Kunnen de kolencentrales al weg ?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door BaDu » 14 dec 2018 18:31

Waarom denken we zo traditioneel dat we met de productiekant een balans zouden moeten bereiken???
Mijnsinziens gaan we straks een energiesysteem krijgen waar we aan de verbruikskant gaan beïnvloeden waardoor we kunnen reageren op het veranderende aanbod. #omdenken
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Frits
laagspanning
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2018 18:57

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Frits » 14 dec 2018 19:14

Komt waarschijnlijk door het klant is koning principe.

En de klant is koning omdat een ongestoorde electriciteitsvoorziening belangrijk is.
Vraagkant wordt al jaren beïnvloed door bv. nachtstroom goedkoper, initiatieven om overtollige windstroom in H2 om te zetten, bedrijven die stilgezet worden. Ben benieuwd hoeveel er in de huishoudens te sturen valt. Valt tegen denk ik.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door BaDu » 14 dec 2018 20:49

Ik denk dat het potentieel voor vraagsturing (of wellicht beter vrijwillige vraagbeperking) ernstig onderschat wordt.

Wat wel nodig is, is dat we als (thuis)gebruikers de "pijn" van hoge en lage stroomkosten moeten gaan voelen.
Dus niet meer vaste tarieven voor 1,2,3 jaar maar kosten per kwartier afrekenen (net als bij de industrie, waar vraagsturing op basis van energiekosten werkt, zoals Frits al aangeeft) en verder het opheffen van de salderingsregeling voor zonnepanelen op termijn. (We gebruiken nu het energienet als grote accu om ons zonnestroom overschot in op te slaan voor later gebruik.)

Wanneer we dat doen, wordt het aantrekkelijk om in huis/bedrijf storage te gaan plaatsen zodat we op goedkope momenten in kunnen kopen en dure momenten verkopen of niets innemen. De verschillen tussen piek- en dalmomenten gaan daarmee vanzelf verdwijnen. Tevens wordt ook de ongehinderde energievoorziening minder belangrijk (je kan dan best een paar uur of een dagje op eilandbedrijf draaien als het eens weinig waait en de zon onder is).

Wie moet dat gaan betalen die storage?
Volgens mij hebben er minimaal drie partijen profijt van die storage:
- Wijzelf (minder energiekosten doordat we zonnestroom beter benutten en goedkoper inkopen en duurder verkopen)
- Regionale netbeheerder (hoeft minder/niet te investeren in dikkere kabels in de straat)
- Balansverantwoordelijke (lees TenneT/Elia en de balansverantwoordelijke energieleveranciers) die gebruik kunnen maken van de balanceringsmogelijkheden.
Eigenlijk heb je het dus over een win-win-win situatie:
Alle partijen in de energieketen hebben er baat bij. Uitgezonderd de traditionele kolen/olie/gas(/kern) exploitanten en laten deze nu net de CO2 uitstoten waar we zo graag vanaf willen (deze hebben sowieso weinig belang bij verandering van de huidige status quo).

Wat kost die storage dan?
Voor een woonhuis zou 15-20kWh voldoende zijn, daarbij moet dan wel de inverter voor het eilandbedrijf geteld worden. 150 euro/kWh voor de accu's is zeker mogelijk (momenteel zitten de groothandels consumenten prijzen in NL op 200 eur/kWh en dalende). Laten we het houden op 3000-4000 euro.

Mooier is natuurlijk de elektrische auto te gebruiken (die heeft een veel grotere inhoud: 50-60 en soms zelfs ruim 80kWh) en staat toch al heel veel uren voor de deur (thuis of op het werk). Ik denk dat we veel vaker de auto overdag op het werk gaan laden en daarmee ons huis voeden (de auto vervoert energie). Een autoaccu is ongeveer equivalent aan 3-4 woonhuizen, dus de buren kunnen er ook van profiteren als ik een dagje thuis werk. Verder rijdt de gemiddelde auto in NL 36km/dag en staat meer dan 23 uur per dag stil (er zijn uitzonderingen zoals ikzelf: >115km/dag en "slechts" 22,5 uur per dag stilstand gemiddeld). Lijkt me dat die dure accu in de auto efficiënter gebruikt zou moeten kunnen worden.

We focussen op dit moment heel erg op de mogelijke tekorten, maar minstens net zo belangrijk zijn de overschotten (perioden met veel wind en zon). Deze veroorzaken op dit moment hele lage prijzen voor energie (soms zelf negatief). De grootschalige groene opwekkers kunnen in dat geval hun overschot in elektriciteit gaan omzetten in waterstof (of liever in de huis accu's stoppen). Helaas is het ketenrendement van waterstof bedroevend als het gebruikt wordt voor de auto (25% als het meezit), dus liever de groot-industrie en luchtvaart met die waterstof voeden.

