Halve en hele verankeringen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Loads: 1707
Aangesloten op: 18 mar 2014 13:55
Favoriete mastsoort: Deltamast
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Halve en hele verankeringen

Load door BaDu » 30 dec 2017 11:51

@MODBREAK:
Deze draad is een samenraapsel van relateerde posts over de half (en heel) verankering.
KML-generator generator

Mastbeeld van deze aansluiting
ElektroThriller
Nethistorienestor
Loads: 2919
Aangesloten op: 12 mar 2012 12:29
Favoriete mastsoort: Donaumast vooral jaren 40
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Halve en hele verankeringen

Load door ElektroThriller » 30 dec 2017 13:28

Wisten jullie dat net zoals 'koptelefoon' 'halfverankering' een germanisme is? Ga maar eens googlen met 'halbverankerung'.
Ik vind dat partiële verankering een vlag is die de lading beter dekt.
Ik begrijp overigens niet waarom het item Opstijgpunt De Vink hierheen verhuisd is, maar alle masten in deze bijdrage hebben volledige verankering, gekenmerkt door de in mechanisch opzicht spanningsloze bretels (spanning door eigen gewicht verwaarloosd).
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Mastbeeld van deze aansluiting
CS
laagspanning
Loads: 9
Aangesloten op: 09 jan 2017 23:30
Favoriete mastsoort: Scheldecrossing
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Halve en hele verankeringen

Load door CS » 01 jan 2018 18:02

Tom,

Je hebt gelijk dat er meer dan torsie enkel in rekening dient gebracht te worden om het gewicht te beïnvloeden van een mast en dat een bredere mast hier niet zoveel last van heeft.

Praktijk is evenwel het gewicht van een mast voor het grootste deel bepaald wordt door het vakwerk, de hoofdhoekstijlen (of randstijlen in Nederland) zijn van veel minder belang, het heeft dus vooral voordeel om dit vakwerk te beperken wat je kan doen door ofwel de densiteit te verlangen (staven schuiner leggen) ofwel de lengte van de staven te verminderen (smallere masten).

De kunst in het ontwerp van een mast ligt in het zoeken van een optimum hierin waarbij je in eerste instantie zoekt kijkt naar de haalbaarheid van de assemblage (het aantal bouten) van de eerste vakwerk staaf onder de onderste geleider arm bij maximale torsie belasting. Je gaat hierbij vooral de breedte van de mast proberen te verminderen omdat het meest efficient is daar dit als belangrijk secondair voordeel het gewicht van de windverbanden ter hoogte van de voetstukken tevens verminderd. Als je voorgaande toepast zou dit tot extreem smalle masten leiden, iets wat ook niet gebeurd vermits er hiervoor 2 limiterende factoren zijn: de belasting of de funderingen en de flexibiliteit van de masten. De belasting van de fundering is beperkend omdat je bij overgang van een zoolfundering naar een paalfundering elke mogelijke winst door gewichtsverlies totaal verliest, de beperking op de flexibiliteit is een eerder praktisch beperking omdat het regelen van de kabels met heel flexibele masten een iteratief werk is dat in meerdere fazen dient te gebeuren dus meer tijd en geld kost. Vermits dit regelen normaal niet voorzien wordt op een verticale ophangmast, is dit een criterium dit in onze huidige feed wegvalt.

Samengevat: Er zijn inderdaad meerdere factoren, maar als mast ontwerper ga je uiteraard een optimum zoeken en het gebruik van verticale ophangmasten gaat je door de beperking van de torsie belasting de mogelijkheid geven om smallere masten te ontwerpen (op zolen!) en hierdoor je globale kost te verminderen.

Groeten

Plaats reactie