Netproblematiek

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Netproblematiek

Bericht door ElektroThriller » 30 aug 2019 13:16

Weliswaar zijn hier & daar in deze context recent bijdragen geplaatst, maar toch start ik een nieuw draadje, wegens een artikel in de Volkskrant van vandaag. Goed nieuws is natuurlijk dat het huishoudelijk stroomverbruik afneemt, ondanks een toename in het aantal elektrische apparaten in de huishoudingen. Alleen al de GLEXIT (gloeilampenexit) spaart des winters heel wat productievermogen uit.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netproblematiek

Bericht door kevelek » 30 aug 2019 19:37

Interessant artikel, al herhaalt het eigenlijk wat we al jaren zien aankomen.

Hoe wordt het dalende verbruik van de huishoudens aangetoond? Via de jaarlijkse afrekening afgeleid van de meterstand?
Dit lijkt me in een tijdperk van decentrale productie geen accurate methode, door de (voornamelijk) zonnepanelen daalt inderdaad de netto geleverde energie aan het gemiddelde huishouden. Het zou met sterk verbazen dat het gemiddelde huishouden vandaag minder elektrische energie verbruikt dan pakweg 15 jaar terug.

Voor het netgebied waar ik zelf werkzaam ben, heb ik weet van enkele "grote" datacenters en/of grote verbuikers. Deze worden, indien de benodigde vermogens dat vereisen, niet aangesloten "in de lus" maar rechtstreeks naar een MS schakelpost. Of beter nog, rechtstreeks naar een transformatorenstation. (komt ook de bedrijfszekerheid ten goede) Een voorafgaande netstudie door de DNB bepaalt de mogelijkheden tot aansluiting, indien blijkt dat hiervoor nieuwe aanleg noodzakelijk is, dan is dat op koste van de klant.

Ik heb al menige keren gezegd dat de huidige MS netten met een spanning van 10,11 en 12kV gedoemd zijn om binnen enkele decennia plaats te moeten ruimen voor MS netten van minsten 20 tot 30kV. Voorlopig verklaren de meeste mensen me nog zowat gek :jaleuk
Gewoon al de besparing op de netverliezen is al een argument om over te stappen naar een hogere spanning.
Hoe langer men daar mee gaat wachten, hoe duurder het zal worden om de overstap te maken.
Zomaar alles ombouwen gaat natuurlijk niet, en zou een immense kapitaalsvernietiging betekenen. Maar in gebieden met veel industrie of in grote steden, zou het langzaam opbouwen van een parallel net, om zo geleidelijk over te stappen, een goede toekomstvisie zijn me lijkt.

Hier in het betrekkelijk kleine Vlaanderen zijn voorlopig nog niet zo veel (gekende) problemen met aansluitingscapaciteit.
Als je de netkaart bekijkt lijkt me België dichter "bevolkt" te zijn qua transformatorenstations dan Nederland. Al spant Duitsland wel de kroon :grotegrutten:
Sterker nog, een transformatorenstation hier enkele Km´s verder, staat op de slooplijst. Doordat het door beide actieve DNB´s bijna uitsluitend als back-up wordt gebruikt, wegen de kosten van investeringen niet op tegen de noodzaak ervan.

Windmolen projecten worden in Vlaanderen vaak aangesloten op 30kV (DNB) of 36kV(Elia) en belasten dus het MS net niet.

Benieuwd voor de toekomst van het hoog- en middenspanningsnet.. :grin:
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Netproblematiek

Bericht door Johan » 02 sep 2019 11:27

Kevelek,

Jou idee om met een hogere middenspanning te gaan werken is in de, ik dacht, tachtiger jaren al uitgewerkt in uitvoering genomen bij het GEB Rotterdam nu onderdeel van Stedin.
De kennis van mij komt uit een artikel in het tijdschrift ELEKTROTECHNIEK (later nog naar gezocht maar niet terug kunnen vinden).
Het toenmalige net was opgebouwd met de stappen 150kV-25kV-10kV. In de binnenstad was er toen al sprake dat het net aan zijn grenzen aanliep.
Uit een studie is toen de volgende oplossing naar voren gekomen, we gaan een transformatiestap overslaan en gaan werken met maar twee netten 150kV en 20kV.
De eersten netten moesten uit een omgebouwd station 150/20kV Rotterdam Centrum komen, wat toen vermoedelijk eerst een 25/10kV station was. Bij de verdere uitwerking is het 20kV niveau opnieuw overwogen en na verder onderzoek is 23kV als spanning gekozen. Deze oplossing is gekozen omdat met 23kV nog goed de oude 25kV stations zijn te voorzien, terwijl 23kV schakelmateriaal stukken goedkoper was als 25kV schakelinstallaties.
Nu worden uit 150/23kV Rotterdam Centrum ook nog een aantal oud 25/10kV stations aangesloten met 23kV. In het centrum zijn de 10kV stations omgebouwd naar 23kV. Er is wel een nadeel, omdat een 10V ring ± 4,5 MVA aankan, kan op een 23kV ring ± 30 MVA aangesloten worden. Daardoor is de uitval bij een storing veel groter. Op de netkaart zijn de, op 150/23kV Rotterdam Centrum aangesloten 25/10kV stations te zien, het 23kV net is uitgezocht door Henk. Jammer genoeg zijn er geen openbare gegevens van het 23kV distributienet.
Later zijn ook andere gebieden omgebouwd, waarbij meerdere 25/10 kV stations zijn verdwenen.
Op andere plaatsen binnen het Stedin gebied wordt gelijk een 23 kV net aangelegd.

