26 kV gered!

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

26 kV gered!

Bericht door Shrek » 27 aug 2019 03:17

De eerste hoogspanningslijnen in Limburg, om de verschillende mijnsites te verbinden, stonden op 26kV.
Deze spanning werd langzaamaan uitgerold over vrijwel de hele provincie. In onder meer Mol en Langerlo werd dit net verbonden met het bestaande 70 (of toen zelfs nog 110) kV-net.
Toen er echter een grote 70kV-lus door de hele provincie en een zware 150kV-lijn naar Overpelt gebouwd werden verloor het 26kV-net haar bestaansrecht. De mijnen waren intussen ook gesloten en de distributienetbeheerder koos voor 10kV, waardoor enkel nog een handvol industriële aansluitingen overbleef.
Elia was dan ook lange tijd van plan dit spanningsniveau af te schaffen en de industriële klanten te laten omschakelen naar 10kV.

Tot echter... in Lommel een groots project de kop opstak. Op de (vervuilde) gronden van de voormalige zandwinning kan je niet veel nuttigs doen, behalve er een gigantisch groenestroompark van maken. 100MW zonnepanelen en 100MW windturbines zijn gepland, een deel is zelfs al gebouwd en in gebruik (zoek maar even Kristalpark op). 200MW afvoeren op 10kV is gekkenwerk en een nieuw 150kV-station bouwen is dan weer heel kostelijk.
Dus hebben Elia en Interenerga (de distributienetbeheerder) beslist om het 26kV-net in stand te houden. De twee transfo's 150/26kV in Lommel van 60MVA kunnen samen het volledige windvermogen afvoeren. Vermits er nog geen andere productie opzit en redundantie voor productie niet nodig is kan de 100MW hier ingevoed worden.
Maar wat dan met de 100MW zonnepanelen? Die worden aangesloten via het interne 26kV-net van de Nyrstar fabriek vlakbij. Blijkbaar hebben zij capaciteit over om dat er nog even bij te nemen.
Het 26 kV-net rond Lommel is dus gered! Hoewel... Alle nieuwe kabels en transfo's zijn 30kV-ready. Op een goeie dag, wanneer alle klanten zijn aangepast, zullen ze het geheel omschakelen en maakt het groen op onze netkaart plaats voor paars.
Toch nog liever dat dan banale 10kV-aansluitingen ;)

Ook Infrabel (de Belgische spoorweginfrabeheerder) is blij met deze ontwikkelingen. Zij plannen immers een nieuw tractieonderstation in Lommel. Op 10kV is het altijd oppassen met piekvermogens, een 26kV-aansluiting is echter perfect om bovenleidingsspanning uit te maken. Binnenkort krijgt het 26kV-net er dus een grote producent en een nieuwe klant bij. Hoera !

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 26 kV gered!

Bericht door Hans » 27 aug 2019 15:26

Kiek an, dat horen we graag. Aparte ontwikkelingen, maar een mooi voorbeeld dat het soms ook een keer wél precies goed uit kan komen.
Daar gaan we even wat mee doen op de voorpagina. :grin:

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: 26 kV gered!

Bericht door Shrek » 27 aug 2019 15:32

Ik denk ook wel dat het zonnepark met een piekvermogen van 100MW het grootste uit de Benelux is.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 26 kV gered!

Bericht door Hans » 27 aug 2019 17:19

Hangt ervan af of ie al af is. Het Kristalpark was 99,5 MW meen ik me ergens van te herinneren, waarschijnlijk om een of ander wettelijk kader van toepassing boven 100 MW te vermijden.
In Groningen wordt momenteel gebouwd aan een zonnepark die daadwerkelijk over de 100 MW heen zal gaan, maar die is nog niet geheel opgeleverd. (Ik zal 'm eens op de netkaart heisteren.) Als het Kristalpark al wel is opgeleverd, dan heeft die (heel even) het record.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: 26 kV gered!

Bericht door Shrek » 07 sep 2019 15:35

Bij de inhuldiging zeiden ze dat het het grootste was, maar dat kan inderdaad maar voor korte tijd geweest zijn ;)
Ik heb wel ergens iets verkeerd gelezen: het interne net van Nyrstar staat op 15kV, niet op 26kV. De PV-installatie hangt dus op 15kV, de windturbines op 26kV.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 26 kV gered!

Bericht door Hans » 07 sep 2019 15:50

Geen zorgen, dat passen we even aan op de voorpagina.
De netkaart was al bijgewerkt zie ik. Uiteraard. :grin:

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: 26 kV gered!

Bericht door Shrek » 07 sep 2019 16:03

Toen ik het even ging uitpluizen ben ik erachter gekomen dat Nyrstar om het eigen net te voeden onder andere een 75MVA transfo 150-15kV heeft staan. Zo'n kanjer HS-MS vindt je nergens in de Elia-posten :shock: In totaal kan Nyrstar zo'n 100MW redundant uit het net halen, in de omgekeerde richting 100MW PV aansluiten is dus geen probleem, wetende dat de fabriek volcontinu draait en er dus altijd tientallen MW afgenomen worden.

Plaats reactie