Schiphol op hol door brown-out

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2952
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Schiphol op hol door brown-out

Load door ElektroThriller » 01 mei 2018 08:35

In de Volkskrant van hedenochtend staat een achtergrondartikel bij het gedoe op Schiphol, afgelopen zondag. Een kortsluiting rond twee 15kV-kabels leidde uiteindelijk tot een brown-out op Schiphol. Weliswaar ligt het begin van de causale keten bij Tennet, maar de problemen hebben eerder te maken met slecht of traag functionerende UPS-systemen (Uninterruptable Power Systems), gecombineerd met een lappendeken van ICT-systemen. Jullie herinneren jullie misschien nog Peter Rijkens, wiens vader een album maakte met mooie foto's uit zijn PEN-verleden. Bij het ophalen van dit album vertelde hij mij dat hij tegenwoordig iets hoogs is in de buitendienst van Bredenoord in Apeldoorn, marktleider op het gebied van tijdelijke spanningsvoorzieningen, tot vele megawatts aan toe. Hij beklemtoonde het belang van een robuuste UPS die voor een deel antipiceert op dalingen. Een mooie metafoor is het in de auto plaatsen van je voet boven het rempedaal als je verwacht binnenkort te moeten remmen. Het ene ict-systeem is gevoeliger voor spanningsdalingen dan het andere. Uiteindelijk wordt elektronica uit gelijkspanning gevoed, dus een gangreserve in de vorm van lading (accu, condensatoren) is dan erg relevant.
Update. Schermafdruk van een soortgelijk verhaal op de website van NRC Handelsblad:
Schermafbeelding 2018-05-01 om 10.07.14.jpg
(c) NRC Handelsblad 1 mei 2018.
Schermafbeelding 2018-05-01 om 10.07.14.jpg (50.3 KiB) 1535 keer geschouwd
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/01/st ... t-a1601383
Update 2. Vermoedelijk gaat het niet om 15kV- maar om 150kV-verbindingen. These are my two cents.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter Kleton
middenspanning
Loads: 18
Aangesloten op: 30 mar 2018 22:18
Favoriete mastsoort: Tractietransformator

Re: Schiphol op hol door brown-out

Load door Peter Kleton » 01 mei 2018 19:08

Dus de geschakelde voedingen in de ICT apparatuur zelf moeten gebufferd worden met elco's o.i. d.
Een nood aggregaat met een dieselmotor is veeeel te traag, 8-)
Heb ik het zo goed begrepen, of zitten er nog addertjes oder het gras ?
Gr, Peter

Dweep
middenspanning
Loads: 41
Aangesloten op: 16 mei 2017 02:48
Favoriete mastsoort: wintrack
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Schiphol op hol door brown-out

Load door Dweep » 01 mei 2018 22:08

De 2de edit als het om 15kv ging was TenneT niet betrokken, dus 150kv is dan aannemelijker.

Maar ontopic: je verwacht dat Schiphol wel flink wat UPS backup capaciteit heeft?
Em
En ja die nooddiesel generatoren zijn te traag: Diesel starten, optoeren, synchroniseren.... vandaar er dan UPS systemen deze tijd dienen te overbruggen.

BaDu
Globale moderator
Loads: 1761
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Schiphol op hol door brown-out

Load door BaDu » 02 mei 2018 13:38

Dweep voegde de load toe:
01 mei 2018 22:08
En ja die nooddiesel generatoren zijn te traag: Diesel starten, optoeren, synchroniseren.... vandaar er dan UPS systemen deze tijd dienen te overbruggen.
Synchroniseren is natuurlijk niet nodig (er is immers geen netspanning om tegen te synchroniseren).

Een klein stukje dan over hoe dit soort voorzieningen normaliter zijn georganiseerd (dus zonder dit specifieke geval te kennen):
A) Automatiserings en besturingsapparatuur zoals PLC's, Computers, Switches, Server's etc die een lange opstarttijd hebben of een bepaalde status moeten bijhouden of onderhouden zet je normaliter op een No-break systeem (ook wel bekend als een UPS of ononderbroken voeding).
B) Veiligheids- en beveiligingsapparatuur (noodverlichting, inbraak detectie, brandalarm) hebben vaak een eigen interne noodstroomvoorziening en zet je op een noodstroomaggregaat (ook wel bekend als NSA), tenzij ze geen interne backup hebben dan op een No-break systeem
C) Apparatuur die essentieel is voor de doorgang van het bedrijfsproces maar wel even zonder spanning kan zet je op een noodstroomaggregaat. Dit zijn bijvoorbeeld Normale verlichting (vaak gedeeltelijk), transportbanden, ventilatiesysteem, omroepsystemen etc.
D) Apparatuur die niet essentieel is voor je bedrijfsproces en dus gemist kan worden voor langere tijd zet je op een normale netvoeding. Bijvoorbeeld roltrappen, vaak liften, elektrische draaideuren (mits er een bypass deur is)

1) Bij uitval van de netvoeding (of een brown-out zoals nu) neemt de no-break de voeding van de essentiële apparatuur Cat A en B. ongemerkt over.
2) Tegelijkertijd opent de netschakelaar van de hoofdverdeler de verbinding naar het net, de achterliggende installatie is nu spanningsloos (muv de cat A gebruikers) en in eiland-bedrijf.
3) De verbruikers uit Cat D worden tevens afgeschakeld en moeten handmatig worden ingeschakeld.
4)Ondertussen detecteert het NSA de netuitval en gaat starten, na ca 10-15 seconden is het ding op toeren en gereed de gebruikers van cat. B en C te gaan voeden. D
5) De NSA-schakelaar op de hoofdverdeler sluit, de aangesloten verbruikers van Cat B en C worden weer gevoed en de installatie blijft in eiland-bedrijf.

Het No-break systeem heeft een beperkte back-up tijd, vaak een uur. Omdat stroomstoringen regelmatig langer dan een uur duren worden de no-break systemen weer gevoed vanuit een noodstroomaggregaat en is deze na opstarten van het NSA weer normaal gevoed en worden de accu's weer geladen.

Een No-break systeem bestaat in het algemeen (meest gebruikte topologie):
- Een gelijkrichter (maak van AC DC tbv de accu's)
- een accubatterij (slaat de benodige backup energie op)
- een wisselrichter (Maak van DC weer AC)
- een statische bypass switch (wordt gebruikt indien in normaal bedrijf de gelijkrichter of wisselrichter faalt)
- een onderhoudsbypass (wordt gebruik om delen van de UPS te kunnen vervangen)
Figure 1-web_6.jpg
Figure 1-web_6.jpg (90.11 KiB) 1399 keer geschouwd
Het heet "double conversion" omdat de energiestroom tweemaal wordt geconverteerd (van AC naar DC naar AC). Dit heeft tot gevolg dat de energieverliezen relatief groot zijn.

Er zijn een aantal oorzaken die dit falen zouden kunnen verklaren:
1) omdat de energieverliezen relatief hoog zijn (ca 8% van het vermogen) worden deze nobreaks vaak in statische bypass bedreven zodat de energieverliezen in normale situatie klein zijn. Bij een netuitval wordt razendsnel (<20ms) overgeschakeld naar de inverter kant. Deze omschakeling kan hebben gefaald of in verwarring zijn gebracht door de brown-out.
2) Een andere oorzaak kan zijn dat de nobreak tgv onderhoud in de verkeerde stand stond of per ongeluk is blijven staan (dat zou je toch moeten alameren denk ik). Of dat de nobreak kapot was en tijdens het wachten op de onderdelen in bypass-bedrijf staat.
3) De brownout was niet diep genoeg om de hoofdverdeler af te schakelen meer wel diep genoeg om de nobreak om te laten schakelen. In zon geval kan de uitgang van de nobreak asynchroon zijn met de voeding. Normaliter geen probleem maar in bij een intern falen van de nobreak kan deze beveiliging zorgen voor het afschakelen
En nog wel een aantal oorzaken, die wellicht wat te detaillistisch zijn
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2952
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Schiphol op hol door brown-out

Load door ElektroThriller » 03 mei 2018 18:47

Stroomstoring.jpeg
Stroomstoring.jpeg (213.57 KiB) 1336 keer geschouwd
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Dweep
middenspanning
Loads: 41
Aangesloten op: 16 mei 2017 02:48
Favoriete mastsoort: wintrack
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Schiphol op hol door brown-out

Load door Dweep » 03 mei 2018 22:18

Beste BaDu,

Bedankt voor de heldere uitleg! :) top


En bericht er na 15000 of 150000 is verschil tussen rasta haren en BBQ ;) :censuur: :haar: :haar: 8-)

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter Kleton
middenspanning
Loads: 18
Aangesloten op: 30 mar 2018 22:18
Favoriete mastsoort: Tractietransformator

Re: Schiphol op hol door brown-out

Load door Peter Kleton » 03 mei 2018 23:07

Hier sluit ik mij helemaal bij aan,
Goed uitgelegd ! :grin:
Groeten ,
Peter

Nico uit Gouda
220 kV
Loads: 376
Aangesloten op: 13 jun 2014 14:05
Favoriete mastsoort: De torenmasten N van Kampen

Re: Schiphol op hol door brown-out

Load door Nico uit Gouda » 06 jun 2018 19:34

Hallo iedereen. Op https://nos.nl/teletekst#117 staat nu dit te lezen:

NOS Teletekst 117

Noodstroomfout ontregelde Schiphol


 De chaotische taferelen op Schiphol
op 29 april werden veroorzaakt door
problemen met de noodstroominstallatie.
Dat zegt TNO in een voorlopig rapport.

Er was op die dag een stroomstoring in
Amsterdam-Zuidoost,waarop de noodstroom
had moeten ingaan op Schiphol,maar dat
gebeurde niet.Er onstond chaos en de
luchthaven moest urenlang dicht.

Volgens TNO was een tijdelijk systeem
in Terminal 3 verkeerd ingesteld,werd
de maximumbelasting overschreden en
waren onder meer drie groepen niet goed
ingesteld.Schiphol zegt maatregelen te
hebben genomen om herhaling van dit
soort problemen te voorkomen.

En lees ook https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/06/fa ... l-a1605618 en lees ook https://www.ad.nl/binnenland/grote-stor ... ~aa30e56e/
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. ;)

BaDu
Globale moderator
Loads: 1761
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Schiphol op hol door brown-out

Load door BaDu » 07 jun 2018 08:46

De oorzaak lag dus op andere plekken dan eerder gedacht, ik weet eigenlijk niet welke oorzaak nu eigenlijk erger is.

De werkelijke oorzaak is eigenlijk bedroevend omdat:
Afwijkende instellingen van individuele noodstroomaggregaten binnen een set (waar het hier op lijkt) ALTIJD problemen veroorzaken en dus bij inbedrijfname extra moeten worden gecontroleerd. Kennelijk is het hier dus op meerdere fronten fout gegaan:
1) De instellingen zijn kennelijk maar zo een beetje ingevuld
2) De instellingen zijn niet gecontroleerd
3) de complete set is nooit getest geweest (op een reële situatie)

Een mooie bijvangst van deze ellende is dat er enkele problemen in het datanetwerk aan het licht zijn gekomen die anders op andere (wellicht vervelender) tijdstippen aan het licht zouden zijn gekomen. Ook hier zie een probleem door onvoldoende controle en testen bij ingebruikname.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat een van de rootcauses is dat er onvoldoende tijd wordt genomen voor controle en testen voorafgaand aan inbedrijfname. Iets wat ik vaker zie in grotere en kleine projecten. Afijn het definitieve rapport van TNO zal het gaan uitwijzen.
KML-generator generator

Plaats reactie