas zag.
Als het 380 kv is , dan is het toch zo dat de hele verbinding beter bovengronds kan of moet ?

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door voltron » 11 aug 2020 16:53

maurice schreef:
11 aug 2020 11:21
Nog een aanvulling: ik denk dat deze configuratie is gekozen vanwege magneetvelden. Doordat de 150kV geleider dichterbij de mast kan worden opgehangen dan de 380kV, kan de mast als geheel smaller blijven. De minimale afstand tussen de 150 en 380kV is immers gelijk, ongeacht de volgorde.
grappig dat het bij de Wintracks dan andersom is. Er komt bij de Vlake tunnel toch een crossing mast die erg lijkt op 4 circuits masten uit deze lijn, maar hier is de 380 kV aan de binnenkant

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Hans » 11 aug 2020 21:17

Meteen de eerste dag na het einde van de vakantie. Daar is ie dan eindelijk. 8-)
Kijk, zo begint het nieuwe werkseizoen toch nog leuk. Morgen maar eens een artikel op de voorpagina slingeren.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 13 aug 2020 19:29

Mark schreef:
10 aug 2020 22:00
In de visualisatietool die nu online staat, staat een andere (simpelere) oplossing voor Tilburg (zie hieronder). Zou dit niet meer actueel zijn, gezien de aparte procedure die hiervoor opgestart is?
De tekening op de website voor de lijn Rilland-Tilburg is wat simpeler dan die op de aparte site voor het station Tilburg, dat als eerste wordt gebouwd. Zie de schets op deze pagina:
https://www.zuid-west380kv.nl/oost/meer ... on-tilburg

Overigens vraag ik me wel af hoe die drie trafo's aan die ene/dubbele 150kv grondverbinding gekoppeld worden als op dit station geen 150kV schakelveld komt. Want daarvan heb ik nergens een indicatie gezien.

Schets 380kV Tilburg.png
Schets 380kV Tilburg.png (504.3 KiB) 8258 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Shrek » 13 aug 2020 19:39

Men heeft uit gemak twee 150kV-circuits getekend, maar dat kunnen er even goed 3 worden. Buiten wij merkt niemand zoiets op ;)

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 13 aug 2020 19:41

Hans schreef:
11 aug 2020 21:17
Meteen de eerste dag na het einde van de vakantie. Daar is ie dan eindelijk. 8-)
Kijk, zo begint het nieuwe werkseizoen toch nog leuk. Morgen maar eens een artikel op de voorpagina slingeren.
Leuk stuk geworden hoor... Ben benieuwd naar die caravelles. Er is één aftak in de tracékaart bij Zevenbergschen Hoek die van dichtbij is ingetekend, en daar zie ik ze niet. Maar of deze spaghetti enigszins realistisch is kan ik slecht inschatten. Zelfs in de virtele wereld zul je zien dat er nét een vrachtwagen voor rijdt.

150kVZBHoek.png
150kVZBHoek.png (1.11 MiB) 8250 keer bekeken

Plaats reactie