Als we dit allemaal doen denk ik dat het tekort/overschot probleem prima is op te lossen zonder dat er kolen/olie/gas centrales nodig zijn.

ps
Kerncentrales is nog een heel andere discussie, maar dit stukje is al lang genoeg. Ik laat het bij het statement dat kernenergie op dit moment al niet meer kan concurreren qua kosten per kWh met grootschalige wind-op-zee en binnen afzienbare termijn ook met grootschalige zonne-energie (zie kosten van moderne nieuwbouw centrales als Hinkley Point en Olkiluoto-3).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Frits
laagspanning
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2018 18:57

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Frits » 15 dec 2018 15:41

Wanneer we dat doen, wordt het aantrekkelijk om in huis/bedrijf storage te gaan plaatsen zodat we op goedkope momenten in kunnen kopen en dure momenten verkopen of niets innemen. De verschillen tussen piek- en dalmomenten gaan daarmee vanzelf verdwijnen. Tevens wordt ook de ongehinderde energievoorziening minder belangrijk (je kan dan best een paar uur of een dagje op eilandbedrijf draaien als het eens weinig waait en de zon onder is).


Als de verschillen tussen piek-en dalmomenten gaan verdwijnen kun je niet meer op goedkope momenten inkopen en op dure momenten verkopen. Daarmee verdwijnen niet alleen de prijsverschillen maar verdwijnt ook het verdienmodel zelf.
Vandaar dat dit hem niet gaat worden denk ik.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Shrek » 15 dec 2018 15:52

Frits schreef:
15 dec 2018 15:41
Als de verschillen tussen piek-en dalmomenten gaan verdwijnen kun je niet meer op goedkope momenten inkopen en op dure momenten verkopen. Daarmee verdwijnen niet alleen de prijsverschillen maar verdwijnt ook het verdienmodel zelf.
Vandaar dat dit hem niet gaat worden denk ik.
De verschillen zullen nooit helemaal verdwijnen, het prijsverschil zal uiteindelijk convergeren naar iets dat in de buurt van de afschrijfkost van de gemiddelde batterij zit. Dat zijn gewoon economische wetten.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Knarvel » 15 dec 2018 18:16

Ook zullen de netbeheerders een financiële prikkel moeten bieden, als zij tenminste willen bereiken dat het volk thuisaccuus gaat installeren. Dat geld zowel voor power-walls alsook voor e-autoos. Uiteindelijk profiteren de netbeheerders het meeste van grootschalige implementatie van decentrale accucapaciteit.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Shrek » 17 dec 2018 14:35

Frits schreef:
14 dec 2018 19:14
Komt waarschijnlijk door het klant is koning principe.

En de klant is koning omdat een ongestoorde electriciteitsvoorziening belangrijk is.
Vraagkant wordt al jaren beïnvloed door bv. nachtstroom goedkoper, initiatieven om overtollige windstroom in H2 om te zetten, bedrijven die stilgezet worden. Ben benieuwd hoeveel er in de huishoudens te sturen valt. Valt tegen denk ik.
Volgens Elia, die dezelfde denkoefening als wij gemaakt heeft, valt het helemaal niet tegen:

http://www.elia.be/~/media/files/Elia/S ... s-Back.pdf

Gebruikersavatar
Frits
laagspanning
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2018 18:57

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Frits » 17 dec 2018 18:15

Dat Elia de vraag vanuit de huishoudens kan sturen geloof ik wel. De afschakelplannen liggen al klaar.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Shrek » 17 dec 2018 18:42

Frits schreef:
17 dec 2018 18:15
Dat Elia de vraag vanuit de huishoudens kan sturen geloof ik wel. De afschakelplannen liggen al klaar.
Dat klopt, en momenteel gelden de afschakelplannen enkel voor de volledige belasting.
Wat als... Elia zou kunnen kiezen om enkel wasmachines, diepvriezers, ladende autos,... gedurende een uurtje in schijven af te schakelen? In ruil krijgen de getroffen mensen een korting op hun elektriciteitsfactuur. Dan klinkt een afschakelplan opeens helemaal zo erg niet meer ;)

Dweep
150 kV
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Kunnen de kolencentrales al weg ?

Bericht door Dweep » 17 dec 2018 19:22

Shrek schreef:
17 dec 2018 18:42
Frits schreef:
17 dec 2018 18:15
Dat Elia de vraag vanuit de huishoudens kan sturen geloof ik wel. De afschakelplannen liggen al klaar.
Dat klopt, en momenteel gelden de afschakelplannen enkel voor de volledige belasting.
Wat als... Elia zou kunnen kiezen om enkel wasmachines, diepvriezers, ladende autos,... gedurende een uurtje in schijven af te schakelen? In ruil krijgen de getroffen mensen een korting op hun elektriciteitsfactuur. Dan klinkt een afschakelplan opeens helemaal zo erg niet meer ;)
Technisch zo heel moeilijk, hoeveel nieuwe huishoud apparaten hebben geen internet-of-things... wasmaschine of droger in standby modus tot netbeheerder deze weer uit standby haalt en verder gaat /mag
geen grote vermogens maar hele boel kleintjes maken .....

Plaats reactie