Johan

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netproblematiek

Bericht door kevelek » 02 sep 2019 18:25

Dag Johan,

Ik had (via onze Netkaart) al weet van sommige gebieden in NL waar 23KV MS netten worden uitgebaat.
Echter is in België die stap nog niet gemaakt, daar doelde ik voornamelijk op.
Er zijn legio plaatsen waar nu al geen plaats meer is in het voetpad, we kunnen geen kabels blijven bijleggen...
En een andere beperking is de aansluitcapaciteit van de opgestelde apparatuur in de bestaande distributiecabines. Deze legt de maximale grens van een MS kabel op 240². Voor feeders naar schakelposten geld deze beperking natuurlijk niet.

Het probleem van een grotere geografische impact kan in principe door een sterkere vermazing van het net worden teruggedrongen tot een aanvaardbare waarde.

Het blijft een moeilijk verhaal, je kan op papier een perfect robuust en krachtig toekomstgericht distributienet uitwerken. Maar zo werkt de praktijk natuurlijk niet.
Als we het gaan hebben over kost en baat, dan is de keuze om een bestaand net te versterken waar het echt noodzakelijk is, véél aantrekkelijker dan het moeten opbouwen en exploiteren van een parallel net.

DNB´s hopen vandaag de dag vooral op technische innovaties van decentrale productie in combinatie met lokale energieopslag en intelligente verbruikers om in de toekomst het MS en LS net stabiel te houden.
Ik heb al vele denkoefeningen gemaakt voor wat betreft elektrische voertuigen, zonnepanelen, warmtepompen en dergelijk. Maar er zijn zo veel verschillende situaties en mogelijkheden die tot een veelvoud van mogelijke oplossingen leiden, dat het zeer moeilijk is om zonder duidelijk richting waar het heen zal gaan tot een consensus te komen wat betreft de toekomst van het distributienet.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netproblematiek

Bericht door kevelek » 06 sep 2019 21:18

Dat is natuurlijk ook een manier...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/06 ... ef-doet-s/
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Netproblematiek

Bericht door maarten » 09 sep 2019 12:22

Dat maakt batterijen (Tesla Powerwall e.d.) als tussenopslag wel aantrekkelijker.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netproblematiek

Bericht door kevelek » 17 aug 2020 20:17

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/15 ... r-betalen/

De volgende episode in het verhaal van de digitale meter staat al klaar, en het vorige (terugdraaiende teller) is nog niet verteerd. Uiteraard was de introductie van de digitale meter er niet enkel om meteropnemers uit te sparen en consumenten inzage te geven in hun verbruik. Benieuwd wanneer ze de "arbeidsfactor" een diepere betekenis gaan geven. Technisch hebben ze natuurlijk overschot van gelijk. Pieken wil geen enkele beheerder op zijn net hebben, maar was het niet dat deze nu net in de winter vallen als de zonnepanelen de batterijen niet meer gevuld krijgen om ze af te vlakken?? :wtvnnks:
Eerst subsidies geven voor elektrische wagens en warmtepompen, om dan dat geld via een omweg terug te vorderen via een heffing op piekverbruik.
Want als je echt heel braaf bent en elektrisch kookt, elektrisch rijd en je huis verwarmt met een warmtepomp - precies volgens het toekomstmodel dat men zo graag zou zien - is men nu wel heel slecht af. want dan is een verbruikspiek van 3-4kW dagelijkse kost in de winter.
Misschien beter stoppen met de subsidies, maar dat geld steken in een net dat wel de toekomst kan weerstaan.

