Subsidieregeling voor verkabeling hoogspanningslijnen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Subsidieregeling voor verkabeling hoogspanningslijnen

Bericht door Peter » 06 feb 2019 11:35

Ook in Almelo laait de discussie weer op over de 110kV verbinding Mosterdpot - Tusveld, zie hier dit artikel in de Tubantia van vandaag.

Aangezien Almelo een arme gemeente is denk ik dat het nog niet zo'n vaart zal lopen. Wat ik eerder verwacht is dat men gaat meeliften bij de nog aan te leggen 110kV grondkabel tussen de Mosterdpot en Weideweg t.b.v. netversterking in onze regio. Het staat al vast dat die kabel komt en ik heb al ergens een voorkeurstracé gezien, dan is het relatief voordelig om er tussen de Mosterpot en Tusveld twee extra kabelcircuits in te leggen, aangezien je toch moet graven. Het verkabelen van het gedeelte tussen Tusveld en Weideweg lijkt mij overbodig aangezien deze al sinds eind jaren '80 vrijwel volledig meelift op de 380kV verbinding en dan hoeft op dat gedeelte alleen de nieuwe verbinding te worden aangelegd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Subsidieregeling voor verkabeling hoogspanningslijnen

Bericht door Tom » 09 feb 2019 22:04

Zou toch jammer als dit stukje hoogspanningslijn zou verdwijnen, alleen bij Harculo hebben we dan nog dit masttype en een bij Weideweg. Als ik het door de regeling aangewezen stukje tracé zie, is het wel wat korter dan het hele stuk Tusveld-Mosterdpot. Ik vind het korte stuk waar de lijn vanuit Tusveld naar de bebouwde komt toeloopt landschappelijk ook erg mooi. Ook omdat de masten hier niet de boventraverse hebben die ze wel bij Harculo hebben.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Subsidieregeling voor verkabeling hoogspanningslijnen

Bericht door maarten » 28 aug 2019 23:17

In het lokale sufferdje van deze week een artikel over onderzoek naar de verkabeling van de 150 kV Buggenum-Boekend ter hoogte van de kernen Kessel-Eik en Kessel. Er wordt over de standaard onderbuikgevoelens van vrees van omwonenden voor schade voor de gezondheid gesproken.
TenneT gaat 3 tracés onderzoeken voor de 6,5 km die ondergronds moet verdwijnen. Het verkabelen zou een miljoen per km kosten, te betalen door de gemeente.

6,5 km is wel erg lang, van mast 45 net ten zuiden van Kessel-Eik tot mast 57 noord van Kessel is 3,4 km. 6,5 km is van Neer t/m Kessel.

Het sufferdje zal het sufferdje niet zijn of er wordt gesproken over "Zo zal er waarschijnlijk grond onteigent of aangekocht moeten worden". :fok:

Plaats reactie