Eemshaven midden 110kV

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Eemshaven midden 110kV

Bericht door BaDu » 19 dec 2017 15:40

In de zijlijn van alle grote projecten die TenneT aan het uitvoeren is, dreigt er een projectje een peetje in het donker te blijven staan:
We krijgen er in NL een 110kV station bij! (daar zal Hans blij mee zijn).

Op het wel bekende Eemshaven verrijst in 2019 station Eemshaven Midden 110kV,op de site van TenneT is er een project pagina van:
https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanni ... e-energie/

Het station zal bestaan uit een lucht geisoleerde installatie met 2 voedende kabel velden, 3 trafo velden en 1 koppelveld (verder ng de nodige reserve ruimte). De bedoeling is dat aan de RNB-zijde energie neutrale opwekking zal worden aangesloten, het zal dan metname gaan om zonne- en windparken.
Onduidelijk is nog welke secundaire spanning(en) de trafos gaan hebben, wellicht zal dit 20kV zijn.

Verder wordt tbv dit station een kabelverbinding naar Robbenplaat gerealiseerd bestaande uit 2 circuits van 7km lange 110kV kabels.
Op stations Robbenplaat worden twee extra trafovelden aangebracht en twee 220/110kV trafo's geplaatst.

De werkzaamheden starten eind 2018 en duren circa een jaar.

Ik ben benieuwd naar de ongetwijfeld mooie plaatjes van de bouwvoortgang van dit misschien wat miskende project.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
arie
220 kV
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:18
Dichtstbijzijnde trafo: Heemskerk

Re: Eemshaven midden 110kV

Bericht door arie » 25 dec 2017 17:11

volgens het nieuwe KCD van Tennet
komen er drie 110 / 20KV transformatoren

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Eemshaven midden 110kV

Bericht door Hans » 01 nov 2019 15:02

Die miskenning van Eemshaven Midden is er nog altijd, ook qua documentatie.

Omdat het station inmiddels zijn eindoplevering nadert werd het tijd om de intekeningen op de netkaart wat nauwkeuriger te maken en ook om eens even te gaan speuren naar de transformatorcapaciteit van de koppeltrafo's op Robbenplaat voor de netkaart en het netschema. Normaal gesproken is zo'n getalletje natrekken slechts een formaliteit tussen twee slokken koffie door.

1) [KCD]
2) :thtrcks:

Maar helaas, deze keer niet. De Eemshaven is kennelijk nogal een makkelijk gebied om wat infra uit de grond te stampen (echt waar?) want er zijn geen MER-plannen of andere verhandelingen te vinden waarin adviesbureaus wat getallen noemen die ze op hun beurt weer van de netbeheerder hebben gekregen. Ook zijn er geen technische documenten of assetlijsten waar het beoogde trafovermogen 220/110 kV in staat. Twee trafo's 220/110 kV en driemaal 110/20 kV op Eemshaven Midden zelf, maar meer dan dit weten we niet.

Met andere woorden, als er iemand is die meer weet over de twee 220/110 kV-trafo's, hun herkomst (tweedehandsjes uit Duitsland, Tennet GmbH misschien?) en hun capaciteit, dan houden we ons aanbevolen.

Voor de grondkabels hebben we overigens wel een bron, namelijk veldwerk ter plekke afgelopen maart. De foto's van een enkelvoudige geleider klaar om in het kabelbed gelegd te worden tonen de fabrikant, de doorsnede en het geleidermateriaal, zodat we (in combinatie met de leggingconfiguratie in driehoek) bij Prysmian in de documentatie eenvoudig kunnen opdiepen wat voor het betreffende netvlak de corresponderende maximale transportcapaciteit is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zoals in het topic staat beschreven kostte het tripje me wel een notitie van mijn kenteken en een foto van mijn gezicht en van een ID-bewijs.
Tja, ik kan de beveiliger die ook gewoon zijn werk deed en waar overigens prima mee te spreken was moeilijk ongelijk geven, want voor veldwerk heb ik mijn uiterlijk, voertuig en leeftijd niet echt mee.
(Kunnen we bij HoogspanningsNet niet een volledig politiek incorrecte vacature openzetten voor een Lekker Veldwerkwijf ofzo?) :phew:

Catalogiwaarden of berekeningen zijn uiteraard altijd nog ondergeschikt aan een hard getal in een KCD of ingenieursrapport, maar het is in elk geval bewijsbaar ergens op gebaseerd zodat het, vermits met aantekening, op de netkaart kan worden vermeld. Maar voor de trafo's kan het best eens zijn dat we simpelweg navraag bij de projectleiding nodig gaan hebben.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie