Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: netfrequentie

Bericht door BaDu » 03 mar 2018 18:14

dipje schreef:
02 mar 2018 22:52
Ik heb alle "smaken" Pi, behalve de zero, voldoende beschikbaar en SMD solderen is voor mij ook geen probleem. Als er een printje beschikbaar is/komt hou ik me natuurlijk aanbevolen maar ik bouw het net zo makkelijk op een experimenteerprintje als het moet, een schema heb ik genoeg aan.
Ik heb printjes en onderdelen in bestelling (komt uit china dus het duurt allemaal even), het is de bedoeling een heel compleet zelfbouwpakketje aan te bieden compleet met print, headers, onderdelen, behuizing, trafotje, netsnoer, GPS module, SD-kaart met de software preinstalled enz. Zelf moet je dan nog een RPI met voeding toevoegen en de boel in elkaar solderen.
dipje schreef:
02 mar 2018 22:52
Heb geen RP liggen en solderen pfff ogen worden slecht
Ook daar is al aangedacht. ik zal ook een compleet gemonteerde meting aanbieden, stekker klaar, alleen een klein beetje configuratie vereist (WIFI en je account). Deze optie is duurder omdat daar ook de RPI in zit. De prijs is nog wel afhankelijk van de vraag of een RPI zero voldoende is of dat er toch een 2B of 3B gebruikt moet worden.
dipje schreef:
02 mar 2018 22:52
Als het allemaal niet al te ingewikkeld wordt ben ik wel bereid om wat printjes in elkaar te solderen en eventueel zelfs een compleet pakket samen te stellen met Pi en al. Maar dan loop ik wellicht iets op de zaken vooruit, laten we eerst maar even afwachten hoe het er allemaal precies uit gaat zien.
Een beetje hulp is nooit weg, ik houdt je in de loop. Inderdaad zijn we nog in een vroeg stadium, hier draait zoals gezegd een prototype op een breadboard en met python3 software. Dat moet een professionele print en waarschijnlijk C++ software (ben je daar toevallig een beetje in thuis?) worden.
KML-generator generator

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door BaDu » 03 mar 2018 18:26

aardbewoner schreef:
02 mar 2018 20:37
Ook wel plekje in diemen vrij ,geen PI helaas, wel vraag misschien voor de toekomst omdat we toch de "smart"meter hebben/krijgen om die meting + stroom gebruik gelijk via wifi te sturen ? En gezien de slechte ogen gebouwd :cry:
Jan
Hoi Jan, ik zet je op de lijst, Diemen is wel een aantrekkelijke locatie.

De netmeter meet geen stroom alleen de spanning, wel stelt deze de data ter beschikking via wifi.

Overigens is een slimme meter via de P1 meter eenvoudig uit te lezen door een PI.
Ik heb hier thuis dit ook draaien, een RPI leest via een P1 USB kabel de slimme meter iedere 10 seconden uit en leest daarbij gelijkertijd via wifi ook de Omniksol-inverter van mn zonnepanelen uit. Slaat de boel op in een mysql database en stelt wat "mooie" plaatjes via een webinterface ter beschikking (zie hieronder). Dit draait letterlijk al maanden probleemloos. Dit project moet ik ook nog eens verder uitwerken en ergens ter beschikking stellen (te veel te doen te weinig tijd :cry: )
Ik heb niet geprobeert of deze drie dingen (Meter, Inverter, Frequentiemeting) op een RPI tegelijk kunnen draaien, op een 3B zal het denk ik geen probleem zijn op een wat oude model verwacht ik wat problemen met de nauwkeruigheid van de frequentiemeting.
Screenshot from 2018-03-03 18-24-39.jpg
Screenshot from 2018-03-03 18-24-39.jpg (31.23 KiB) 10876 keer bekeken
Screenshot from 2018-03-03 18-24-54.jpg
Screenshot from 2018-03-03 18-24-54.jpg (16.87 KiB) 10876 keer bekeken
KML-generator generator

Gebruikersavatar
dipje
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2018 21:45

Re: netfrequentie

Bericht door dipje » 04 mar 2018 21:34

BaDu schreef:
03 mar 2018 18:14
waarschijnlijk C++ software (ben je daar toevallig een beetje in thuis?)
Helaas, na Visual Basic ben ik afgehaakt. Ik kan een aardig stukkie tikken in php en python staat op het verlanglijstje maar C++ gaat hem niet worden.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: netfrequentie

Bericht door BaDu » 05 mar 2018 09:50

dipje schreef:
04 mar 2018 21:34
BaDu schreef:
03 mar 2018 18:14
waarschijnlijk C++ software (ben je daar toevallig een beetje in thuis?)
Helaas, na Visual Basic ben ik afgehaakt. Ik kan een aardig stukkie tikken in php en python staat op het verlanglijstje maar C++ gaat hem niet worden.
Haha als je VB vervangt door Delphi zou je mijn vaardigheden ook aardig opsommen. :)
C++ staat op mijn lijstje om wat verder in te gaan, vandaar ook de keuze daarvoor, en het feit dat interpreted languages nu eenmaal niet heel erg vlot zijn en dit een tijd-kritische toepassing is.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
marcello
middenspanning
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mei 2016 20:35
Dichtstbijzijnde trafo: Sassenheim

