Zuyderzon in mijn achtertuyn

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door Knarvel » 02 jul 2019 06:17

Johan schreef:
09 jun 2019 11:52
Blijft wel een vraagteken over voor mij, twee bundels 630 Al bij 10 kV (tussen 10,4 en 10,6 kV) en een zonnepark van 35 MWp. Dan zijn de kabels bij vollast dan wel zo’n 35% overbelast. Best mogelijk dat dit gemakkelijk kan, de vollasttijd is altijd maar een heel klein deel van de dag. Johan
Het park heeft 98.560 panelen van elk 345 Wp, dat geeft dan 34.003.200 Wp. Dat is de reclamewaarde. Omdat de panelen in een O-W opstelling staan, is er een langere dag-productie maar ook een lagere gelijktijdigheidsfactor. De 110 omvormers kunnen 20.350 kVA verwerken, de negen LS/MS trafoos 22.500 kVA. Die trafoos laten zich wel enigzinds overbelasten, de omvormers eerder niet. Daaruit volgt dat de afgaande MS kabels niet overbelast zullen worden.
Er was 16 jun een open dag, die hebben we helaas gemist. :jaleuk Misschien is er nog een gelegenheid bij de (feestelijke?) opening...

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 02 jul 2019 11:39

Er wordt vanuit gegaan dat beide circuits omgezette zonne-energie transporteren. Ik vraag me af waarvandaan bijvoorbeeld voeding van die 110 omvormers komt. En er is natuurlijk nog meer overhead, bijvoorbeeld command & control. In een normale huiselijke omgeving is er altijd 230 V aanwezig. Als je de geconverteerde zonne-energie zou gebruiken voor de voeding van omvormers, zou een catch 22-situatie ontstaan. Graag een opinie hierover!
Uiteraard zijn er diverse industrieën in de omgeving, zoals betoncentrale, biogasinstallatie et cetera. Wellicht wordt er vanuit die context gevoed.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door Shrek » 02 jul 2019 15:04

ElektroThriller schreef:Er wordt vanuit gegaan dat beide circuits omgezette zonne-energie transporteren. Ik vraag me af waarvandaan bijvoorbeeld voeding van die 110 omvormers komt. En er is natuurlijk nog meer overhead, bijvoorbeeld command & control. In een normale huiselijke omgeving is er altijd 230 V aanwezig. Als je de geconverteerde zonne-energie zou gebruiken voor de voeding van omvormers, zou een catch 22-situatie ontstaan. Graag een opinie hierover!
Uiteraard zijn er diverse industrieën in de omgeving, zoals betoncentrale, biogasinstallatie et cetera. Wellicht wordt er vanuit die context gevoed.
De MS kabels kunnen even goed in de andere richting werken. smorgens wanneer er geen zon is bijvoorbeeld zullen de hulpfuncties gevoed worden vanuit het MSnet. Pas wanneer er genoeg zon is gaat de stroom de andere kant op.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door Johan » 02 jul 2019 17:09

Wat een verschil, 34 MWp en gelijkrichters voor 20 MW. Dus een aansluiting voor ±20 MVA, dat kan prima op die twee verbindingen.
Wel een goede oplossing om de aansluiting een stuk goedkoper te krijgen!
Op de gelijkrichters moeten dan evenveel oostelijke als westelijke panelen zijn aangesloten.
Een gegeven missen we nog, de LS zijde van de 2500 MVA trafo's.

Als die anders is dan 230/400 volt dan zal er nog een 10/0,4 kV trafo zijn, mogelijk in derde deur van de grote ruimte.
De kabels uit de laatste sparingen data en mogelijk 230/400 volt kabels.

Johan

RolandB
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 16:35
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door RolandB » 02 jul 2019 20:41

Volgens de datasheet van ABB http://search.abb.com/library/Download. ... ion=Launch is de wisselstroomzijde van de inverter nominaal 800 V.
Als er ergens 230 of 400 volt nodig is, dan zou er een aparte "eigen bedrijf" trafo moeten zijn. De inverters zelf hebben het niet nodig. Command & control was historisch gebaseerd op 110V gelijkspanning (uit een accubatterij?) Ik weet niet of dat tegenwoordig nog steeds de standaard is.

Aan de gelijkstroomzijde zijn de inverters elk voorzien van 12 MPPT's die elk uit 2 parallelle strings mogen bestaan.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door Knarvel » 02 jul 2019 23:47

ElektroThriller schreef:
02 jul 2019 11:39
Er wordt vanuit gegaan dat beide circuits omgezette zonne-energie transporteren. Ik vraag me af waarvandaan bijvoorbeeld voeding van die 110 omvormers komt. En er is natuurlijk nog meer overhead, bijvoorbeeld command & control.
Ik heb alleen met kleine residentieële omvormers (<20kVA) gewerkt. Daar is geen enkele hulpvoeding, en gaat de inverter met zijn communicatie samen met de zon op zwart. De supervisory sw (als die er al is) aksepteerd dat volkomen en wacht geduldig op de nieuwe dag.
Bij de grote jongens in omvormerland zal dat niet anders zijn, als er geen input naar de inverters komt is er ook niets te meten. Mogelijk is er een kleine supervisory processor met een kleine batterij ingebouwd, maar nodig is dit m.i. niet. De transformatorstations zullen wel het een en ander aan beveiligingen hebben en dus ook een hulpspanningsvoorziening hebben. Ook zullen in deze ruimten een comptable meetinrichting, verlichting en wcd voor elektrisch gereedschap, verwarming en / of koeling aanwezig zijn. Daar zal wel een hulptrafo of een aparte LS aansluiting vanuit het openbare net voor beschikbaar zijn.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 03 jul 2019 11:00

