Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Peter Forbes » 25 apr 2023 21:45

Recent met een van de ontwerpers van de wintrack masten gesproken. Ik begrijp van hem dat de wintrack nooit bedoeld is geweest als vervanger voor vakwerkmasten, maar als alternatief voor tracés waar anders kabel gebruikt moest worden. Doordat ze een kleinere ruimte nodig hebben, kunnen ze toegepast worden op plaatsen waar geen vakwerkmasten passen en anders voor kabel gekozen zou moeten worden.

Qua kosten gaf hij aan dat kabel ongeveer 5 keer zo duur is als vakwerkmasten en de wintrack ongeveer 3 keer zo duur als vakwerkmasten. Ze zijn volgens hem nooit ontworpen als vervanger voor vakwerkmasten of om gehele lijnen mee uit te voeren.

Belangrijk nadeel van de wintrack masten is dat je de fasen niet kan transponeren. Hierdoor zijn de verschillende impedanties naar aarde niet gelijk en zijn de distantie beveiligingen erg lastig goed in te stellen.

Waarom Tennet er toch voor gekozen had hele lijnen met wintrack uit te voeren, had hij ook geen antwoord op.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door pietje » 26 apr 2023 00:00

Dat lijkt mij vooral in de richting te gaan van een uniform uitzicht.
Als je telkens ene 10-tal masten van het ene type afwisselt met een 10-tal van een ander type, geeft dat een nogal rommelig beeld.

Uiteraard blijft het dan vreemd dat in de buurt van bestaande, te behouden lijnen (zoals in Zeeland) er alsnog voor de Wintrack werd gekozen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Hans » 26 apr 2023 09:07

Inmiddels is ook het bericht gekomen dat een van de twee boegbeelden van architectenbureau Zwarts&Jansma is overleden, het bureau dat voor het precieze ontwerp verantwoordelijk is. De wil van de architecten is bepalend geweest voor de precieze keuze van de kleuren (papyruswit en glanzend zwart) en voor de horizontale bretels in de tweecircuit-hoekmasten.
Voordat we neigen naar mopper, de wintrack heeft wel een keer de Staalprijs gewonnen. En ook binnen de wintracks verschillen de smaken omdat we met drie generaties van die masten te maken hebben. Het is en blijft een bijzonder hoofdstuk, toch ben ik blij dat we nu weer doorbladeren.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Dweep
150 kV
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Dweep » 14 jun 2023 21:29


Walker
middenspanning
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2018 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest 2

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Walker » 26 mar 2024 13:15

Vandaag een artikel in Trouw hierover:

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... oogle.com/

ds23man
380 kV
Berichten: 1805
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door ds23man » 26 mar 2024 13:55

Weer een betaalmuur...

Walker
middenspanning
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 okt 2018 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest 2

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door Walker » 26 mar 2024 13:57


ds23man
380 kV
Berichten: 1805
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door ds23man » 26 mar 2024 14:07

Leuk, nu een klikmuur...

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door PJK » 26 mar 2024 15:34

Het is wel allemaal oud nieuws dat Trouw neerpent...

Wat ik overigens al een paar keer ben tegengekomen is dat er "een aanpassing aan de vakwerkmasten is waardoor het magneetveld rond die masten kleiner werd". Maar wat is dat dan, welke aanpassing aan vakwerkmasten heeft het magneetveld daarvan doen verkleinen?

Gebruikersavatar
ECrapton
middenspanning
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 mar 2024 18:08
Dichtstbijzijnde trafo: RLL

Re: Geen wintracks maar vakwerk naar Tilburg

Bericht door ECrapton » 27 mar 2024 09:05

Als amateur: Ik heb vergelijkbare vragen gesteld in topic Amateur Wintrack Vragen. Daarin ook een link naar verhaal van Tennet over het ontwerpen van de nieuwe Moldau mast.

Het verhaal is lang gweest dat Wintrack masten een smaller magneetveld zouden veroorzaken en dat een belangrijke reden was voor de keuze. Zie ook wat posts hierboven. Maar de door Tennet gebruikte plaatjes vergelijken een Donau mast met Wintrack met de bundels tussen de palen. In werkelijkheid hangen die aan beide kanten van te palen, dus hoe groot is het werkelijk voordeel gewantificeerd appels-appels vergelijking. Denk er ook aan dat de Wintrack masten hoger zijn en de bundels strakker gespannen zijn, dat geeft ook een lager magneetveld maar dat geld ook voor een vakwerkmast.

Ik had gehoopt een objectieve berekening te vinden ergens Wintrack magneetveld vs vakwerkmast (Moldau) met vergelijkbare afspanning. Als dit verschil in werkelijkheid vrij klein is (zo lijkt het nu met die Moldau mast) waarom heeft Tennet dan ooit ingezet op die Wintrack masten, die veel duurder zijn. Waarom konden ze 10 jaar geleden die Moldau mast niet onworpen krijgen en nu wel? De fundamentele berekeningen van magneetvelden ed en CAD design konden we 10 jaar geleden ook wel.

Plaats reactie