Re: netfrequentie

Bericht door marcello » 06 mar 2018 20:12

Ik zou ook wel graag willen meedoen met een frequentiemeting bij mij thuis. Ik had het zelf al langer op mijn todo projecten lijstje staan. Verscheidene RBPi heb al hier liggen en solderen zeker geen probleem. Ben zelf embedded software engineer dus bijdrage in ontwikkeling is ook een optie.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: netfrequentie

Bericht door BaDu » 06 mar 2018 21:51

marcello schreef:
06 mar 2018 20:12
Ik zou ook wel graag willen meedoen met een frequentiemeting bij mij thuis. Ik had het zelf al langer op mijn todo projecten lijstje staan. Verscheidene RBPi heb al hier liggen en solderen zeker geen probleem. Ben zelf embedded software engineer dus bijdrage in ontwikkeling is ook een optie.
Kijk aan dat is goed nieuws, welke locatie zou de meting dan krijgen en welk 110/150kV onderstation zit je op?
Zie ik het goed dat je op Sassenheim zit, de populatie in die buurt groeit al flink :)

Embedded software engineer, precies niet mijn sterkste kant (als het over sw gaat heb ik eigenlijk geen sterke kant :D , van huis uit ben ik een hardware engineer) . Heb je ervaring met embedded sw op de rpi (zero)? Zo ja welke SDK zou je gebruiken? Iig stel ik je aanbod zeer op prijs.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
reening
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2017 16:56
Dichtstbijzijnde trafo: Enschede Van Heekstraat

Re: netfrequentie

Bericht door reening » 06 mar 2018 22:16

De frequentiemeting klinkt als een interessant project, en ik wil me dan ook graag aanbieden om er wat aan mee te helpen.
Het verwerken, opslaan en weergeven lijkt me wel leuk om iets aan bij te dragen.
Mijn programmeerkennis zit vooral in Python, en heb wel enige ervaring m.b.t. monitoring (werkzaam als systeembeheerder bij een jullie welbekende webhoster)

Gebruikersavatar
marcello
middenspanning
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 mei 2016 20:35
Dichtstbijzijnde trafo: Sassenheim

Re: netfrequentie

Bericht door marcello » 06 mar 2018 23:41

BaDu schreef:
06 mar 2018 21:51
marcello schreef:
06 mar 2018 20:12
Ik zou ook wel graag willen meedoen met een frequentiemeting bij mij thuis. Ik had het zelf al langer op mijn todo projecten lijstje staan. Verscheidene RBPi heb al hier liggen en solderen zeker geen probleem. Ben zelf embedded software engineer dus bijdrage in ontwikkeling is ook een optie.
Kijk aan dat is goed nieuws, welke locatie zou de meting dan krijgen en welk 110/150kV onderstation zit je op?
Zie ik het goed dat je op Sassenheim zit, de populatie in die buurt groeit al flink :)

Embedded software engineer, precies niet mijn sterkste kant (als het over sw gaat heb ik eigenlijk geen sterke kant :D , van huis uit ben ik een hardware engineer) . Heb je ervaring met embedded sw op de rpi (zero)? Zo ja welke SDK zou je gebruiken? Iig stel ik je aanbod zeer op prijs.
Ik zit inderdaad op onderstation Sassenheim aangesloten. Ik heb met name veel ervaring met embedded linux (debian gebaseerde distributies) op ARM. Dus rbpi of ander ARM gebaseerd platform maakt niet zo veel uit. Van een Sdk kan je niet echt spreken op opensource ontwikkeling maar meestal is dat c/c++ met make of CMake en de gcc toolchain in combinatie met je favoriete text editor. Als je dan van een IDE wil spreken gebruik ik toch vaak QtCreator omdat die goed intergreerd met gcc/gdb.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: netfrequentie

Bericht door BaDu » 07 mar 2018 10:43

reening schreef:
06 mar 2018 22:16
De frequentiemeting klinkt als een interessant project, en ik wil me dan ook graag aanbieden om er wat aan mee te helpen.
Het verwerken, opslaan en weergeven lijkt me wel leuk om iets aan bij te dragen.
Mijn programmeerkennis zit vooral in Python, en heb wel enige ervaring m.b.t. monitoring (werkzaam als systeembeheerder bij een jullie welbekende webhoster)
Kijk aan dat begint al heel leuk te worden, op dit moment hebben we voor de frequentiemeter al iets experimenteels lopen:

De frequentiemeting meet en zend deze data via het aanroepen van en php-scipt met een POST naar de webserver.
Het script zet deze data in een mysql database, waarna ze via een html pagina met javascript middels een ajax-call naar een ander php-script weer uit de database gelezen en weergegeven worden.
Zoals gezegd is eea echt een beta product, maar werkt redelijk goed (zolang alle verbindingen en servers goed werken). De scripts zijn op dit moment niet heel robuust tegen dat soort fouten (metname aan de frequentiemeter kant).

Heb je ook interesse om een frequentiemeter te plaatsen?

Stuur me even een PB als je denkt hieraan een bijdrage te kunnen leveren. :D

Ik sla echt geen hulp af op dit moment omdat ik met de combinatie werk, thuis verbouwen, netkaart scripting etc. al helemaal vol zit.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Hoogspanningsnet Hardware: De HSNetMeter

Bericht door Mark » 07 mar 2018 22:47

(Topic verplaatst naar Algemene Discussie terwille van de zichtbaarheid voor alle gebruikers.)

Plaats reactie