Ik vraag me af hoe het bij de inmiddels vele particuliere installaties geregeld is. Stel dat het daar net zo gaat als Knarvel bespreekt. Stel nu dat er midden op een zonnige dag een outage is; die dingen kunnen gebeuren. De outputs van al die inverters zouden dan gewoon op het net blijven staan. Ik denk niet dat netbeheerders daar blij mee zouden zijn. Vermoedelijk zou de aanwezigheid van netspanning een nodige voorwaarde voor de werking van de inverter moeten zijn. Wie zelf zonnepanelen op zijn dak heeft zou eens kunnen kijken of de inverter nog werkt als je de hoofdschakelaar uitzet.
Iets anders. Nabij het Zuyderzonstationnetje is Bredenoord met zijn aggregaat visueel en hoorbaar aanwezig. Uiteraard is dit een tijdelijke oplossing, maar kennelijk is er gewoon een netspanning noodzakelijk. De Duitse producent van Zuyderzon gaat ook de eerste periode de monitoring verzoeken. De vraag is of daarvoor een nieuwe ruimte nodig is. Op de compound staan onder meer een aantal tijdelijke kantoorgebouwtjes, maar ook een aggregaat.

Kortom, er valt nog het een en ander uit te zoeken.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door BaDu » 03 jul 2019 15:52

ElektroThriller schreef:
03 jul 2019 11:00
... Stel nu dat er midden op een zonnige dag een outage is; die dingen kunnen gebeuren. De outputs van al die inverters zouden dan gewoon op het net blijven staan. Ik denk niet dat netbeheerders daar blij mee zouden zijn. Vermoedelijk zou de aanwezigheid van netspanning een nodige voorwaarde voor de werking van de inverter moeten zijn. Wie zelf zonnepanelen op zijn dak heeft zou eens kunnen kijken of de inverter nog werkt als je de hoofdschakelaar uitzet.
Als bezitter van een huisgebonde zonnestroom installatie kan ik je zeggen dat indien er geen net aanwezig is de inverter gewoon stopt met terugvoeden aan het net (of de huisinstallatie). De inverters in huisinstallaties zijn niet gemaakt om te werken in eilandbedrijf. Het ontbreekt aan de benodigde frequentie stabililteit (geen 50Hz referentie), het opnemen/genereren van capacitieve/inductieve last en synjchronisatie voorziening bij net terugkeer.
Het is wel zo dat de zonnepanelen nog een DC-spanning genereren (de panelen worden alleen niet meer belast, dus de open spanning) dit kan oplopen tot honderden volts voor een streng (ca 60V per paneel). Dat is iets waar bijvoorbeeld de brandweer zich wel zorgen over maakt. In diverse landen is een DC-afschakel mogelijkheid aan de gevel of op het dak daarom verplicht. Hier in NL kennen we die verplichting niet (er is vaak wel een afschakel mogelijkheid op de inverter). Verder moet in NL de installatie sowieso waterdicht worden uitgevoerd en is het risico op elektrocutie (bij onbeschdigde panelen) minder groot.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 05 jul 2019 18:34

In het kader van infoshoppen (waarover later meer) ontving ik vandaag het volgende:
De aggregaat van Bredenoord is vanmorgen om 08.15 buiten gebruik gesteld, aangezien het Zuyderzonstation vanmorgen door Liander in zijn geheel onder spanning is gezet.
Later er plaatse gearriveerd bleek het aggregaat al te zijn verdwenen.
Eerder deze week maakte ik wat foto's met mijn 300mm-telelens. Twee mensen (niet van Liander) zijn aan het werk in het Zuyderzonstation. Mogelijk betreft het mensen van de Duitse hoofdaannemer die for the time being met de nazorg en onderhoud zijn belast.
Verder een foto waarop vermoedelijk 1 van de 100 inverters is te zien.
DSC_2494B kopie.JPG
3 juli 2019.
DSC_2494B kopie.JPG (1.58 MiB) 8350 keer bekeken
DSC_2502B kopie.JPG
3 juli 2019.
DSC_2502B kopie.JPG (1.16 MiB) 8350 keer bekeken
Bijlagen
DSC_2504 kopie.JPG
5 juli 2019.
DSC_2504 kopie.JPG (2.34 MiB) 8349 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Zuyderzon in mijn achtertuyn

Bericht door ElektroThriller » 06 jul 2019 14:46

Persbericht HVC:
https://www.hvcgroep.nl/nieuws/het-laat ... voor-10000
Een zonnetafel bestaat uit 112 panelen; 56 aan de ene kant van de nok en 56 stuks aan de andere kant. Dit is een nieuwe betekenis van iets dat al heel oud is.
Schermafbeelding 2019-07-06 om 14.49.35.jpg
Schermafbeelding 2019-07-06 om 14.49.35.jpg (251.33 KiB) 8277 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie