Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 23 apr 2018 16:04

Hallo iedereen. Vanaf 23 april gaan TenneT en Joulz in Dedemsvaart voor het eerst in Nederland, met eenmalige toestemming van de overheid, onder spanning aan een hoogspanningsverbinding werken. Lees hierover op https://www.tennet.eu/nl/nieuws/nieuws/ ... gspanning/ Hartelijke veiligheidsgroeten van Nico uit Gouda.
Laatst gewijzigd door Nico uit Gouda op 23 apr 2018 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Is dit ècht waar???

Bericht door Hans » 23 apr 2018 17:12

Titel van je bericht is een beetje aangepast.
Ja, dit is echt waar. En ik weet niet waarom je zo boos bent.

Ze zullen heus alle veiligheidsmaatregelen in acht nemen. Maar als je goed kijkt naar de hoogspanningslijn in kwestie, dan zie je een ranke buismast met geïsoleerde traversen die tevens de isolators zijn. De prijs van die slanke buismodellen is dat je er niet veilig in kan werken als één zijde is afgeschakeld. Omdat Dedemsvaart op een steeklijn zit is de enige manier om ze te onderhouden zonder exorbitante maatregelen zoals omleiding via een noodverbinding dus het doen van hotline-work.

Via een intern kanaal hadden we een maand terug al lucht gekregen van deze operatie, maar hoe de uiteindelijke werkzaamheden eruit zouden komen te zien en in hoeverre de demonstratie voor publiek open zou gaan was toen nog onbekend. Voor een filmpje dat de werkzaamheden uitlegt en hoe ze dat doen met een steiger en twee kranen, zie hier.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Peter » 23 apr 2018 18:14

Op RTV Oost is er ook e.e.a. over te lezen, inclusief foto's. Dat wordt nog interessant want we hebben meer van dit soort lijnen in het voormalige IJsselmij gebied :grin:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/290685/wer ... edemsvaart

Dweep
150 kV
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Dweep » 23 apr 2018 18:36

Paar maanden geleden bij Ik meen Discovery channel (of National Geography) gezien dat in de VS dit een gangbare manier is voor onderhoud.
Nu komen Fransen het doen met de nodige ervaring.
Als hierdoor lijnen in bedrijf kunnen blijven, zou dit voor de leverings zekerheid een opsteker zijn, en ja ik weet we in NL lage downtijd kennen.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door ElektroThriller » 23 apr 2018 18:53

NOS-journaal 23 april 18:00 vanaf 10:40/13:45. Het gaat om een met buismasten gerealiseerde uitloper naar Dedemsvaart.
Schermafbeelding 2018-04-23 om 18.49.05.jpg
Still uit de uitzending.
Schermafbeelding 2018-04-23 om 18.49.05.jpg (153.38 KiB) 10493 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 23 apr 2018 19:00

...vraag van mij: Is zoiets ook mogelijk bij dicht op elkaar staande Wintrack masten zoals bij Bleiswijk? Ik denk nu bij mij zelf: schroef één mast halverwege los en takel deze dan aan de kop opzij om onderhoud aan het àndere 380 kV circuit te kunnen doen dat dan wèl buiten bedrijf gezet moet worden, Nico, :-)

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door BaDu » 23 apr 2018 21:37

Deze proef is een een voorloper op live-line working in Nederland.
TenneT wil (of beter moet) dit gaan gaan gebruiken vanwege de kleine afstanden tussen de circuits in wintrack-masten.
Als ze daar niet de hele lijn (beide circuits) willen uitschakelen moet er naar live-line working gegaan worden.
Dus ja, op de lijnen bij Bleiswijk zal dit ook gaan gebeuren, complicerende factor is nog de aanwezigheid van 150kV op dezelfde masten bij een aantal lijnen.
KML-generator generator

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Nico uit Gouda » 24 apr 2018 14:51

Hallo Moderator.Ik doe dit nu via het forum omdat de verzendknop ook nadat de capcha op https://www.hoogspanningsnet.com/about/contact/ is ingevuld helaas niet blijkt te werken. Nico. :-)

Geachte medewerk(st)ers van hoogspanningsnet.com
In het bovenste artikel op http://www.hoogspanningsnet.com/ staan twee fouten:

Dat klinkt als een recept voor monteurs om in recordtijd in barbecue te veranderen, (staat links naast de bovenste foto)

moet zijn:

Dat klinkt als een recept voor monteurs om in recordtijd in zwart geblakerd vlees op een barbecue te veranderen,

en:

ddragen moet uiteraard dragen zijn (staat twee regels onder Precies)

Hartelijke 110 kV-groeten van Nico uit Gouda. :-)

Allowee
70 kV
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 mar 2018 15:24
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door Allowee » 24 apr 2018 16:32

Ziet er wel spannend uit zo'n verreiker met een stijger erop. :shock:
Het is gelukkig niet mijn hobby.

Lijkt me een goed laatste alternatief als een VNB niet mogelijk is, om wat voor reden dan ook, en onderhoud echt uitgevoerd moet worden.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hot-line work in Nederland, is dit echt waar?

Bericht door BaDu » 25 apr 2018 13:03

Mocht er iemand geinteresserd zijn in andere live-wir-working videos:
https://www.youtube.com/watch?v=VfwpF68Di8k

Deze film toont het afschakelen/losnemen van kabels van een scheider om de vermogensschakelaar te kunnen uitwisselen, in NL eigenlijk nooit nodig omdat we altijd voldoende redundantie en scheiders hebben om de betreffende vermogensschakelaar aan alle kanten spanningsloos te maken.
KML-generator generator

Plaats reactie