Koppeling Luxemburg

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Koppeling Luxemburg

Bericht door Shrek » 19 okt 2017 14:33

Historisch gezien was het Luxemburgse elektriciteitsnet in 2 stukken gekapt: het westelijk deel was, eerst via 70kV, vervolgens via 150kV en vandaag via 220kv, verbonden met België. Het merendeel van het land, centrum en oosten, is met stevige 220kV-leidingen met Duitsland verbonden.
Een verbinding tussen oost en west was er nooit, dit zou immers voor enorme zwerfstromen van Duitsland richting Frankrijk/België zorgen. Die stromen lopen vandaag via de daarvoor voorziene zware lijnen langs Maasbracht of Vigy, waar ze geen kwaad kunnen. Op het fragielere Luxemburgse (en zuid-Belgische) net zouden deze stromen meerdere lijnen overbelasten, een situatie die natyuurlijk absoluut vermeden moet worden.
Vroeger was zo'n opdeling van een hoogspanningsnet soms de enige oplossing om zwerfstromen (loop flows) te vermijden, maar vandaag zijn er technologieën beschikbaar die dat tegengaan. Bijvoorbeeld met HVDC is de stroom op een DC-kabel perfect te regelen, deze technologie is daarom ideaal voor de Alegro-verbinding die Elia en Amprion momenteel bouwen. Een andere optie zijn dwarsregeltransformatoren, deze worden vandaag al op de Belgisch-Nederlandse grens gebruikt om de stromen in bedwang te houden. Het is deze laatste optie die de Luxemburgers dan ook gekozen hebben voor hun regelingsprobleem op te lossen.
In Schifflange, op de grens tussen het oostelijke en het westelijke net, heeft Creos (de Luxemburgse hoogspanningsnetbeheerder) een zware 400MVA 220kV dwarsregeltransfo gebouwd. Deze is nu in gebruik genomen waardoor heel Luxemburg nu vanuit meerdere richtingen gevoed kan worden (grotere zekerheid) en er ook hogere vermogens ingevoerd kunnen worden. In beperkte mate kan er nu ook stroom door Luxemburg heen getransporteerd worden van Duitsland naar België, wat in België altijd van pas kan komen in situaties met koude winters en gesloten kerncentrales.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Koppeling Luxemburg

Bericht door Hans » 21 okt 2017 12:26

Een dwarsregelaar. Als je zo de plek ziet van Schifflange is het eigenlijk verbazend dat er niet al eentje stond. Je zou zeggen dat het voor Luxemburg netstrategisch al veel eerder handig was geweest om er daar eentje neer te zetten, maar een klein land is natuurlijk veel sterker afhankelijk van de grootschalige dagelijkse gang op het ENTSO-E net dan een groot blok zoals Duitsland of Frankrijk. Waarschijnlijk zal Creos eerder naar de pijpen van de grote jongens moeten dansen. Dan maar een gescheiden koppelnet. Tot nu toe dan dus. Wat meer zelfbeschikking en daardoor wat meer om in de melk te brokkelen tussen die grote jongens Elia, Amprion en RTE lijkt me voor Creos een verademing.

Wel een mooie markt voor de producenten van die apparaten. Na de ontploffing op Monceau-II is die dwarsregelaar natuurlijk weer hersteld, maar dit exemplaar is een mooie extra order.

Toch blijf ik het in het licht van de schaarste van 2014 apart vinden dat België een paar jaar terug niet uit alle macht geprobeerd heeft om RTE zover te krijgen dat Moulaine - Aubagne 380 kV voltooid werd. Als je die aansluit en er twee dikke dwarsregelaars in zet, kan je een flinke partij meer vermogen binnenhalen zonder dat je de Luxemburgers in de weg zit met doortransport door hun 220 kV-net heen. Ja, of Elia heeft het wel geprobeerd, maar misschien wil RTE er niet aan? Of er is een andere, eerder technische reden om het ontbrekende stuk niet aan te leggen, zoals overbelasting van Vigy - Moulaine ofzo?

Geen Moulaine - Aubagne.jpg
Geen Moulaine - Aubagne.jpg (328.27 KiB) 5486 keer bekeken
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Koppeling Luxemburg

Bericht door Shrek » 21 okt 2017 12:56

Het was RTE dat daar niet mee wou in de 380kV-piste. Maar intussen is dat geen probleem meer, de 220kV-lijn Aubange-Moulaine is enkele jaren terug versterkt en door de nieuwe 220kV-kabel Moulaine-Belval kan er ook nog wat vermogen van/naar België gaan. Deze stromen Be-Fr blijven trouwens aan dezelfde kant van de Luxemburgse oost-west opdeling, en vormen dus geen onaanvaardbare belasting van hun net of dwarsregelaar.
Deze 220kV-oplossingen zijn afdoende voor het transport dat verderop in België en Frankrijk mogelijk is. Aubange is namelijk niet bepaald het centrum van het Elia-net waar de grote vermogens nodig zijn. Daarom dat Elia voor alle toekomstige uitbreidingen naar Frankrijk kijkt naar Avelgem of Gramme, daar kunnen meerdere GW zonder probleem afgevoerd worden.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Koppeling Luxemburg

Bericht door Mark » 22 okt 2017 19:27

Wellicht een kleine zijstraat, is bekend waarom die 150 kV lijn tussen Aubange en Belval losgekoppeld is? Is deze simpelweg vervangen door de 220 kV broeder?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Koppeling Luxemburg

Bericht door Shrek » 23 okt 2017 09:15

Mark schreef:
22 okt 2017 19:27
Wellicht een kleine zijstraat, is bekend waarom die 150 kV lijn tussen Aubange en Belval losgekoppeld is? Is deze simpelweg vervangen door de 220 kV broeder?
Dat is nog een restant van het oude 150kV-net dat daar in de buurt lag. Vroeger had noord-Frankrijk een 150 kV-net waarop ook Aubange was aangelsoten en langs daar was er dus ook een lijn naar Luxemburg. De 150kV is inmiddels al een tijdje verlaten en vervangen door 220kV, de overgrote meerderheid van het net is gesloopt maar deze ene lijn staat momenteel nog overeind.

Plaats reactie