In het geval dat een meerderheid van de gezinnen in de nabije toekomst hun energie van de PV panelen gaat opslaan in batterijen. En/of een micro wkk / brandstofcel heeft draaiende op waterstof gemaakt met de overschotten in de zomermaanden. Zodoende geen noemenswaardige afnames meer doet van het publieke net, noch energie injecteert of piekvermogen afneemt. Hebben ze natuurlijk opnieuw een groot probleem, want hoe gaan ze dan genoeg geld verzamelen om het net in bedrijf te houden voor het resterende publiek? heffingen op te weinig verbruik, of een dure forfaitaire vergoeding voor een aansluitpunt als back-up misschien :DD
Er staan nog interessante tijden voor de boeg lijkt mij.

Had men consumenten consumenten gelaten, en een systeem van participatie in grote hernieuwbare projecten op poten gezet (technisch correct uitgevoerd qua aansluiting op het net) waar men via een soort dividend korting kon krijgen op energie thuis verbruikt. dan had men geen problemen gehad met spanningshuishouding door PV en bodemloze putten van groenstroomcertificaten. Men had weliswaar het net nog moeten versterken voor elektrische wagens en warmtepompen. Maar door een evenredig gestegen volume verbruikte energie was daar dan ook meer geld voor geweest.
Iedere geïnvesteerde € in groen stroom was dan ook nog eens efficiënter gebruikt geweest want een PV park bouwen van 1MWp is efficienter in werking en goedkoper in onderhoud en constructie dan 400x 2,5kWp op een particulier zijn dak thuis. (van mij mogen het ook windmolens zijn of dergelijke)
Net zo is ook een publiek warmtenet efficiënter dan 100 of meer aparte gasketels/ warmtepompen.

Natuurlijk heeft ook dit verhaal zijn nadelen en zwaktes, maar wat brainstormen en ideeën uitwisselen kan nooit kwaad lijkt me.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Netproblematiek

Bericht door Shrek » 17 aug 2020 20:36

De nieuwe regeling lijkt mij maar een tussenstapje naar een systeem met kwartierprijzen. Dan pas zal men de consument echt kunnen stimuleren om het net stabiel te houden.
Tot zolang lijkt dit mij wel een goede incentive om batterijen ingang te doen vinden, die zullen ook later nog van pas komen.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Netproblematiek

Bericht door kevelek » 17 aug 2020 21:32

Shrek schreef:
17 aug 2020 20:36
De nieuwe regeling lijkt mij maar een tussenstapje naar een systeem met kwartierprijzen. Dan pas zal men de consument echt kunnen stimuleren om het net stabiel te houden.
Tot zolang lijkt dit mij wel een goede incentive om batterijen ingang te doen vinden, die zullen ook later nog van pas komen.
Inderdaad. Thuisbatterijen kunnen dan probleemloos voordelig geladen worden met goedkope energie van het. Zelfs in de winter in de daluren. En terugleveren aan het net bij bv een uitval van een kerncentrale of piekvraag van de industrie. Alsnog hebben we dan natuurlijk nog steeds een distributienet nodig dat dat vermogen kan transporteren bij zowel zeer goedkope energie (opslag) als zeer dure energie (teruglevering)
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Netproblematiek

Bericht door pietje » 18 aug 2020 11:29

Het grote probleem met de nieuwe regeling is in mijn ogen dat het een deel van de elektriciteitskosten zal "vastzetten" dus niet meer rechtstreeks afhankelijk maken van het verbruik.
Hierdoor zal de prijs per kWh van de afgenomen energie dalen: het wordt dus voordeliger om energie te verbruiken (verspillen), zolang je maar geen pieken maakt.
Een piekverbruik van ongeveer 5 Kw zullen de meeste gezinnen wel regelmatig halen, zeker als er sprake is van toestellen met groot vermogen in huis zoals hierboven vernoemd.

Om zoveel mogelijk de vraag te kunnen sturen, zouden dit soort forfaits vermeden moeten worden, want met alleen de elektriciteitsprijs aan groothandelstarief, zal er voor de consument amper een verschil zijn.

Wat men wel had kunnen doen is om het eens eenvoudig te maken: men maakt een piektarief en daltarief voor afname en nog eens 2 tarieven bij injectie.
Zorg dat die niet vasthangen aan dagen en uren voor het hele jaar, maar maak de omschakeltijden vooraf bekend.
Dit hoeft niet overal hetzelfde uur te zijn, maar zou wel over een langere periode overal gelijkaardig moeten zijn.

Hiermee kan je echt aan vraagsturing doen

En om volledig te zijn, kan je ineens ook een soort "superdal" tarief maken, voor op momenten dat de groothandelsprijzen negatief dreigen te gaan. je zou dan bv. nog 5 cent/kWh betalen bij afname en 0 cent krijgen bij injectie.

Het is al langere tijd duidelijk dat de VREG als belangrijkste doelstelling heeft om het vooral Fluvius zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zoveel mogelijk zekere inkomsten, waar zo weinig mogelijk prestaties of netkwaliteit tegenover moet staan.

Plaats reactie